There´s only one B in Brest.

Som liten parvel "lärde" jag mig att Europa var området mellan Brest och Brest. Alltså Brest vid franska Atlantkusten och Brest i Vitryssland, som då var gräns mellan Polen och Sovjet. Det här var mitten på 70-talet när någon intalade mig detta om Europa. Inte så långt senare blev jag vis nog att själv konstatera att Europa minsann sträckte sig ändå bort till Ural.
Den här sidan handlar om allt möjligt från Brest till bortom Brest.

30/3: Det smutsigaste handlingar drabbar alltid oskyldiga, tyvärr.

30th of March:

Det är sorgens dagar i den ryska huvudstaden.
Även Ikea flaggar på halv stång, vilket i ärlighetens namn ser rätt ovanligt ut.
Jag hatar terrorister i allmänhet och terror riktad mot oskyldiga i synnerhet.
I måndags morse var det minst 39 oskyldiga människor på väg till sina jobb som drabbades av detta smutsiga dåd.

Misstankarna riktas mot Kaukasus. Föga förvånande.
Terror mot oskyldiga genomförs, inte alltid, men allt som oftast av muslimer.
Och med tanke på terrorhistoriken i stan lär så vara fallet även denna gång.

Den här spalten stöder sällan rysk politik och dess premiärminister, men nu är frågan om det ändå inte är dags att en gång för alla rensa och jämna vissa delar av Kaukasus med marken.
Det är också klart att man känner sig ännu mer illa berörd när något sådant här inträffar på platser man känner till.

Trafiksituationen i Moskva gör ju att man tar tunnelbanan så ofta som möjligt.
Den är vacker, men framförallt effektiv och då kan man "köpa" att det ofta är, kort och gott, jävligt trångt.
Jag har, av olika anledningar, varit på de två drabbade plattformarna väldigt ofta.
Den ena tack vare fotboll, den andra på grund av nöjen... eller tvärtom. Hursomhelst, så är det i alla fall "tack vare" och "på grund av"...

Jag kan ändå inte låta bli att förundras över att så få människor förolyckades.
Den som någon upplevt Moskvas metro i rusningstrafik vet vad jag menar.

Jag skrev tidigare att min rutt till Moskva i förra veckan var för råddig.
Jag har dock ångrat mig.
Rutten Stockholm-St Petersburg-Moskva var ganska bra och smärtfri ändå.

Jag fick cirka tre timmar i St Pets och det var länge sedan jag hade så mycket tid att leka på Facebook och läsa andra bloggar.
Jag åker tillbaka samma sträcka senare i veckan. Går det lika smärtfritt är detta ett alternativ i fortsättningen.

Moskva på senvintern är inte rolig när stan är som skitigast efter vinterns snö. slask och salt.
Bland det värsta är att man ibland tvingas gå mer än 100 meter för att hitta en stump man kan gå på utan att halva benet försvinner under vatten.
Mer än en gång har det också hänt att jag inte kunnat gå ur bilen på grund av vattenmassorna.

Kanalisering (eller vad det nu heter) borde också vara en lysande business i Ryssland.
Men det har jag i och för sig sagt i åratal, ändå har inget hänt.

För övrigt kan jag meddela att...
... 1) Ikea, föga förvånande, har den billigaste - och mest prisvärda - lunchen i Moskva. Problemet är bara att alla tre Ikea ligger så långt från centrum,
... 2) CSKA Moskva får minst oavgjort i Milano i morgon och sedan avgör vi hemma i Moskva nästa vecka.

Just det... jag gläds något oerhört över att laget från Uppland inlett den svenska fotbollssäsongen med futtiga två poäng efter tre matcher mot Mjällby, BP och Gais.
Ni vet ju hur det är. Upplänningarna är ju alltid "världsmästare" på försäsongen och lyssnar man på dem så handlar det bara om en transportsträcka fram till guldet.
Det är ju ändå tur att vi är rätt många som inte lyssnar på dessa stackars människor.

Dagens citat:
"For centuries, theologians have been explaining the unknowable in terms of the-not-worth-knowing."
- H. L. Mencken

1 comment:

Stefan said...

R.I.P