There´s only one B in Brest.

Som liten parvel "lärde" jag mig att Europa var området mellan Brest och Brest. Alltså Brest vid franska Atlantkusten och Brest i Vitryssland, som då var gräns mellan Polen och Sovjet. Det här var mitten på 70-talet när någon intalade mig detta om Europa. Inte så långt senare blev jag vis nog att själv konstatera att Europa minsann sträckte sig ändå bort till Ural.
Den här sidan handlar om allt möjligt från Brest till bortom Brest.

30/12: Det ska vara "naket" på flygplatser. Nytt namn på naivtopplista. Ryska bögar får "stöd".


30th of December:

Ett favoritämne i denna spalt är ryska bögar.
Moskvas starke man, borgmästaren Juri Luzhkov, är till exempel allt annat än positiv till homosexualitet.
Inte heller ryska kyrkan stöttar direkt samma-köns-kärlek. Minns bara när präster åkte efter en bögbåt och "rensade" Moskvafloden.

Döm min förvåning när jag läser att den ryska patriarken Kirill uttalat sig att "bögar inte ska utsättas för diskriminering".
För säkerhets skull betonas dock att den ryska kyrkan fortfarande ser homosexualitet som en synd.
Jag tycker i och för sig inte att det är en synd, men jag ser fram emot "bataljen" mellan borgmästare Luzhkov och kyrkan nästa gång Moskvas bögar vill anordna ett gay pride.

Det här med att vara naiv är inte alltid att en person just är naiv.
Vissa handlingar kan beskrivas i helt andra, hårdare ordalag.

Nåväl, världsrekordet i denna gren (att vara naiv) hålls av paret Brolin (har jag för mig att de heter) som åkte till Dagestan för att missionera i slutet av 90-talet.
Det var då tjetjener och andra muslimska banditer och terrorister i Kaukasus tog i princip alla vithyade människor man såg som gisslan, alternativt dödade dem.

Det visste hela världen.
Paret Brolin trodde att man kunde ändra på detta.
Det gick så där, om man säger så.
De fick sitta i en jordhåla i sex månader.

En som definitivt slagit sig in på topplistan när det gäller att vara naiv är Jonas Nyström, pastor i Höglandskyrkan i Sävsjö.
När jag såg honom uttala sig i svenska medier häromdagen om de "afghanska pojkarna som dumpats i en container i Småland" kunde man verkligen undra vilken värld pastor Nyström levt och lever i.
En container med flyktingar i Sävsjö är ungefär lika troligt som att pirater bordar ett ryskt skepp i Östersjön.

Alltså noll sanning.
Men till och med jag är lite förvånad att lögnen om de "afghanska containerbarnen" kom fram så snabbt.
Svensk medias vinkling av lögnen är dock rätt skrämmande.

Varför ska afghaner få åka tåg gratis i Sverige när inte jag får åka gratis tåg i Ryssland eller Marocko... hur tunt klädd jag än är eller hur lite pengar jag än har.
Afghaner och afghaner, förresten.
Min gissning är att dessa killar inte kommer att ha några problem att ta sig fram om man sätter dem på ett plan till Tashkent eller Dusanbe.

Och får de stanna... ja, om en eller ett par månader så kommer hela deras familjer den ordinarie vägen till Sverige. Alltså via Arlanda och ansökan om familjeanknytning.
Det är så det funkar.
Alltså inte i närheten av att uppfylla flyktingstatus. Allt medan de som verkligen skulle behöva hjälp varken sett ett flygplan och än mindre en flygplats.

Jag är, som bekant, ingen större vän av håkky, men Frölunda-Färjestad på Nya Ullevi var ett rätt coolt initiativ.

Jag fattar inte diskussionen om kroppsscanning i Sverige, som åter är på tapeten efter det senaste "terrorattentatet" i USA.
Och är det något jag rent ut sagt hatar så är det "personlig integritet".
Om man inte vill stå i en röntgenapparat och exponera sig "naken" inför säkerhetspersonal, så ska man helt enkelt inte flyga.

Flygplatserna Domodedovo och Sheremetyevo i Moskva har haft kroppsscanning länge och det funkar utmärkt.
Dessutom känner jag mig - och jag gissar många andra - mycket lugnare när det är muslimer och/eller araber ombord på samma plan.

Till råga på allt är det en kvasidebatt.
Eller är det så att dessa vänstermänniskor (det är till 99% sådana som tjatar om personlig integritet) hellre vill avsluta sina liv i en muslimsk bombattack?!
Nej, jag trodde väl det.

Dagens citat:
"Everyone is entitled to be stupid, but some abuse the privilege."
- Unknown


3 comments:

Albin Selin said...

Exakt - vad ska man med personlig integritet till när man har sprängts i bitar. Då är man ju inte ens en person längre.

Anonymous said...

Det där var en mycket bra och sann kommentar.

Six Pints of Bitter said...

I definitely agree.