There´s only one B in Brest.

Som liten parvel "lärde" jag mig att Europa var området mellan Brest och Brest. Alltså Brest vid franska Atlantkusten och Brest i Vitryssland, som då var gräns mellan Polen och Sovjet. Det här var mitten på 70-talet när någon intalade mig detta om Europa. Inte så långt senare blev jag vis nog att själv konstatera att Europa minsann sträckte sig ändå bort till Ural.
Den här sidan handlar om allt möjligt från Brest till bortom Brest.

2/2: "Bara" 19 000 döda. Påspätt SAS-hat. Bandy-VM inget för Moskva.

2nd of February:

Det är bandy-VM i stan. Jag kan dock konstatera att det inte direkt råder någon bandyfeber.
Helt obegripligt att lägga ett VM i denna fina sport i Moskva.
Varför inte i någon sibirsk stad där sporten är stor och lockar mycket folk till läktarna i kylan.

Jag missade dock både tisdagens fight mot Finland och onsdagens mot Ryssland. Ena gången föredrog jag att förtära starka drycker, andra gången fastnade jag i trafiken.
Satsar dock hårt på semifnal och final.

Läsarna av den här spalten vet vad jag tycker om SAS och även om Luftverkets Arlanda. När jag flög från Sthlm till Moskva tidigare i veckan, så körde de igenom min datorväska genom röntgen MED datorn inne i väskan.
Personen som står i början av bandet och alltid skriker om att man ska plocka ut datorn ur väskan, öppna den och sedan lägga den i en låda... glömde helt enkelt bort mig.

Jag gjorde heller inget för att hjälpa dem. Och se...för jag tror, tredje eller fjärde gången, gick datorn igenom röntgen utan att någon reagerade.
Det bevisar åter sjukt Arlandas säkerhetssystem är.

Gnällde lite på Finnair häromsistens. Fick då ett mail från en vän... som ville spä på mitt redan starka SAS-hat.
Han skrev följande: "Hade en kompis från Bangkok här förra veckan och hon skulle åka från Sthlm till London med SAS. Här kommer hennes mail."

"In pure American speak all I have to say is..'whatdafuck.' I think transportation via camel might be quicker.
Never got out of Stockholm last night and SAS has proven themselves to be completely incompetent.
Scenario: Yesterday's afternoon flight was canceled, then I was re booked for 7:55pm. That flight was delayed around 2 hours, then finally when we were on the plane about to take off they announced that we have to get off due to "technical" problems.

While they scrambled to find another aircraft I gave up and rebooked for today. The generous organizers from the Swedish contest paid for my hotel.
SAS never off loaded my luggage when the plane eventually took off like they promised so it is sitting in Heathrow waiting for me.
Saturday - 3:50pm: I am now in the same business class lounge waiting for yet another delayed flight to London, we don't have an exact departure at this point."

Varför är jag inte förvånad. Och se... det är inte enbart jag som har problem med SAS.

Glädjebesked för Putin och ryska hälsoministeriet den här veckan.
Enligt ryska National Alcohol Association dog 19 000 människor i alkoholförgiftning i Ryssland mellan januari och november 2007.
Bara 19 000.
Det är nämligen rena glädjesiffrorna.

Årets dessförinnan var dödstalet nämligen 28 000 och 2005 var det 40 000.
Där pratar vi skräcksiffror.
I Ryssland dricks cirka 16 liter vodka/ren alkohol per person och år och enligt NAA så beror nedgången i antalet döda på att folk mer och mer går över till att dricka billiga vodka istället för dåligt hembränd sprit, parfymer, after shave-produkter och olika rengöringsmedel.

Enligt ryska Channel 5 dricks det cirka 300 miljoner liter årligen av de senare "produkterna".

Tro fan att folk att har dött/dör som flugor.

Jag lyckades se semifinalen Sverige-Kazakstan ikväll. En synnerligen avslagen historia som Sverige vann med 7-0.
Laddar stenhårt för söndagens final - och svensk seger.
Jag kommer även i morgon att tillbringa en del tid i VIP-rummet. Det är gratis vodka och vin där och jag stöttar sådana initiativ och engagemang.

Dagens citat:
"Never interrupt your enemy when he is making a mistake."
- Napoleon Bonaparte

Andra bloggar om: , , , , , , , ,

No comments: