There´s only one B in Brest.

Som liten parvel "lärde" jag mig att Europa var området mellan Brest och Brest. Alltså Brest vid franska Atlantkusten och Brest i Vitryssland, som då var gräns mellan Polen och Sovjet. Det här var mitten på 70-talet när någon intalade mig detta om Europa. Inte så långt senare blev jag vis nog att själv konstatera att Europa minsann sträckte sig ändå bort till Ural.
Den här sidan handlar om allt möjligt från Brest till bortom Brest.

13/4: Det blir aldrig mer som premiären mot Ope. Stolthet och paranoia bakom flygolyckan. Ståndsmässigt flygande med Aeroflot.


13th of April:


Oj, två veckor gick rätt snabbt, märker jag.
Ikväll spelar Bajen premiär i Superettan, vilket jag tyvärr missar eftersom jag tillbringar kvällen i Europas fjärde största stad.
Eftersom Superettan är finare och roligare än Allsvenskan, så tänkte jag nämligen ära diverse arenor runt om i Sverige med besök den här säsongen.

Mycket naturligtvis för nostalgins skull.
Jag har drömt och längtat efter att åter se Bajen på arenor som Stora Valla i Degerfors, Nya Parken i "Peking" och för att inte tala om Domnarsvallen i Borlänge.
Den förre ekonomiansvarige på ett av landets TV-bolag messade tidigt i förra veckan och meddelade att det var slutsålt i Ängelholm ikväll.

Det är onekligen rätt coolt.
Men någonting säger mig att det inte kommer att bli samma klassiska resa som premiären borta mot Ope i Östersund på 90-talet.
Dagens fotbollsfans är inte lika tåliga, "kreativt vilda" och framför allt inte lika törstiga som vi som reste för 15, 20, 25 år sedan.

När det gäller Ope-premiären så minns jag att vi gick på tåget i Stockholm och jag minns även att jag läste i tidningen dagen efter att vi torskade fighten med enda baljan.
Ovanstående ekonomiansvariges kommentar till det var:
"Då minns du det som de allra flesta kommer ihåg".

Han lade till med:
"Inte ens spelarna lär komma ihåg matchen, om man tänker på hur matchen slutade."
Med det menade han att spelarna sannolikt var lika berusade som alla supportrar runt om i snöhögarna.
Ty man måste vara berusad för att förlora mot Ope.

Europas fjärde största stad är för er som inte vet, St Petersburg.
Jag flög dit med Aeroflot idag.
I e stor, fin Airbus 321-200.

En sådan ny och stor maskin har SAS aldrig ägt.

Således flyger man mer ståndsmässigt inrikes i Ryssland än med SAS bränsleslukande, vingliga papperssvalor internationellt.
När jag flyger till Sthlm senare i veckan flyger jag naturligtvis också då med Aeroflot från Moskva.
Också det i en Airbus och således mer ståndsmässigt än SAS pappersvalor.

Förutom SAS obsoleta MD-maskiner har jag de senaste åren enbart flugit papperssvalor med ett bolag.
Alitalia.
Och ni vet ju hur det bolagets ekonomi sett ut de senaste 10-15 åren.

SAS bör naturligtvis sättas i konkurs.
Problemet är bara att konkursförvaltaren i så fall inte har några inventarier att sälja.
Jag menar, vem f-n vill köpa papperssvalor år 2010?

Flygplanskraschen i Smolensk, som svepte bort en stor del av Polens maktelit, var inget annat än en stor modern tids tragedi.
Det jävligaste är att piloterna, och sannolikt president Kaczynski själv, vägrade lyda de ryska flygledarnas starka rekommendationer att istället landa i Minsk eller Moskva.

Jag har fullaste respekt för vad Katyn-massakern betyder för polska folket och vikten av att högtidhålla de sovjetiska kommunisternas vidriga massmord.
Men att riskera livet på så många människor bara för att inte fördröja ceremonin några timmar är idioti som inte kan beskrivas med ord.
Om man misslyckas med tre landningar på grund av yttre förhållanden, så försöker man f-n inte en fjärde gång.

Tyvärr visade sig kombinationen stolthet och paranoia (det känns om den framlidne Kaczynski trodde att flygledarnas varningar var beordrade från högre rysk ort, för att försena ceremonin) denna gång blev hemskt ödesdiger.

Skadeglädjen är ibland den enda sanna glädjen.
Således kan man ju inte annat än njuta och må fantastiskt bra av aikåååååååås inledning på Allsvenskan.
Ja, ni vet ju hur alla supportrar till laget från Uppland mopsar upp sig inför varje säsong.

Efter förra säsongen var de den här gången i princip favoriter till Champions League-titeln.
Således värmer resultatet mellan Gefle-aikåååååå något oerhört.

Och nej, jag räknar inte med att Bajen vinner i Ängelholm ikväll.
Min målsättning kvarstår: att klara nytt kontrakt i Superettan.

Dagens citat:
"Well, the telling of jokes is an art of its own, and it always rises from some emotional threat. The best jokes are dangerous, and dangerous because they are in some way truthful."
- Kurt Vonnegut

2 comments:

Anonymous said...

Bajen åker ur i år igen verkar det som.

Anonymous said...

Hitler var en av dem, här kommer fler brutala ledare, http://lista.se/listor/5-brutala-ledare-1123/