There´s only one B in Brest.

Som liten parvel "lärde" jag mig att Europa var området mellan Brest och Brest. Alltså Brest vid franska Atlantkusten och Brest i Vitryssland, som då var gräns mellan Polen och Sovjet. Det här var mitten på 70-talet när någon intalade mig detta om Europa. Inte så långt senare blev jag vis nog att själv konstatera att Europa minsann sträckte sig ändå bort till Ural.
Den här sidan handlar om allt möjligt från Brest till bortom Brest.

8/2: Marschfart i Baltikum, bältestvång och "som vanligt" på Sheremetyevo


8th of February:

Det känns konstigt och inte alls naturligt längre att flyga från Sheremetyevo-flygplatsen.
Av någon anledning går jag fortfarande - spontant, automatiskt - upp på andra våningen varje gång jag är där. Jag blir alltid lika besviken.
Jag måste dock snart inse att indiern är borta och sannolikt inte kommer tillbaka. Men gången och väggen där han "bodde" i över ett år känns lik förbannat tom.

Nytt med rekord med taxi till Sheremetyevo härommorgonen förresten,
23 minuter från dörr-till-dörr.
Det är ungefär två timmar snabbare än vad det tar om man har en dags-, eftermiddags- eller kvällsfight.
Jag har således ändrat uppfattning om morgonflighter från Sheremetyevo (som till skillnad från Domodedovo- och Vnukovoflygplatserna saknar tåglinje).
Det är värt varenda sekund att stiga upp i ottan.

På tal om taxi. Förr i tiden (för typ en månad sedan) blev man ofta "utsk
älld" om man hade fräckheten att göra en antydan att sätta på sig bältet i en taxi eller "privattaxi".
Att använda bälte var detsamma som att skymfa föraren och tydligt visa att man inte litade på denne och att man ansåg att han var en dålig förare.
Nu har det dock införts böter på 500 rubler (ca 120 kr) om man inte har bälte - och plötsligt säger alla chaufförer till om bälte.

Moskvas ökända och genomkorrupta trafikpoliser har således också fått en ny anledning att stoppa bilar.
Med andra ord en ny inkomstkälla.
500 rubler är alltså det officiella straffet, men när jag häromdagen stoppades när jag körde själv, så dealade jag ner straffet till 300 rubel.
Då ska ni veta att polisen tog mig när jag tog av mig bältet för att böja mig bakåt för att hämta ett papper som låg i baksätet. Och dessutom när jag stod still vid ett trafikljus.
Undrar just hur mycket av dessa bältesböter som egentligen hamnar i statskassan?

Trafikpoliserna tar dock verkligen detta med bältestvång "seriöst".
Det är full mobilisering på gatorna.
Häromdagen såg jag till exempel tre trafikpoliser stå med kikare på Trädgårdsringen och med jämna mellanrum dödsföraktat kasta sig ut bland de sex filerna för stoppa "brottslingar".

Förresten, det där med att "alla chaufförer" kräver att man sätter på sig bälte, stämmer inte riktigt.
Min chaufför (han med 23 minuterna) gjorde den gamla klassikern att bara dra bältet och hålla det över sig när han passerade trafikpolisposterna.
Det var så man gjorde på 90-talet i den här stan, minns jag. Och det känns också som att en del kommer att fortsätta göra så.

Flyget till Riga var förresten något försenat, men Sheremetyevo är och förblir Sheremetyevo.
Rigamaskinen skulle gå från gate 21. Jag gick dit, men passerade inte säkerhetskontrollen, eftersom jag var tidig (tack vare min chaufför).

Istället gick jag upp i en bar för att 20 minuter innan flightens avgång gå ner igen - bara för att mötas en tom och helt igenbommad gate.
Inga lappar och inget info-TV:n.

Vid en annan gate hundra meter därifrån blev jag upplyst om att Riga hade flyttat till gate 12.
Väl där upptäckte jag att Riga var utannonserat på gate 10, men att ingen boarding startat trots att klockan var fem minuter före avgång.

Info-TV:n visade ingen annan info än "Gate 10 - Riga". Den stora infotavlan under taket informerade dock några minuter senare att flighten var försenad en kvart.
Hade dock svårt att tro det eftersom jag inte såg något flygplan vid gate 10. Mycket riktigt ropades det några minuter senare ut i högtalarna "... att Riga var klart för boarding" och att passagerarna ombads att gå till gate 21!!!
Välkommen till en vanlig dag i informationens Sheremetyevo.

Jag lyckades faktiskt ta mig till bandy-VM förra helgen.
Var både på semifinalen mot Kazakstan och finalen mot Ryssland i den mäktiga Olympiskyhallen.

I ärlighetens namn tillbringades dock den mesta delen av semifinalen i VIP-rummet med gratismat och gratis (starka) drycker och den mesta delen av finalen i baren bredvid spelarnas omklädningsrum.

Jag har alltid gillar Via Baltica. Alltså vägen från Tallinn i norr och söderut genom Lettland och Litauen.
Vägen är renoverad och man kan hålla en hyfsad marschfart, som ni kan se på bilden.
Toppfarten var, som ni förstår, något högre.


Dagens citat:
A single death is a tragedy; a million deaths is a statistic.
- Joseph Stalin

Andra bloggar om: , , , , , , , , , , , , , ,

No comments: