There´s only one B in Brest.

Som liten parvel "lärde" jag mig att Europa var området mellan Brest och Brest. Alltså Brest vid franska Atlantkusten och Brest i Vitryssland, som då var gräns mellan Polen och Sovjet. Det här var mitten på 70-talet när någon intalade mig detta om Europa. Inte så långt senare blev jag vis nog att själv konstatera att Europa minsann sträckte sig ändå bort till Ural.
Den här sidan handlar om allt möjligt från Brest till bortom Brest.

11/11: En ofrivillig natt i Kiev. Svemo - ger inkompetens ett ansikte. Obegriplig turistlista.

11th of November 2010:

Ett snöoväder, ett försenat flyg och en ofrivillig natt i Kiev... är ganska bra anledningar, eller om man så vill orsaker, till att börja fylla den här spalten med en massa smörja igen.
För en gångs skull kan jag dock inte skylla flygeländet på SAS eller Luftfartsverket.
Det ukrainska bolaget Aerosvit tvingades byta flygmaskin strax innan dess avfärd till Stockholm, vilket tog sina timmar, inflygningen till snöovädrets Stockholm ytterligare tid och sedan späddes förseningen på av avisningsprocessen på Arlanda.

Eller förresten.
Om Gotlandslinjen redan i måndags eftermiddag kunde ställa in tisdagens färjeturer, så är det inte för mycket begärt att Luftfartsverket även de hade planerat lite och kallat in extrapersonal och maskiner till att snabba på avisningen av alla flygplan på tisdagen.

Nu agerade Luftfartsverket istället som Stockholms gatukontor gör varje år.
Alltså, blir förvånade och helt överrumplade över att det snöar i Stockholm - varje år - i november månad.
Mötet jag skulle haft på Kievs flygplats var kört, men jag hade hunnit med Moskvaflighten om vi inte hade tvingats sitta i över en timme på planet på Arlanda för att vänta på avisning.

All heder dock åt flygbolaget Aerosvit och all personal på flygplatsen Borispol.
De erbjöd fantastisk service med hotell, transporter samt vänligt och professionellt bemötande.
Ett visst grannland har en hel del att lära av Ukraina i alla fall det avseendet.

Nu har jag heller inget emot en natt i Kiev.
Tvärtom.
Det är en fantastiskt stad.
Men så tillhör inte jag heller kategorin "svenska turister".

En svensk resesajt presenterade häromdagen en lista med de tio minst populära resmålen bland svenska turister, vilken bygger på tre miljoner sökningar som gjorts på sajten under tre månader tidigare i år.
1) Tbilisi, Georgien
2) Bratislava, Slovakien
3) Baku, Azerbajdzjan
4) Minsk, Vitryssland
5) Tirana, Albanien
6) Ljubljana, Slovenien
7) Luxemburg
8) Vilnius, Litauen
9) Podgorica, Montenegro
10) Valetta, Malta

Skrämmande läsning, om man nu kan uttrycka sig så.
Om jag skulle lista min tio-i-topp-lista så har Ljubljana, Tbilisi, Bratislava, Minsk och möjligtvis även Vilnius en given plats på denna.
Även Kiev, Lissabon och Amsterdam är givna på listan.

Sajtens läsare verkar dock vara mer intresserade av smutsens Paris, det omoderna och ständigt terrorhotade London och kravallernas Bangkok än kultur, vackra äldre stadskärnor, fredlighet och genuina nöjesetablissemang.

Zenit St Petersburg-CSKA Moskva 1-3 igårkväll är nog den bästa fotbollsmatch jag sett på väldigt länge.
Och det inte enbart för att CSKA var gudomligt bra.
Som jag sagt flera gånger i höst, bli inte förvånade om båda CSKA och Zenit spelar minst semifinal i Europa League i vår.

Annars är jag för övrigt rätt knäckt för närvarande.
Ända sedan jag som rätt ung parvel såg Bajen torska finalen i Svenska Cupen mot IFK Göteborg på Råsunda, så har min dröm varje säsong varit att vi ska vinna cupen.
I 26 år har jag blivit besviken - och inte minst förbannad - då vi av olika anledningar aldrig ens varit nära.
Jag offrade rätt mycket för att vara hemma och uppleva den magiska kvällen mot Kalmar FF i semifinalen nyligen... men det funkar helt enkelt att åka hem på lördag.
Och jag har verkligen försökt styra om saker och ting... dock utan att lyckas.

Nu måste jag försöka streama finalen från Moskva... men hur f-n streamar man svenska TV-kanaler?
Om det är någon som lyckats någon gång får ni gärna meddela mig.

Finns det något i Sverige som personifierar begreppet "inkompetens" så är det Svenska Motorcykelförbundet, Svemo.
Jag ska här någon gång skriva ned Svemos agerande och hanterande av Bajen Speedways rättmätiga uppflyttning till Elitserien.
Man blir mörkrädd. Trust me.
En sådan inkompetens som sitter i huset på Södra Promenaden i Norrköping går inte ens längre att finna i Kina, Ryssland eller Ukraina.

Dagens citat:
"Every journalist has a novel in him, which is an excellent place for it."
- Russel Lynes

4 comments:

Bobigol said...

För det första: Håller med dig, Bratislava är kanon.

För det andra: Eftersom du för några år sedan lade ned fotbollen så förstår jag att Zenit-CSKA var den bästa match du sett på länge.

För det tredje: De länkar jag brukar kolla på streamad sport ifrån (som andra omgången i Wimbledon, inomhusfotboll i Kuwait och sånt) har du säkert också, men för säkerhets skull om nu någon av dem mot förmodan skulle visa Riktiga HIF - Plagiat-HIF i morgon:
http://www.firstrow.net/
http://www.myp2p.eu/
http://www.fromsport.com/
http://www.livefootballtvs.com/channel/iraqgoals-4-sopcast.html

För det fjärde: SLuta blogga så jävla mycket, jag hinner inte läsa allt!

/Mr Heavy Metal

Six Pints of Bitter said...

1) Bra då är vi överens.
2) Hmmm....
3) Trust me... jag försökte allt, men det slutade med att jag fick tvinga in mig hos en polare som har Tv4 via parabol på taket.
4) Jag ska nog börja med din gamla filosofi: att enbart blogga på fyllan.

zokrates76 said...

Kul att du är tillbaks. Tycker att du skriver intreassanta och roliga iaktagelser om mitt favoritområde i Europa.

Vilnius, Kiev och Minsk har jag varit i men viill åka till samtliga på listan. Skönt att slippa alla Svenssons där i alla fall.

Vad jobbar du med som reser så mycket i öst? Har aldrig fått den minsta ledtråd till det...

Anonymous said...

URA! Han är tillbaka!! Åren i öknen är över. Min Kanossa-vandring är över.