There´s only one B in Brest.

Som liten parvel "lärde" jag mig att Europa var området mellan Brest och Brest. Alltså Brest vid franska Atlantkusten och Brest i Vitryssland, som då var gräns mellan Polen och Sovjet. Det här var mitten på 70-talet när någon intalade mig detta om Europa. Inte så långt senare blev jag vis nog att själv konstatera att Europa minsann sträckte sig ändå bort till Ural.
Den här sidan handlar om allt möjligt från Brest till bortom Brest.

6/1: På resa i halva Europa. Kosovo är och förblir serbiskt.

6th of January:

Nytt år och jag har den senaste dryga veckan varit i typ halva Europa.
Från Rom i söder till Belgrad i öster.
Det har hittills blivit ett j-vla gäng mil.

Konstaterar också, för jag vet inte vilken gång i ordningen, att Sverige sannolikt har Europas sämsta vägnät.
I alla fall när det gäller kvaliteten på motorvägarna.
Italien och framför allt Slovenien och Kroatien krossar Sverige när det gäller motorvägsstandard och kvalitet.

Och det bästa av allt, dessa vägar på kontinenten är byggda för hastigheter över 200 km/h.
Nu är visserligen hastighetsgränserna lägre än så, men just det där med hastighetsbegränsningar är med säkerhet det som intresserar mig minst här i livet.
Jag är inte heller ensam om detta ointresse.
I Slovenien har jag, till exempel, ännu inte i mitt liv träffat på någon "möljare", utan tempot är uppskruvat och det går fort.
Precis som det ska.

Det nya året firades, naturligtvis, in i världens vackraste, renaste och mest civiliserade land, som tillika har världens hårdast arbetande befolkning.
Slovenien alltså.

Att det sedan blev några dagar i Belgrad berodde mest på att jag inte varit där på fem, sex år (senast var när Bajen fick pisk av Partizan Belgrad i kvalet till Champions League) samt att jag med mitt besök ville visa mitt stöd för Serbien i Kosovofrågan.
Kosovo ÄR Serbien. Hela nationens historik finns i Kosovo och om världssamfundet ger de kriminella och massfödande kosovoalbanerna självständighet är det inget annat än katastrof.

Det var illa nog att Nato bombade Serbien (vissa av husen är ännu inte uppbyggda, som ni kan se här bredvid) i slutet av 90-talet när Milosevic bara ville försvara sitt land och sitt folk, men om Serbien nu skulle förlora sitt hjärta kan man ju fråga sig vad som händer härnäst?!
Vad händer i Holland när muslimerna är i majoritet om 13,14 år? Vad händer i Skåne när irakier och andra muslimer är i majoritet?

Jag hoppas av hela mitt hjärta att Putin nu är starkare än vad Jeltsin var när Nato bombade Serbien och att ryssarna sätter stopp för idiotin att uppmuntra kriminalitet, lögner och stölden av ett land.
Nåväl, serberna ska ha all skit och alla straff man kan få för vad de gjorde i Kroatien och Bosnien - och det har de också fått.
Hursomhelst, har jag alltid gillat Belgrad och framför allt gästfriheten och det serbiska köket.
Jag blev inte besviken den här gången heller.

Rätt intressant med det nya Europa, förresten.
Slovenien är ett Schengenland sedan några veckor och det var rätt ovanligt att vara i Nova Gorica (Slovenien) och Gorizia (Italien).
Som ni förstår på namnen så går gränsen mellan länderna mitt i staden (eller städerna om man så vill). Det som för några veckor sedan var gräns till Schengen är numera öppen passage med igenbommade pass- och tullhus.
In- och ut ur Serbien innebar dock stämplar i passet.

Jag har dock inte bestämt mig om jag gillar det nya Europa eller inte.

Däremot gillar Hammarby Bandys säsong såhärlångt. Ett lag och en klubb som egentligen skulle gått i konkurs och således inte skulle finnas ligger på en stabil fjärdeplats i tabellen.
Otroligt.
Mr Heavy Metal har dock svikit alla sina "löften" och fortsätter att gå på Zinkensdamm. Jag ska ta en allvarlig diskussion med honom.
Ska man lägga av med något ska man också göra det, inte hatta fram och tillbaka.

Andra bloggar om: , , , , , , , ,

No comments: