There´s only one B in Brest.

Som liten parvel "lärde" jag mig att Europa var området mellan Brest och Brest. Alltså Brest vid franska Atlantkusten och Brest i Vitryssland, som då var gräns mellan Polen och Sovjet. Det här var mitten på 70-talet när någon intalade mig detta om Europa. Inte så långt senare blev jag vis nog att själv konstatera att Europa minsann sträckte sig ändå bort till Ural.
Den här sidan handlar om allt möjligt från Brest till bortom Brest.

26/4: Vem kånkar först: Hammarby Fotboll eller SAS? Sovande människor nytt samlarobjekt.

26th of April:

Det är rätt fascinerande att något som vanligtvis tar två timmar kan ta så mycket längre tid.
Vulkanaskan tvingade mig förra veckan att titta på inställda flyg och
att ta nya vägar till Moskva från Sthlm.

Jag och Mr J inledde med båt till Tall
inn, med allt det innebär. Fortsatte med taxi till Narva, för att sedan gå till fots över gränsen till Ryssland.
Därefter tog vi taxi från Ivangorod på den ryska sidan till St Petersburg.

Väl i St Pets skippade vi dock tåget och
tog flyg till Moskva istället.
Vi var för trötta, kort och gott, för att lägga ytterligare typ tio timmar på resande.

Intressant:
Luftrummet i Finland var stängt lika länge som i Sverige, alltså
majoriteten av tiden under knappt en veckas askproblem.
Från St Petersburg, som är beläget "around the corner" från Helsingfors, kunde man dock flyga hela tiden.
Det togs bevisligen andra beslut i det här landet... men inte fan ramlade det någon flygmaskin på grund av aska i motorerna för det.

Jag har börjat samla på sovande människor.
Eller ska man kanske säga på folk som intagit för mycket av livets goda.

TV 4-Sportens "avslöjande" om agenten Oliver Cabrera är egentligen ingen större nyhet.
I alla fall inte bland de som känner mig.

Jag har i åratal varit livrädd för dennes affärer ska komma ut i media.
Detta eftersom Bajen är den klubb han jobbat mest för och med.

Om nu Gais hotas av poängavdrag och till och med tvångsnedflyttning... så lär Bajen spela mot BK Borsten och Bajen United i Stockholms lägre serier redan efter VM-uppehållet.
Vi bajare kan bara hoppas att spåren är hyfsat väl igensopade.

Riktigt skrämmande är också de uttalanden som Bajens nya VD gjorde i Fotbollskanalen.se idag.
Bland mycket annat
visar detta tyvärr åter att kvinnan i fråga är en grov felrekrytering.
Att hon dessutom lobbades in i klubben av folk i kretsen kring de som är den direkta orsaken till Bajens kris samt dessutom finns i kretsen kring huvudpersonen i 4-Sportens avslöjande gör inte saken bättre.

Den stora frågan nu är vem går i konkurs först, Hammarby Fotboll eller flygbolaget SAS.?
Ett spelbolag som jag mailat för att fråga möjligheten att "betta" på detta... meddelade mig att de inte tog emot spelet.
Troligtvis för att det är hugget som stucket och att inget av alternativen lär ge ens insatsen tillbaka.

Vissa saker som är rätt barnsliga tycker jag är fantastiskt roligt.
Som till exempel att när man går igenom säkerhetskontrollen på Pulkovoflygplatsen i St Petersburg så gör man det via "homo-scan".

Den är dock bra.

Och framför allt, man går in i den med allt på sig: nycklar, telefoner, bälte... you name it.


Nej förresten, det bästa av allt:
Begreppet "personlig integritet" finns inte ens på världskartan.


Dagens citat:
"In three words I can sum up everything I've learned about life: it goes on."
- Robert Frost

2 comments:

Albin Selin said...

"Båt till Tallin, med allt vad det innebär", hmm.

Hur funkar en homo-scan. Blir man pillad i röven?

Anonymous said...

http://www.expressen.se/Nyheter/1.1972932/kvinna-misstankt-mordad-pa-sodermalm-i-stockholm

Herregud det är ju bara fotboll!
Ni behöver inte gå hem och ta ut det på kärringen bara för att stora starka Peking varit på besök och hämtat tre väldigt enkla poäng ;)

/JF