There´s only one B in Brest.

Som liten parvel "lärde" jag mig att Europa var området mellan Brest och Brest. Alltså Brest vid franska Atlantkusten och Brest i Vitryssland, som då var gräns mellan Polen och Sovjet. Det här var mitten på 70-talet när någon intalade mig detta om Europa. Inte så långt senare blev jag vis nog att själv konstatera att Europa minsann sträckte sig ändå bort till Ural.
Den här sidan handlar om allt möjligt från Brest till bortom Brest.

2/2: En synnerligen lyckad vintersporthelg. Skuldindrivning av det bisarra slaget: en lägenhet i Leipzig.

2nd of February:

Plåtslagaren har meddelat att hans duva fortfarande befinner sig i Moskva och att han/hon/den mår väl och dagligen blir matad.
Jag kan dock fortfarande inte förstå hur man "dresserar" en duva på det sättet?!

Min sporthelg blev fantastiskt lycka
d.
Lag-VM i isracing i Krasnogorsk utanför Moskva var en av de bättre tillställningar jag bevittnat på väldigt och att Sverige i söndags vann VM-guld i bandy var en fin krydda.
TV-producenten på bandyfinalen tyckte dessutom uppenbarligen att jag var så intressant att han zoomade in mig när jag demonstrerade min TV-mobil under matchen.
Jag kan meddela att det var exakt fem sekunders fördröjning på TV-bilderna. Det var det jag visade på TV-bilderna.

Föga förvånande var det en bajare som var finalens och hela turneringens spelare.
Men precis som "kostymmannen" kommenterade i ett mail; det var verkligen en orgie i svordomar han lade av i intervjun efter matchen.
På tal om intervju.
Som ni kan se här intill... så innebär den ryska "smidigheten" och "organisationen", eller snarare brist på det, att en stackars radioreporters förutsättningar att göra sitt jobb inte direkt är så gynnsamma.

Det var svinkallt på isracingen i lördags och det betydde att jag, milt uttryckt, frekventerande omklädningsrummet under läktaren som var omgjort till bar.
Varken jag eller någon annan av svenskarna på plats nådde dock samma stadie som finnen på bilden härintill.
Å andra sidan var han nog inte uppe på läktaren någon gång... så han må vara ursäktad för denna gång.
Trots allt är jag rätt svag för sådant resande.

Det enda som grämer mig var att jag var i "baren" under kvällens bästa heat: när 62-år unge "Posa" Serenius "came from behind to win an extraordinary race".
Jag fick det dock inlevelsefullt och målande berättat för mig, så besöket i baren var nog berättigat i alla fall, så här i efterhand.

Man kan inkassera skulder på olika sätt.
Själv är jag till exempel ägare av en Vertu-telefon, vilken jag
erbjuden som betalning för en tid sedan.
I Sverige är det ingen som reagerar på eller ens vet vad är en Vertu är.
I Ryssland är det annorlunda... därför använder jag den inte i Moskva. Således slipper jag bli "anklagad" för att vara oligark eller bandit.

En lång engelsman som bott i Moskva sedan urminnes tider, avslöjade häromdagen ett av de
mer bisarra "skuldindrivningarna".
En lägenhet i den östtyska skitstaden Leipzig!!!
Inte ens tyskar vill bo i Leipzig.

Tydligen så gick det också till så som man kan föreställa sig:
"Hörrö, jag kan inte betala tillbaka skulden, men är det OK om du får en tvåa i Leipzig istället?!"
Engelsmannen såg inget annat alternativ än att acceptera lägenheten i Leipzig.

Å andra sidan är han ursprungligen från annan skitstad och
avflyttningsort - Liverpool.
Och Leipzig ligger trots allt geografiskt ungefär mitt emellan Moskva och Liverpool.

Personligen ser jag dock ungeför 60 000 andra orter dit jag hellre skulle dra mig
tillbaka till på ålderns höst.

Dagens citat:
"Drive-in banks were established so most of the cars today could see their real owners."
- E. Joseph Cossman

























































2 comments:

Albin Selin said...

Aha! Jag tyckte väl att det var dig jag såg! Det var väl därför bilden blev immig från insidan. :)

Six Pints of Bitter said...

Jag var hyfsat bakis... så det kan också haft med imman att göra.