There´s only one B in Brest.

Som liten parvel "lärde" jag mig att Europa var området mellan Brest och Brest. Alltså Brest vid franska Atlantkusten och Brest i Vitryssland, som då var gräns mellan Polen och Sovjet. Det här var mitten på 70-talet när någon intalade mig detta om Europa. Inte så långt senare blev jag vis nog att själv konstatera att Europa minsann sträckte sig ändå bort till Ural.
Den här sidan handlar om allt möjligt från Brest till bortom Brest.

15/1: Antirökning, rökning, high heels, gratis ved och silverkeps.


15th of January:


Antirökkampanjerna har översvämmat Europa de senaste åren.
Jag kom att tänka på det när Ryssland häromdagen beslutade om hårdare tag mot rökarna med bland annat totalförbund för all reklam för rökverk.
Ärligt; jag hade svårt att se den dagen framför mig, eftersom rökning inte är direkt är ovanligt i Ryssland, men, men... ibland blir man överraskad.

Jag, som bara feströker, bryr mig dock inte om alla dessa nya påfund.

Dock kunde jag inte annat än le när jag var i Serbien nyligen och kvinnorna i kassorna på järnvägsstationen satt och bolmade friskt samtidigt som de sålde tågbiljetter.
Detta alltså år 2008.
Men det är nog som någon sade... i Serbien ingår fortfarande rökning i skolundervisningen.

Även en av rökarnas sista bastioner, Tyskland, är på väg att falla.
Sedan årsskiftet gäller nya regler för rökverk på barer och krogar, men på mindre företag får man fortfarande röka.
Detta har en ägare till ett litet dataföretag i Tyskland tagit fasta på.

När tre av hans tio anställda började tjafsa om rökfri arbetsplats fick ägaren nog och sparkade helt sonika de tre bråkstakarna.
Världsklass, helt enkelt.
Även om jag är för rökförbud i allmänna lokaler så har den killen mitt totala stöd. Han äger ju trots allt företaget.

"Jag orkar inte med bråkmakare. Vi pratar i telefon hela tiden och det är helt enkelt lättare att arbeta när man röker."
"Alla klagar på rökare nu för tiden. Det är dags för revansch. Hädanefter kommer jag bara att anställa rökare", sade han till en tysk tidning.
Det är skönt att det fortfarande finns hjältar.

Den här spalten är, som bekant, kvinnovänlig och, också som bekant, hyllar denna spalt kvinnor som är kvinnor, kvinnor som gillar att vara kvinnor och kvinnor som klär sig som kvinnor.
Liksom i Ryssland går kvinnor i södra- och centrala Europa i högklackat.
Således var det inte så uppmuntrande att komma tillbaka till lågskornas Sverige efter en tid i Italien, Slovenien, Kroatien och Serbien.
Eftersom jag nu är tillbaka i Ryssland är i alla fall den ordningen återställd.

Ett av mina favoritländer, Georgien, har haft problem de senaste tiden. Trots att landet styrts av den USA-vänlige Michail Saakasjvili under nårga år har landets befolkning bara fått det sämre och sämre.
Enligt mina kontakter är folk fattigare än någonsin. Dessutom hävdar insatta att landet indirekt styrs av USA, eftersom presidenten ständigt omger sig med en stor och mansstark stab av jänkare.
Men demokrati och att landet skulle vara "på rätt väg" är mindre tveksamt.

Ibland går ränderna aldrig ur och när det val i landet häromveckan var all den amerikanska utbildningen som bortblåst.
Till exempel skickade Saakasjvili ut vouchers till folk som gällde för gratis ved och bensin. Dessa gällde dock enbart efter valet och naturligtvis enbart om han själv fortfarande var president.
Saakasjvili vann valet och jag ska nu kolla med mina synnerligen välinformerade kontakter om presidenten håller sina vallöften om fri ved och fri bensin.
För att ytterligare spä presidentens korrupta spår så fick dessutom soldaterna höjd lön under valperioden.

Moskvas karismatiska borgmästare, Juri Luzhkov, är känd för mycket.
Dels för att han varit huvudstadens minst sagt starke man i 15 år, dels för allt han gjort och förändrat i stan, dels för att han alltid bär platt keps.
Detta med kepsen är inte direkt något liten sak.

För några veckor sedan auktionerades nämligen en silverkopia av kepsen ut för - håll i er nu - en miljon dollar.
Pengarna ska tydligen ha gått till en mödravårdscentral eller ett förlossningscenter i Moskva och köparen var en direktör i ett ryskt byggbolag.
Kepsen ska, enligt köparen, symbolisera Moskvas byggboom.
Gudarna ska veta att det är byggboom i Moskva. Om en keps kan symbolisera detta vet i dock fan.

Andra bloggar om: , , , , , , , , , , ,

1 comment:

Anonymous said...

Vi är exportörer av alla helt ny elektronik, Apple iphones, iPod, Xbox 360, PS3, Bärbara datorer / bärbara datorer, GPS-navigator telefoner, Canon / Nikon digitala kameror, I-mate ultimates, plasma-och LCD-TV, Linser, Lumen, och c. Vi handeln all elektronik och vi är registered.All våra produkter som är helt ny, våra mobiltelefoner olåst och med ett år warranty.We fartyg med FedEx / UPS / DHL och leverans takes48 timmar.
Apple I-Phones 3G For ..$400usd,
Apple I-Phones 16GB For ..$320usd,
Apple I-Phones 8GB For ..$280usd,
Apple I-Phones 4GB For ..$230usd,
Att köpa eller att göra en offertförfrågan: Skicka ditt mail / meddelande till oss nu på företagets E-postadress:
natecltd@live.com
natecommltd@gmail.com
Bolagets tel # +44703-190-2060
Nate Communications Limited
23 Burrows Chase, Waltham Abbey, Essex, EN9 3YX STORBRITANNIEN.