There´s only one B in Brest.

Som liten parvel "lärde" jag mig att Europa var området mellan Brest och Brest. Alltså Brest vid franska Atlantkusten och Brest i Vitryssland, som då var gräns mellan Polen och Sovjet. Det här var mitten på 70-talet när någon intalade mig detta om Europa. Inte så långt senare blev jag vis nog att själv konstatera att Europa minsann sträckte sig ändå bort till Ural.
Den här sidan handlar om allt möjligt från Brest till bortom Brest.

20/3: Vilket tåg till Uppsala? "Ryssar omringar". Fenomenet ryska kvinnor.


20th of March:


Hmmm... det var länge sedan jag skrev något här, märkte jag nu.
Får skylla på bandyfinalnerver och att CSKA Moskva gjort årtiondets näst största bragd (den största var när laget vann Uefa Cupen 2005) genom att gå till kvartsfinal i Champions League.

Jag lovade mig själv att aldrig mer åka till Uppsala på bandy efter den senaste, osannolika, finaltorsken mot Edsbyn.
Men nu är vi där igen och det största problemet man har är som vanligt vilket tåg man ska välja till Uppsala.

Om jag nu hinner dit i tid, vill säga.

Jag ska flyga SAS i eftermiddag, så man vet aldrig... men till och med det konkursbolaget borde väl klara en
tvåtimmarsflygresa på ett dygn.

Redan efter CSKA:s seger i Sevilla i tisdagskväll förklarade jag för min omgivning att det skulle bli Inter i kvartsfinalen.

Så blev det mycket riktigt.
Därefter väntar Arsenal i semifinalen och slutligen Man Shit i finalen i Madrid.
Kom ihåg var ni läste det först.


Typ 90 procent av ryska tjejer (verkar det som i alla fall) vill inget hellre än att hitta en rik make/pojkvän//sponsor (i omvänd ordning), så att de inte behöver jobba eller studera eller något annat ansträngande.

Och det finns hur många sådana "donnor" som helst i Moskva: som - med sitt köpta körkort - kör svindyra bilar med cigg i ena handen och mobiltelefon i andra, klär sig i snygga, men svindyra kläder, och dagligen sprider pengar omkring sig i stans boutiquer och hippa kaféer och krogar.

"Felet" är delvis männens. I synnerhet ryssars.
Eftersom så många på kort tid snott ihop summor som inte ens en VD i väs
t tjänar på en livstids ärligt och hederligt arbete, så hör det till att ha en älskarinna som de kan sponsra.
Och ryska män med stora penningpungar finns det väldigt gott om.


En krönika (skriven av en amerikansk kvinna) häromdagen i en av stans engelskspråkiga tidningar träffa
de huvudet på spiken i ämnet ryska kvinnor.

"Having heard all the news about Anya, Elena No. 1 and Elena No. 2, I ventured to ask Max what was happening in his relationship with Elena No. 3?

"She wants more from our relationship," he sighed.


"Really?" I asked. "Does she want to be exclusive? Does she want to move in with you?"
Max looked at me, incredulous.
"Of course not! She wants an apartment, a car and money for shoes!"
Max went on to explain that Elena No. 3's expectations were perfectly normal and acceptable and that if he didn't "sponsor" her, she'd have no problem finding a guy who would.


Alla som bott i Moskva en längre tid kan berätta tonvis av liknande historier.

En favorit är en amerikansk polare som för några år sedan till slut gav med sig sedan hans ryska flickvän en längre tid tjatat om att hon ville ha en bil.
En utländsk bil naturligtvis, inte rysk.

Sagt och gjort, amerikanen inhandlade en begagnad Zaporozhets.
En ukrainsk kärra med motorn bak som konkurrerar med serbiska Yugo, östtyska Trabant och ryska Moskvich om titeln "världens genom tiderna sämsta/värsta fordon".
"Du ville ju ha en utländsk bil", konstaterade amerikanen.

Flickvännen gjorde däremot slut med honom.

Jag och Plåtslagaren var på en av Moskvas Ikeas häromdagen.
När vi åkte därifrån såg vi att någon på ett staket till Ikeas granntomt sprayat "Ryssar omringar".

Otroligt roligt och fantastiskt klockrent, tyckte vi eftersom rysk ingenjörskonst, byggteknik och... ja, allt som har med byggande att göra är, om man uttrycker sig milt, minst sagt undermåligt.

Svenskar som jobbar med konstruktion för Ikea är naturligtvis också synnerligen väl insatta i hur det byggs i Ryssland.

Det var dock först efter att vi svängt runt hörnet som vi kreverade av skratt och såg exakt vad som var anledningen till "graffiti"-texten "Ryssar omringar".

Här i alla fall något positivt om och från Ryssland.
Det har varit en dag fylld av demonstrationer i en mängd städer runt om i Ryssland.

Protester mot den groteska korruptionen samt Putins styre av landet.

Det är något jag aldrig trodde att jag skulle få uppleva, så det kanske finns hopp om landet i alla fall.

Dagens citat:
"Man blir så lättformulerad efter att ha delat på två flaskor whiskey och en halv flaska vodka."
- Svensk kock i Moskva



3 comments:

Albin Selin said...

Åh jo mama. Passa dig för SM-guld. Jag är till och med för svag för att dö.

Six Pints of Bitter said...

Jag är livrädd för SM-guld.
Minns bara 2001...

Anonymous said...

до чего ж злобный вы народец