There´s only one B in Brest.

Som liten parvel "lärde" jag mig att Europa var området mellan Brest och Brest. Alltså Brest vid franska Atlantkusten och Brest i Vitryssland, som då var gräns mellan Polen och Sovjet. Det här var mitten på 70-talet när någon intalade mig detta om Europa. Inte så långt senare blev jag vis nog att själv konstatera att Europa minsann sträckte sig ändå bort till Ural.
Den här sidan handlar om allt möjligt från Brest till bortom Brest.

10/2: Verklighetsfrämmande smörja på TV4. Hur tänkte bilföraren? Sekunder från döden - eller? Karren Brady hör hemma i rampljuset.

10th of February:

Tittade på TV4:s nyhetsmorgon i morse innan avfärden till Arlanda och såg där en bolsjevik vid namn Josephine Brink som pratade ofantlig smörja.
Josephine Brinks titel är kommunisternas talesman i ekonomiska frågor.
Maken till verklighetsfrämmande och inkompetent människa har sällan skådats.
I min naivitet så trodde jag - eller åtminstone hoppades jag - att idioter som Brink dog ut 1989 när Berlinmuren föll eller åtminstone 91-93 när terror- och mördarstaten Sovjet upplöstes.

Men i Sverige år 2010 lever uppenbarligen diktaturdrömmar och drömmen om en totalitä
r stat.
"Staten måste beställa byggandet av fler bostäder och mer järnvägsräls"... det var stalinisten Brinks medel för att minska arbetslösheten i Sverige.

Ehhhh... Kreml 1931, 1958 eller 1964.
Precis som i Sovjet så ska tydligen alla i Brinks vision i framtiden vara arbetare, som enbart ska tjäna staten.
Och naturligtvis också tjäna ledarskapet, alltså Brink och Ohly.
Ty tro inte att de ens har en tanke på att arbeta.

Flög SAS idag och även om det är ett konkursmässigt skitbolag... så skötte den kvinnliga kaptenen ett flygplansbyte rätt snyggt.
Vi satt redan ombord när kaptenen meddelade att "... den här maskinen inte är riktigt kry, så jag har beslutat att vi ska byta till en frisk maskin vid en annan gate".
Folk blev inte ens förbannade, trots att det innebar att vi blev mer än en timme sena.

Jag är inte flygrädd, men jag kände mig mer än obekväm när piloten 100 meter ovan mark innan landning i Moskva
plötsligt drog på full "sula", lyfte uppåt och girade tvärt vänster.
På högre höjd meddelande kaptenen - återigen lugnt och skämtsamt - att anledningen till manövern var "att landningsbanan var upptagen av andra maskiner - och det var ju förstås mindre bra".
Halvminuten senare kom han tillbaka:
"Vi tar nu ett varv över Moskva och när vi kommer tillbaka har man lovat oss att start- och landningsbanan ska vara enbart vår och rensad från andra maskiner".

Sättet han sade detta på och den hastiga manövern... jag ger mig f-n på att vi bara var sekunder eller någon minut från döden.
Alltså att våra piloter plötsligt såg att det stod ett plan redo för start på vår landningsbana.
Tyvärr - eller som tur är - lär jag väl aldrig få reda på sanningen.

Gamla klassiska hockeyfrillor a´la öststats 80-tal är ovanligt även i Ryssland nuförtiden.
Men, som ni kan se, såg jag ett riktigt klass- och praktexemplar i en Moskvarulltrappa i eftermiddags.
Jag blir glad när jag ser sådant.

Mitt nya projekt blir att försöka utröna hur ägaren (eller föraren) till en vinröd Mitsubishi tänkte när han - på ryskt vis - prompt var tvungen att parkera på en gräsmatta i somras.
Kanske är svaret så enkelt att killen bara var full... eller så var föraren en kvinna.

Nåväl, jag tog bilder i somras. Efter att bilen bokstavligt talat blivit inmurad av ett trottoar- och räckby
gge.
Nu har jag upptäckt att bilen står kvar.

Kanske inte så konstigt eftersom bilen inte kan flyttas av egen maskin. En Mitsubishi kan inte rämma detta stålstaket.
Men det finns faktiskt kranbilar även i Moskva nuförtiden. Speciellt sådana som brukar frakta bort mig när jag parkerat fel.

Jag har varit svag för Karren Brady ända sedan hon som drygt 20-åring, storbystad och med höga klackar, blev chef i Birmingham City.
Hon blev sedan helgonförklarad - åtminstone hos mig - när hon sålde sin make, Paul Peschisolido, från Birmingham City till Stoke City med orden...
... "Älskling, Stoke-on-Trent" är en jättefin stad."
"Peschi" och fru Brady är dock fortfarande gifta, ska kanske tilläggas.

För drygt två veckor sedan accepterade Karren Brady - fortfarande storbystad och med korta kjolar och höga klackar - erbjudandet att bli VD i West Ham United.
Nu hoppas jag - och räknar med - att West Ham gör en fin vårsäsong och klarar nytt kontrakt.
Karren Brady bör nämligen alltid finnas och synas i rampljuset.

Dagens citat:
"If you don't know what to do, call the media and at least give the appearance of doing something."
- David Peterson

No comments: