There´s only one B in Brest.

Som liten parvel "lärde" jag mig att Europa var området mellan Brest och Brest. Alltså Brest vid franska Atlantkusten och Brest i Vitryssland, som då var gräns mellan Polen och Sovjet. Det här var mitten på 70-talet när någon intalade mig detta om Europa. Inte så långt senare blev jag vis nog att själv konstatera att Europa minsann sträckte sig ändå bort till Ural.
Den här sidan handlar om allt möjligt från Brest till bortom Brest.

3/3: Nya lärdomar på jordbruksmässa. "Inte för alla pengar i världen". För allt i världen, undvik "Osko".

3rd of March:

Jag var en sväng till Rostov-on-Don häromdagen och det bästa med den resan var att det var första gången på typ tre månader som jag inte såg snö.

På Rostovs flygplats har de också en "vending machine"
som säljer DVD-filmer för 50 rubler (ca 12 kr).
Det känns som att det inte är originalfilmer.
Inte för att kvaliteten på DVD:erna är sämre, men det är onekligen rätt "intressant" att det 2010 säljs piratkopier i en automat på en flygplats.

Fotbolls-VM i Sydafrika känns inte så hett.

Alla som kan bollen vet ju att stora turneringar bör spelas i Europa och framför allt inte i Afrika.
Nåväl, som ni förstår följer jag Slovenien i nämnda VM och slovenerna är i mina ögon också favorit till VM-guldet.

Slovenien spelar i samma grupp som en annan förhandsfavorit, England.

En s
kotsk polare i Moskva är som alla skottar: alltså hatar England.
Han tipsade mig om en VM-tröja som säljs i Skottland (vars landslag inte var i närheten av att kvalificera sig till VM) och som jag nog kommer att beställa.

Den tröjan tillhör den mer humoristiska sidan av Englandshatet.

En smaklös sida av detta visade vissa supportrar till äckel-Celtic i senaste Old Firm.

Bajen har värvat en bänknötare från Helsingborg.
H
elt OK eftersom vi inte attraherar bättre spelare.
Men om värvningen nu löste sig med "externt kapital" så kunde kanske Bajens ledning vänt blickarna mot Peter Ijeh istället.
Han är trots allt klubblös och har tillbringat de senaste åren i Norge, så rimligtvis borde han inte vara allt för dyr nuförtiden.

Jag
tog några glas med engelsman för en tid sedan.
En god väns vän.
Det intressanta med den dryckesstunden var att jag äntligen fick reda på sanningen om hur nära Thierry Henry (när han var som bäst) var att lämna Arsenal för Chelsea.
Det var alltså källan som jag fick infon ifrån.


Engelsmannen var på den tiden personlig rådgivare åt Chelseas ägare (som ju milt uttryckt är stadd i kassan) och det var han som skötte förhandlingarna med Arsenals ägare och ledning.
Vi kan ta detaljerna någon annan gång.

Men affären stöp till slut på att Arsene Wenger vägrade att gå med på en försäljning ens "för alla pengar i världen".
Och gudarna ska veta att det handlade om mycket pengar som min polares polare erbjöd.

Rostov ja... hann med en sväng på en jordbruksmässa också.
Där visades stora och tuffa traktorer, men jag trodde faktiskt inte att lättklädda damer exponeras på mässor för bönder.
Där hade jag dock fel.

Vad jag inte heller hade riktigt koll på är att bönders vördnad och kärlek till traktorer och skördetröskor är lika stor som bilentusiasternas till bilar.
Jordbruksmaskinsjätten John Deere stoltserade till exempel med att den enorma skördetröska man ställde ut var "Washed with care in Baltimore".
Sådana budskap tänder tydligen jordbruksentusiaster på.


Jag är, som vissa kanske känner till, rätt svag för handtorkar.
Om ni någonsin råkar på en tysk handtork av märket Osko... så bemöda er inte ens att närma er den.
Torka av händerna på byxorna istället.
Maken till smörja har jag aldrig upplevt... och då har jag ändå mer eller mindre seriöst bedömt handtorkar i många länder under rätt många år vid det här laget.

Dagens citat:

"Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former."
- Albert Einstein


1 comment:

Anonymous said...

Jag hoppas att du testat Dyson handtorkar. Maken till snygga och effektiva handtorkar finns inte.