There´s only one B in Brest.

Som liten parvel "lärde" jag mig att Europa var området mellan Brest och Brest. Alltså Brest vid franska Atlantkusten och Brest i Vitryssland, som då var gräns mellan Polen och Sovjet. Det här var mitten på 70-talet när någon intalade mig detta om Europa. Inte så långt senare blev jag vis nog att själv konstatera att Europa minsann sträckte sig ändå bort till Ural.
Den här sidan handlar om allt möjligt från Brest till bortom Brest.

19/2: Rally och Colin´s Crest - får inte missas. Vad gör de som vill "anpassa" sig åt brottsligheten?

19th of February:

Shit, nu har jag varit borta från den här spalten länge.
Men tro mig... jag har synnerligen goda skäl, vilket vi kan ta någon annan gång. Det är inget trevligt i alla fall.

Det gick fort i Baltikum för drygt en vecka sedan och det gick lite fort även i Sverige dagen efter, men ska man på Svenska Rallyt så är det viktigt att komma i stämning, så att säga.
Och klassikern Svenska Rallyt rekommenderas - fortfarande - även till de som inte är motorintresserade.
Framför allt för allt det som är runtomkring själva rallyåkandet, vilket i sig är coolt och rolighet (fart är alltid det).

Bondigheten och alla in**el i Hagfors och andra delar i norra Värmland är ett kapitel för sig.
Bara det är värt resan dit.
Att se Karlstads rally***** i aktion på senkvällarna under denna Värmlands kanske största helg på året, är också rätt... ja, fascinerande.

Eller ta bara en en sådan sak som att jag, Mr J och Löjromsmannen åt lunch på Kafé Uwån i Hagfors sittandes bredvid en italiensk förare och kartläsare från Subaro-stallet, som pratade taktik inför nästa sträcka med teamledningen.
Det är ju Knappast så att man äter lunch bredvid Williams-förarna när man är på besök på A1-Ring i Österrrike eller Hungaroring i Ungern.
Nu är visserligen Formel 1 större, men rally är ändå en världssport.

Coolast, roligast, mest intressant, fascinerande och mest fantastiskt är ändå Colin´s Crest, mitt i skogen utanför Mallbacken i Värmland.
Jo, det är verkligen mitt ute i skogen.
Det tog oss säkert en halvtimme att gå dit, då ställde vi oss ändå på den närmaste parkeringen.

När vi lämnade Travbanan i Karlstad efter fredagskvällens man-mot-man-körningar hamnade Mr J i samspråk med två engelsmän.
Medan vi skulle till krogen i Karlstad, skulle de åka upp till Colin´s Crest för att supa och sedan lägga sig i skogen för att sova.
Jo, det är sant.
Och de var inte ensamma.

Denna gång var det någonstans mellan 6 000 och 7 000 människor som var vid Colin´s Crest (naturligtvis döpt efter framlidne skotten Colin McRae - RIP - som en gång hoppade väldigt långt där) för att se bilarna komma, flyga 30-40 meter och sedan försvinna runt nästa krök.

Allt som allt typ tre sekunder.

Men gott folk jag har aldrig, a-l-d-r-i-g sett en sådan fylla i hela mitt liv som här.
Då har jag ändå sett en del fyllor runt om i världen.

Svenskar, norrmän, finnar och så lite skvättar av andra nationaliteter.
Men i princip alla dyngraka.
Folk sittandes sova. Folk liggandes i snön sova. Folk stående mot träd sova.

Vi kom på oss själva att reagera... "Titta, där en som är någorlunda nykter".
Lill-Mr J (jo, det är släkting till Mr J) tillhörde arrangörsstaben och han berättade att när man städade i skogen dagen efter så hittades det allt från mobiltelefoner och videokameror till sovande människor.
Och det intressanta i sammanhanget är att de man hittar verkar ha planerat att sova dyngraka i snön i skogen eftersom alla var ordentligt påklädda i termobyxor och jacka, mössa och vantar.

Norrmannen vi bevittnade när vi lämnade tillhörde garanterat den senare gruppen.
Fullständigt plakat gick han mer i sidled än framåt innan till slut sonika föll ihop sovandes vid träd.
Detta mitt första besök vid Colin´s Crest... blir sannerligen inte mitt sista.

Själv råkade jag till slut ut för lagens långa arm när jag "trappade ned" från Svenska Rallyt utanför Moskva några dagar efteråt.

Jag har varit så upptagen av diverse "rallyn" att jag lyckligtvis inte hängt med i debatten hemma om alla imvandrarungdomar som attackerar brandkår, ambulanser och poliser i Sverige, Danmark, England och diverse andra västeuropeiska länder.
Man kan ju 1) undra var f-n samhället är på väg, 2) vad politikerna gör, 3) varför i h-lvete detta får fortgå, 4) varför dessa människor inte sänds hem till sina hemländer, 5) varför inte alla föräldrar och andra som vill "anpassa" sig till det nya landet inte reagerar?
Just ett snyggt sätt att visa uppskattning och tacksamhet att man fått asyl/uppehållstillstånd i ett västeuropeiskt land.
Att tiga är, som bekant, att ta ställning.

Blir Kosovo verkligen självständigt... är det första steget mot Västeuropas sammanbrott. Tro mig.

Andra bloggar om: , , , , , , , , , ,















3 comments:

Anonymous said...

Krya på dig mannen. CL Final blir det om jag så måste rulla in dig på arenan i rullstol och ställa till en scen ock kräva att vi skall ha plats på handikappsplatserna. Ha ha ha.

Anonymous said...

På tal om Fotboll så undgick det väl dig inte att våra Rivaler i vitt som huserar vid Metro stationen seven sisters äntligen lyckades vinna en Titel,fuckin a. Vi gratulerar dom till Musse Pigg cupen och säger välkommen ut till Europa i höst.

Säkerhetschefen

Six Pints of Bitter said...

Problemet - och det som grämer mig - är att Ligacupen är den finaste av alla cuper.
Och jag gynnar inte de där från Seven Sisters varken att vinna den eller att spela i Europa.