There´s only one B in Brest.

Som liten parvel "lärde" jag mig att Europa var området mellan Brest och Brest. Alltså Brest vid franska Atlantkusten och Brest i Vitryssland, som då var gräns mellan Polen och Sovjet. Det här var mitten på 70-talet när någon intalade mig detta om Europa. Inte så långt senare blev jag vis nog att själv konstatera att Europa minsann sträckte sig ändå bort till Ural.
Den här sidan handlar om allt möjligt från Brest till bortom Brest.

19/1: Garant för Carl Bildts säkerhet i Vilnius. Appleton - garant för stabila förhållanden.


19th of January:


Läste i en rysk finanstidning häromdagen att 28 nya hotell ska öppna i Moskva under 2008.
Man kan lugnt påstå att dessa är välbehövliga.
Det som förvånar mig en aning är dock hur man ska lyckas smälla upp alla dessa hotell på de drygt elva månaderna som är kvar av 2008?

Jag har inte sett eller läst om mer än fyra eller kanske fem pågående hotellbyggen i Moskva och med tanke på att stadens myndigheter meddelat att 21 av hotellen ska öppna i centrala Moskva är jag lite tveksam till tidsplanen.
På tal om hotell så är jag i Vilnius i Litauen nu, vilket är en liten trevlig lugn stad fjärran från hetsens Moskva.
Det som slår mig är att det alltid har regnat när jag varit i Vilnius.
Så också denna gång... i dagarna två nu.

Hotell var det ja... hotellet här i Vilnius hade synnerligen fint främmande i natt.
Jag bodde nämligen på samma som Carl Bildt.
Eller om det var Carl Bildt som bodde på samma hotell som jag.
Jag checkade trots allt in före honom.

Han bodde, liksom jag, på våning 2 och i ärlighetens är jag lite uppspelt.
Det är mig veterligen första gången jag delar hotellvåning med en före detta ledare för en nation.

Bildt var i Vilnius för att delta i något heter euro-atlantiskt möte.
Jag har inte en aning om vad det är, men när jag sprang på Calle så kom han i en - gissar jag - litauisk regeringsbil.
Han hade med sig en (tror jag) livvakt, en manlig kollega, en kvinna som jag uppfattade vara från svenska ambassaden i Vilnius och någon annan tjej, som jag inte har en aning om vad hon fyllde för funktion.

Sedan jag tror jag också att hans fru var med. Men hon bar någon slags hatt, så jag såg aldrig riktigt om det var hon eller inte.

Innan han gick in på hotellet stod han utanför och pratade med kollegan och ambassadkvinnan och jag snappade upp att de skulle träffas i lobbyn klockan 18.30.

Så... nu har ni fått en inblick i en utrikesminister vardag samt i Eder Mans ständiga, frekventa och tidskrävande "möten" med kända personer.
Ni förstår säkert att min situation ibland blir frustrerande.
I natt blev det t ex inte mycket sömn eftersom jag var 20:e minut - i rent säkerhetssyfte - var tvungen att öppna dörren och kolla korridoren på min och Calles våning så att vår utrikesminister inte svävade i fara.
Jag kände att var mitt ansvar och man kan ju aldrig vara för försiktig.

Läser att det jamaicanska rommärket Appleton droppar sin reklambyrå i USA och Karibien.
Det ingen liten sak.
Appleton är nämligen en garant för lyckliga förhållanden. Inget gör nämligen en kvinna lyckligare än att ha en make/pojkvän som då och då stärker sig med Appleton-rom.

Jo, det är sant.
Den drycken gör underverk.
Så låt oss hoppas för alla gifta pars skull att Appleton snabbt gör klart med en ny reklambyrå, så att inte skilsmässorna i USA skjuter i höjden.

Dagens citat:

"Snygga underkläder ska bäras upp med snygga skor.
Underkläder utan skor är som när man var liten och fick batteridrivna leksaker utan batterier."
- Joseph Corré, grundaren för underklädesmärket Agent Provocateur.

Andra bloggar om: , , , , , ,

No comments: