There´s only one B in Brest.

Som liten parvel "lärde" jag mig att Europa var området mellan Brest och Brest. Alltså Brest vid franska Atlantkusten och Brest i Vitryssland, som då var gräns mellan Polen och Sovjet. Det här var mitten på 70-talet när någon intalade mig detta om Europa. Inte så långt senare blev jag vis nog att själv konstatera att Europa minsann sträckte sig ändå bort till Ural.
Den här sidan handlar om allt möjligt från Brest till bortom Brest.

19/2: Ineffektivitet kostar lika mycket som korruption. Ofattbart klantigt smugglingsförsök.

19th of February:

Jag blir ibland förundrad över att folk nuförtiden verkar ha så mycket tid att de hinner läsa dussintals bloggar varje dag.
Rätt många människor har ju dessutom tiden att uppdatera sina egna dagligen.
Själv har jag fullt sjå med att hinna läsa de få bloggar jag följer.

Ett av de mest läsvärda alstren på nätet skrivs av mannen som under många år var stark man i världens fjärde finaste förening.
Igår fick han mig till exempel att inse att det faktiskt finns saker som fungerar bättre i Ryssland än i den så kallade välfärdsstaten Sverige.
Snöskottning till exempel.
Något som varit ganska uppenbart denna vinter.

När jag har varit hemma den här vintern har det varit tufft att ta sig fram med bil, jävligt svårt till fots utan att bli dyngsur på grund av snö upp till knäna och omöjligt att styra en barnvagn.
Även Moskvas prövade medborgare har upplevt sin tuffaste vinter i mannaminne.
Men här skottas, plogas och hackas det is på ett föredömligt vis så fort snön faller.
Det finns naturligtvis anledningar till att detta funkar i Moskva.
En av de viktigaste är dock att folk här sätts i arbete om det finns arbete.
Till exempel att skotta snö, klippa gräs och sopa gator.
Arbetslösa och inte minst så kallade flyktingar "tjänar" förhållandevis rätt bra pengar i Sverige.
Att dessa människor inte arbetar för att mottaga dessa medel är ett bevis hur "upfuckat" samhället blivit.
Ibland undrar jag om inte ineffektivitet, inkompetens och försummande i det statliga och kommunala Sverige kostar lika mycket som korruption i Ryssland.

När jag kom hem i natt hade den uzbekiske snubben som sköter min innergård skottat och sandat exemplariskt.
Okej, han tjänar inga stora pengar, men han säger själv att för honom och de flesta uzbeker, kirgizer och tadjiker är det självklart att ta de jobb som finns, eftersom de trots allt kommit till Moskva för att få ett bättre liv.
Han, liksom alla ryssar, fattar noll och nada när de får höra att somalier, irakier och andra som kommer till Sverige inte behöver jobba för brödfödan.

I min värld är det mest obegripliga att det inte skapas arbetstillfällen i Sverige.
Bara i vinter hade tusentals irakier och somalier kunnat få jobb utan att det kostat samhället mer än investeringen i samma antal skyfflar.

Nej, det är inte jag som ligger bakom verket på motorhuven här bredvid. Så det finns tydligen andra bajare i Moskva.

Redigeraren bakom den här nyheten på sr.se har bevisligen noll koll på high heels.
Det finns nämligen inga sulor på pumps.

Jag har varit dålig på att följa OS, men sent i natt slökollade jag på konståkningen och kan bara skriva under på att det var ett "justitiemord" att Plushenko inte vann herrarnas konståkning.

Man kan naturligtvis skämta en hel del om nigerianerna som försökte smuggla kokain från Frankrike till Schweiz.
Hursomhelst, smarta var de inte. Trots allt så väcker sex svarta män i en personbil (det får sitta max fem personer i en personbil) viss uppmärksamhet.
Att bilen dessutom körde mot rött ljus för att slutligen försöka forcera sig över gränsen resulterade i ett av historiens sämsta smugglingsförsök.

Det som fascinerar är dock hur en av nigerianerna lyckades klämma i sig ett motsvarande 5,5 meter långt korvband.
Man ser på röntgenbilden att killen blev rätt proppmätt av 123 kondomer.

I avdelningen hockeyfrillor så skickade den förre ekonomiansvarige på TV-bolaget ett praktexemplar från den gamla goda tiden innan Berlinmuren föll.
Njut!!!

Dagens citat:
"Thomas Jefferson once said, 'We should never judge a president by his age, only by his works.' And ever since he told me that, I stopped worrying."
- Ronald Reagan


1 comment:

Anonymous said...

bra start