There´s only one B in Brest.

Som liten parvel "lärde" jag mig att Europa var området mellan Brest och Brest. Alltså Brest vid franska Atlantkusten och Brest i Vitryssland, som då var gräns mellan Polen och Sovjet. Det här var mitten på 70-talet när någon intalade mig detta om Europa. Inte så långt senare blev jag vis nog att själv konstatera att Europa minsann sträckte sig ändå bort till Ural.
Den här sidan handlar om allt möjligt från Brest till bortom Brest.

29/1: Borgmästare Luzhkov har allt annat än mjuknat. En helg av vintersport.

29th of January:

När jag landade i Moskva tidigare i veckan efter några dagar i Sverige visade termometern på minus 25 friska grader.
Jag kan för min värld inte förstå varför kylan inte försvinner.
We are supposed to live during a period of global warming, säg det ju.
Inte... skulle jag vilja säga.

Moskvas bögar är aktuella igen och nu verkar det som att borgmästare Luzhkov tröttnat en gång för alla.
Ja, han verkar så förbannad på tjatet om att arrangera ett Gay Pride i den ryska huvudstaden att han är tillbaka i sin "satanic act"-retorik.

"For years, Moscow has faced unprecedented pressure to hold a gay parade, which can only be described as an satanic act."
Och man kan inte säga annat än att han tydlig i sina budskap:

"We did not allow such parade then, and we will not allow one in the future. It´s no time to
mess around with talk of human rights."
"Rather we should crack down with all the power and justice of the law."

Detta är väl vad man kalla "ord och inga visor".
Således talar allt för att det kommer att rinna blod på Moskvas gator den 29:e maj, om nu det fåtalet bögar åter tänker trotsa förbudet.

Eftersom det är så kallt tänker jag ägna denna vecka åt vintersport; bandy och isracing.
Det pågår ett bandy-VM i Moskva och jag tänker glädja arrangörerna med ett besök i arenan ikväll och gruppspelsmatchen Ryssland-Sverige.
Det var så det var tänkt, när jag skrev dessa rader igår eftermiddag.
Trafiken satte dock stopp för dessa planer. Så arrangörerna får vänta med att jag förärar dem ett ett besök tills på söndag.

Nu kommer jag istället att ägna all kraft åt VM-finalen i isracing i helgen.
Jag räknar kallt med att den 62-år unge "Posa" Serenius kommer att slåss om medaljer.

På tal om bandy. Förra gången det var bandy-VM i Moskva var för två år sedan.
Min favoritbandyspelare i världen, en norrman, tillbringade då en natt på en Moskvas hippaste nattklubbar tillsammans med undertecknad.
Det var morgon när vi avlägsnade oss från etablissemanget.
På eftermiddagen sov jag.
Han spelade däremot VM-bandy - och var Norges bäste spelare i den matchen.

Över huvudtaget gjorde nattklubbandet honom väl den säsongen.
Han hade nämligen lagt av efter säsongen 2006/2007, men tjatades till comeback av krislaget Boltic för fem matcher den vintern.
I första matchen var han "Man of the Match". Det var han för övrigt i tre av de fem matcherna.

Detta alltså efter en hel höst på diverse nöjesetablissemang.
Det är med andra ord ibland inte helt fel att ägna sig åt sprit istället för träning.

I tisdags kväll slötittade jag på Ryssland-Finland i bandy-VM på Eurosport.
Det var engelsk kommentator.
Och det var verkligen speciellt.

Plåtslagaren gillar - obegripligt nog - inte tåg.
Nu har han i alla fall varit ute och åkt - två gånger till och med.
Vad han inte förstått är att tjusningen med spårbundet just är skillnad på tåg och kvalitet.

Dagens citat:
"Old age is the most unexpected of things that can happen to a man."
- Leon Trotsky


No comments: