There´s only one B in Brest.

Som liten parvel "lärde" jag mig att Europa var området mellan Brest och Brest. Alltså Brest vid franska Atlantkusten och Brest i Vitryssland, som då var gräns mellan Polen och Sovjet. Det här var mitten på 70-talet när någon intalade mig detta om Europa. Inte så långt senare blev jag vis nog att själv konstatera att Europa minsann sträckte sig ändå bort till Ural.
Den här sidan handlar om allt möjligt från Brest till bortom Brest.

22/1: Drabbades av ett svårt återfall. Den bisarra trafikdöden. Nyårspengar.

22nd of January:

Jag kom sent igår eftermiddag på mig själv att jag inte sett en enda fotbollsmatch live eller på TV sedan mitten av december.
Sjukt.
Jag kan faktiskt inte påminna om när detta hände senast. Troligtvis när jag var i sju-årsåldern.
Det nästa som slog mig var att det nog inte blir några problem att lägga av med fotboll efter sommarens EM-slutspel.
Jag hade ju trots allt haft en - ofrivillig - vila i cirka en månad utan att ens märka det.

Hursomhelst så hade jag sedan länge planerat att titta på kvällens semifinal i Ligacupen mellan mitt Arsenal och våra ärkerivaler Tottenham.
Problemet var bara att jag föll dit redan igårkväll.
Rejält dessutom.
Jag ger mig ovett, men det blev tre matcher, Liverpool-Aston Villa i engelska ligan samt Mali-Benin och Nigeria-Elfenbenskusten i African Nations.
Dessutom såg jag halva reprisen av Namibia-Marocko innan jag somnade ifrån den vid ställningen 1-4.

F-n, det blir nog trots allt rätt svårt att lägga av att följa fotboll och när jag vaknade i morse förstod hur knarkare och alkoholister känner sig.

Ni som följer den här spalten vet att bilkörning och Ryssland inte går ihop.
Kombinationen urusla bilförare, oerfarna bilförare, brist på omdömde, brist på omtanke, brist på känsla för andras liv och köpta körkort gör Ryssland till ett världens farligaste och mest olycksdrabbade länder.
2007 dog drygt 33 000 människor i trafiken i Ryssland, enligt landets trafikministerium.
Officellt, är kanske bäst att tillägga. Av dessa var 1 196 barn.

Den siffran kan jämföras med de cirka 480 som dog i trafiken i Sverige förra året.
Nu är Ryssland 15 gånger större än Sverige befolkningsmässigt, men antalet döda i trafiken var cirka 70 gånger större.
Minst, är kanske bäst att tillägga.

Skrämmande siffror. Men tyvärr inte förvånande. Allra minst med tanke på om man tittar på Moskvanyheternas dagliga inslag från trafikövervakningskameror i stan som visar de mest horribla olyckorna och de mest idiotiska trafikbeteenden.
Tro mig. Inte ens den skickligaste producent skulle kunna göra en fiktion som överträffar det som sker i verkligheten.
Myndigheterna vet naturligtvis om problemen, men kan inte mycket göra. I synnerhet inte eftersom trafikpoliserna är obeskrivligt och ofattbart korrupta.

För att citera en insändare i Moscow Times häromdagen från en händelse innan nyår:
"My husband was recently stopped by the traffic police even though he had not broken any traffic rules. The police demanded 500 ruble fine, complaining that it was the New Year´s holidays and they needed money for their families.
When my husband denied them any money, they said 'OK, now we are charging you with driving on the opposite side of the road, and we will remove your driving licence for five months".

Ni förstår kanske varför president Putin skäms som en hund när ryska myndigheters korruption kommer på tal.
Dessutom ska ni veta att förra årets siffra ändå är cirka 1 500 döda lägre än 2006.
Officiellt, är kanske bäst att tillägga.

Tito Beltran ser att bli frikänd... det är så sjukt att klockorna stannar.
Vad f-n är det med det svenska rättssystemet???

Andra bloggar om: , , , , , , , , , ,

No comments: