There´s only one B in Brest.

Som liten parvel "lärde" jag mig att Europa var området mellan Brest och Brest. Alltså Brest vid franska Atlantkusten och Brest i Vitryssland, som då var gräns mellan Polen och Sovjet. Det här var mitten på 70-talet när någon intalade mig detta om Europa. Inte så långt senare blev jag vis nog att själv konstatera att Europa minsann sträckte sig ändå bort till Ural.
Den här sidan handlar om allt möjligt från Brest till bortom Brest.

18/12: Asylsökande schweizare. Army of Lovers headline.

18th of December:

Man upphör aldrig att förvånas över vad det finns för folk där ute.
Ta bara schweizaren som häromveckan sökte politiskt asyl i Vitryssland(!).
Ja, samma Vitryssland som en diktator vid namn Lukashenko styr med järnhand och kastar allt som liknas vid opposition i fängelse.
Nu är visserligen Vitryssland bättre än vad ryktet gör gällande, det är inget Sovjet, men det är likt förbannad inget land man söker poltiskt asyl i, om man säger så.

Den där schwizaren måste dock ha mer än en skruv lös.
Dels anlände han till den polsk-vitryska gränsen i gammal Lada, som dessutom var fylld av gammal Leninlitteratur.
Dels upprepande han konstant att Vitryssland, Venezuela och Kuba var världens tre bästa länder och de enda man kan bo och leva i.

Det schweizaren är i behov av är inte
asyl, utan en enkel resa till ett dårhus.
Under asylprocessen placerades han i gränsstaden Brest (ja, samma stad som ni kan läsa om i ingressen till denna spalt och som också är inspirationen till denna så kallade blogg).
Restriktionerna var att han inte lämnade staden och at
t han inte fick vistas ute på gatorna efter kl. 23.00.
Det senare under förevändning att "han inte kände till stan", "att han kunde gå vilse" och "att det kunde farligt att vara ensam på kvällarna eftersom det blir mörkt så tidigt.
"
Hmmm, ja, det är ganska uppenbart att Vitryssland inte är ett så stort asylland för västerlänningar. Till saken hör att Brest har cirka 300 000 invånare och att det är ungefär lika "farligt" där som i Värnomo.

Hursomhelst, schweizaren lydde inte de vitryska myndigheterna, utan lämnade plötsligt landet efter några dagar.
Kanske vaknade den förvirrade mannen till slut och insåg att Vitryssland trots allt inte är paradiset på jorden.
Vad vet jag?!

Jag bara önskar att alla förvirrade vänsterpack och vänster
patrask i Sverige får uppleva samma sak så att dräggen en gång för alla inser att de har det ganska bra i Sverige.
Och framför allt, i Vitryssland och Ryssland, kan de inte utöva vänsterns favoritsysselsättningar; kasta sten och vandalisera.
Som sagt, den första stenen ett vänsterdrägg kastar är också den siste.

Den schweiziska ambassaden kunde inte heller bry sig mindre om landsmannen som är mogen för dårhuset.
Deras kommentar var också en klar passning till Vitryssland och även Ryssland:
"Nej, vi lägger ingen kraft på det här fallet. Schweiz är ett fritt land och våra medborgare får göra vad de vill och resa var de vill."

Att Jacob Zuma blev vald som ANC:s ledare är slutet för Sydafrika som nation.
Den vita (och svarta) intelligentian kommer nu i ännu stridare ström att fly landet och de som vill stanna kommer - likt Zimbabwe - att tvingas lämna.
Korruption och kriminaliteten kommer att skjuta i höjden från redan höga nivåer och fotbolls-VM... ja, hur många resande fans kommer att våga åka till Sydafrika 2010?

Annars så var det en rätt "busy" helg. Jag och Plåtslagaren var på julfest med svenskt julbord i fredags, där vi bland annat träffade en annan person som borde "avdoktrineras", men det kan vi ta en annan gång.

Lördagen gick i Sveriges och musikens tecken.
Army of Lovers spelade på "Legends of Retro FM"-festivalen som headline och jag hittar fortfarande glitter och konfetti på mig och i lägenheten efter "bomberna" som briserade under avslutningslåten.
Då stod jag ändå backstage. Där bakom var det för övrigt rätt händelserikt:
* en gigantisk boaorm snirklade sig in under min tröja (i alla fall en del av den) och skrämde skiten ur mig,
* jag hamnade mitt i en grupp dansare och blev så när intvingad på
scenen,
* jag blev utskälld av en städerska som av någon anledning gick och
sopade under uppträdandet.

Roligast där bak var annars en journalist som - troligtvis dyngrak - sov så hårt att han inte ens vaknade när uppståndels
en var som störst kring Army of Lovers efter konserten.
Dominika, Alexander och Jean-Pierre var i fin form och det är fascinerande hur stora Army of Lovers fortfarande är i Ryssland.
Den väldiga Olympskiy-hallen var slutåld (eller halva, eftersom scenen var placerad på det sättet), det var åtta ryska artister och två svenska.
Ace of Base och Army of Lovers.
Och det till de förras stora förtret var det AoL som var dragplåstret.

Huvudnummer var dock inte Sverige tidigare på dagen när jag led mig igenom Ryssland-Sverige i den gamla fina Izvestiaturneringen.
Jo, för mig heter den så fortfarande.
Åter kunde jag dock konstatera hur mycket jag tappat intresse för landslagshåkky.
Den svenska klacken bestod av tre personer, alla arbetandes på
stans bästa nöjesetablissemang.

Desto trevligare var söndagen. Jag, flygbolagschefen och hans ryske vän från New York tillbringade några timmar njutandes av Arsenal-Chelsea och Liverpool-Manchester U.
Åter kan man åter konstatera att klassen, spänningen, arenorna och framför allt tempot är en planets skillnad jämfört med den där smörjan som spelas i fotbollens u-land Italien.
Flygbolagschefen är Chelsea... men han pratar ALLTID om Arsenal
och han hyllar ALLTID Arsenal.
Det verkar mer och mer som att jag snart är den ende i världen som tycker att mitt Arsenal var bättre förr.

Mr J skickade mail och påminde mig om att jag bara har 200 dagar kvar av mitt fotbollsliv. Han är överentusiastiskt över detta.

Hur många av er tror att den där 26-åriga bruden verkligen blev våldtagen på Man U:s julfest?
Inte jag i alla fall. Full och en vilja att ligga med en fotbollsspelare är nog närmare till hands.
Skamsen för att ha varit otrogen mot pojkvännen drog hon sedan till med att hon blivit våldtagen.
Det är i alla fall min teori.
Och det tragiska är att det inte är första gången sådant händer.


Dagens citat:
If you can find something everyone agrees on, it's wrong.
- Morris Udall

Andra bloggar om: , , , , , , , , , , ,

3 comments:

Anonymous said...

Intressant historia om schweizaren. Han verkar ju lite dum faktiskt.

Men jag måste bara..: Jag tror ingen av de "förvirrade vänsterpack och vänsterpatrask i Sverige" som du så hånfullt talar om skulle få för sig att förhöja en diktatur som den i Vitryssland. Jag förstår inte vart du fått det ifrån? Om du inte förstått det så är mänskliga rättigheter och jämlikhet två av de viktigaste frågorna för "vänstersympatisörer", vilket också borde göra klart för dig att det knappast är någon i Sverige som gillar sättet VItryssland styrs på. Den personen är i så fall en fullbordad idiot utan medkänsla för mänskligt lidande.

Angående "vänsterns favoritsysselsättningar; kasta sten och vandalisera": Denna retorik kanske funkar på högerbloggar för högermänniskor, men kom igen, till och med du borde i skrivande stund tyckt att det egentligen var lite för enkla poäng att plocka?

Till sist, angående fotbollsvåldtänkten: Din teori kan såklart stämma, men verkar det inte också rätt idiotiskt att utgå från att det är kvinnan som överdriver eller ljuger. Du skriver: "Och det tragiska är att det inte är första gången sådant händer". Men är det inte mer tragiskt att det inte är första gången tankesättet "att man kanske borde strunta i att föra fallet vidare pga att kvinnan, enligt oss män, verkar icke trovärdig" finns. Hur många gånger har inte ett sådant tankesätt friat skyldiga våldtäktsmän?

Anonymous said...

Intressant det där med friade våldtäktsmän.
Det stämmer säkert.
Men är det inte så å andra sidan att även "oskyldiga" män döms våldtäkt?
Jag vet inte men känns som att så är fallet.

Jag tror nog att bloggskribenten i fallet vänsterfolk är ganska trött på att det alltid förekommer våld och vandalisering när vänstern demonstrerar.
Jag kan i alla fall inte annat än hålla med.
Det spelar liksom ingen roll om det är Reclaim The City, AFA eller kommunisterna som är ute på gatorna. Det är alltid våld och vandalisering.
Följer man den här bloggen så är det uppenbart att skribenten efterlyser lag och ordning. Tror nog att det är därför han hänvisar till Ryssland och Vitryssland när det gäller att ta hand demonstranter.

Six Pints of Bitter said...

Tom... jag håller inte med dig riktigt. Jag har långt ifrån sett alla vänsterdemonstrationer i Sverige, men de jag har sett och de jag sett bilder ifrån så ser man PÅFALLANDE OFTA Sovjetflaggor och andra massmördande-kommunistsymboler.
Har man Sovjetflaggor, Che Guevara-tröjor, symboler från Mao-Kina och dylikt... så är man INTE försvarare av mänskliga rättigheter och jämlikhet.

Dessutom, inom begreppen mänskliga rättigheter och jämlikhet... torde väl rymmas att människor ska utbilda sig till vad de vill, ha vilket jobb man vill och således ha OLIKA inkomster.
En välutbildad, intelligent och smart person har oftast bättre betalt än en icke-dito.

I mänskliga rättigheter och jämlikhet borde väl också ingå att man inte krossar hårtarbetande småföretagares skyltfönster och inte tänder eld på skolor.
Eller...?

Tom... enkla poäng eller inte, FAKTUM är trots allt att vänsterdemonstrationer i princip alltid resulterar i våld och vandalisering och av någon anledning är det aldrig vänstern fel... utan som det heter "att de provocerades".
Just detta senare är det som jag är allra mest allergisk mot när det gäller vänstern.
I väst provocerar inte polisen. De är där för att göra sitt jobb och upprätthålla lag o ordning.
I öst däremot... där kan man prata om att demonstranter som inte faller myndigheterna i smaken provoceras.

Gällande Manchester U:s Johnny Evans är min övertygelse att killen är oskyldig.
Bara det att han är släppt mot borgen talar för det.
Dessutom, han om någon borde vara "oskyldig" tills motsatsen är bevisad.