There´s only one B in Brest.

Som liten parvel "lärde" jag mig att Europa var området mellan Brest och Brest. Alltså Brest vid franska Atlantkusten och Brest i Vitryssland, som då var gräns mellan Polen och Sovjet. Det här var mitten på 70-talet när någon intalade mig detta om Europa. Inte så långt senare blev jag vis nog att själv konstatera att Europa minsann sträckte sig ändå bort till Ural.
Den här sidan handlar om allt möjligt från Brest till bortom Brest.

25/1: Inget flyt med flyg och flygbolag. Var 90:e sekund i Metro. Andrastadskriminalitet.


25th of January:

Sitter i Helsingfors och bevittnar en snöstorm.
Det jävliga är att jag sitter på stadens flygplats.
Jag är inne i en svart flygperiod just nu. Inställt i Italien, försenat i Litauen och nu högt osäkert i Helsingfors.

Det som gör mig mest förbannad är dock Finnairs totala avsaknad av information.
Planet till Stockholm skulle avgå klockan 18.10 lokal tid. Klockan 18.00 fanns ännu ingen personal vid gate 13, än mindre något flygplan utanför.
Klockan 18.05 fick en annan passagerare, som checkat in via sms, ett meddelande på telefon att planet var försenat till 19.30.
Ännu ingen information på tavlorna.

Klockan 18.13 hittade jag någon slags infodisk och frågade finnen där bakom om Sthlm-maskinen klockan 18.10.
"Joooo, den går från gate 13", svarade efter att ha tittat i datorn.
"Mycket möjligt", kontrade jag, "problemet är bara att det inte finns någon personal och inget plan vid gate 13 och det skulle ha avgått för tre minuter sedan", fortsatte jag något sarkastiskt.
"Konstigt... det står inget om det i mina datorer", svarade finnen i sin tur.

Man kan lugnt konstatera att Finland fortfarande har kraftiga slängar av det Sovjet landet var för typ 15 år sedan.
Ni minns kanske 80-talet när folk i Helsingfors gick med björnf****r på huvudena, natt- och nöjeslivet i princip var obefintligt och det enda livstecken man såg efter klockan 21.00 på Mannerheimsvägen var från två korvkiosker.
Helsingsfors har utvecklats sedan dess, det ska sägas, men dagens hantering av Sthlmsflighten stinker Sovjet och finskt Sovjetarv.

Det har den senaste veckan och de senaste månaderna skrivits en hel del om kriminaliteten i Göteborg.
Det är hur sjukt som helst och man ju bara chockas över hur lamslaget det svenska samhället och rättsväsendet står.
Jag funderade häromkvällen dock på över det faktum att våldet och kriminaliteten (i alla fall den/det synliga) är värre i andrastäderna än den största staden.
Tre exempel är till exempel Göteborg i Sverige, St Petersburg i Ryssland och Kaunas i Litauen.
Där är gangsterismen mångfalt större och värre än i Stockholm, Moskva och Vilnius.

Varför är det så egentligen?
Lillebrorskomplex, eller?

Sprang på en skön snubbe på krogen i Helsingsfors igårkväll. En engelsman som var fanatiskt rugbyfan.
Vi gick bra ihop, även om det var jag som höll låda den mesta tiden.
Jag berättade i detalj om det bästa med Ryssland och det som funkar absolut bäst, nämligen tunnelbanan.
Han var djupt imponerad av mitt rabblande av fakta om Metro i Moskva:

* Antal stationer: 173
* Antal linjer: 12
* Längd: 282,5 km
* Kvadratmeter marmor: 340 000
* Rulltrappor: 624 (jag tror dock inte att det finns någon hiss)
* Längsta rulltrappan: 126 meter, Park Pobedy-stationen
* T-banetåg per dag: 9 915
* Antal resekilometer per dag: cirka 400 miljoner
* Antalet anställda: 34 792
* Genomsnittsintervall mellan tåg: 90 sekunder.

Den sista punkten är overkligt imponerande. Ännu mer imponerande är att den verkligen stämmer.
Denna punkt och så de 10-15 stationer som är att likna vid museér kan ibland göra att man glömmer allt skit med Moskva.

Det finns sköna storyn och anekdoter om denna tunnelbana också.
Vad som sägs om cirkellinjen, den bruna, är till exempel att ingenjörer visade diktatorn och massmördaren Stalin en framtida metrokarta.
Stalin ställde ifrån sig kaffekoppen mitt på kartan och gick därifrån.

När ingenjörerna lyfte koppen såg de en brun ring efter koppen.
Detta nyttjades naturligtvis som ett bevis på Stalins "genialitet".
Cirkellinjen byggdes sedermera, men skulle ursprungligen gå direkt under trädgårdsringen för bilar ovan jord.

Detta ändrades dock en aning så att cirkellinjen knöt ihop stans åtta järnvägsstationer och därmed bildade en slags hub.
En hub som skulle knyta ihop centrala Moskva med hela Sovjet... från Murmansk i norr till Ashgabat i söder, från St Petersburg i väst till Vladivostok i öster.
Skön propaganda som bevisar hur "fantastiskt" Sovjet var, eller hur.
Detta på tal om Finland och dess brist på information till sina kunder.

Dagens citat:
"Never interrupt your enemy when he is making a mistake."
- Napoleon Bonaparte

Andra bloggar om: , , , , , , , , ,

No comments: