There´s only one B in Brest.

Som liten parvel "lärde" jag mig att Europa var området mellan Brest och Brest. Alltså Brest vid franska Atlantkusten och Brest i Vitryssland, som då var gräns mellan Polen och Sovjet. Det här var mitten på 70-talet när någon intalade mig detta om Europa. Inte så långt senare blev jag vis nog att själv konstatera att Europa minsann sträckte sig ändå bort till Ural.
Den här sidan handlar om allt möjligt från Brest till bortom Brest.

11/1: Tragikens Vukovar, Fawlty Towers i Italien och orgie i arenanostalgi

11th of January:

Det var dimma i norra Italien tidigare i veckan, vilket renderade i att flyget till Sthlm (och andra platser) ställdes in och jag fick tillbringa en extra natt och dag i, det inte alltid logiska och organiserade, Italien.
Av en slump sprang jag dock på Army of Lovers snyggaste medlem och pojkvännen så vi delade strapatser med hotell och transport dagen efter till västra Italien för nytt flyg.

Inställda flyg innebär alltid kaos.
I synnerhet när en hel flygplats ska jaga taxibilar.
Vi var dock förutseende och ringde och beställde en bil - och kunde således nöjt betrakta den upprörda taxikön när vi åkte iväg.

På Hotel Carlton dealade vi ner priset på två rum med över hundra procent.
Det var dock John Cleese-varning på den äldre mannen i receptionen eftersom han inte visste vad rummen kostade.
Den dealen var således mer som att stjäla godis från småbarn.

Dock var baren på Hotel Carlton stängd... hur f-n den nu kan vara det?!
För att få vätska nerför strupen gick vi istället över gatan till Hotel Continental.
Där var det ännu mer Fawlty Towers-varning.

Den leende rundlagde mannen i receptionen meddelade att "baren tyvärr var stängd eftersom bartendern hade semester".
"Kan inte du ställa dig i baren och sälja något till oss då", frågade vi snällt.
Den korpulente replikerande - fortfarande leende:
"Nej, tyvärr... bartendern har låst baren och tagit med sig nyckeln".

Jo, det är sant. Det var helt overkligt.
Vi nödgades istället tömma minibarerna på våra rum.
Det känns också som att varken Hotel Continental eller Hotel Carlton egentligen tillhör respektive berömda hotellkedja.
Här finns det fog för att starkt misstänka renommé- och namnsnyltning.
Fawlty Towers är den rätta benämningen på dessa hotell, även om priserna definitivt är högre än vad de var på John Cleese dito.

Hyllade Serbien i den här spalten häromsistens.
Som vanligt har en del människor svårt att läsa, eftersom jag fått mail om detta.
Jag skrev nämligen också att Serbien ska ha all skit man kan få för vad som hände i Bosnien och Kroatien.
Vukovar i Kroatien är dessutom tillsammans med Sarajevo och Srebrenica i Bosnien det mest hemska och tragiska som utspelade sig i kriget i före detta Jugoslavien.

Det var i denna stad (vid gränsen till Serbien) serberna med stöd av den dåvarande jugoslaviska armén (JNA) i början av kriget hösten 1991 visade hur sjukt detta krig skulle bli.
Staden fullständigt pulvriseredes, kroater massakerades och andra utsattes för så kallad etnisk rensning, ett begrepp som skapades och föddes i Vukovar.
När jag nu snart 17 år efteråt står i Vukovar ryser jag vid minnet av TV-bilderna från 1991 av granatbeskjutning, automatgevär och kolonnerna av människor bärandes på endast de lilla de hann få med sig innan de kördes ut från stan.

Ingen som inte varit med i krig kan förstå hur det känns att drabbas.
Vukovar borde vara ett självklart mål för en klassresa för alla europeiska skolklasser.
En del av stan är uppbyggnad, men den stad som 1991 hade cirka 85 000 invånare har idag cirka 30 000 och många, många hus står kvar som de gjorda 1991... sönderbombade, söndersprängde eller fulla av kulhål.
"Horror"... är bara förnamnet.

Motsatsen kan dock sägas om den länk som vaktchefen mailat.
En orgie i nostalgi för en som jag som tycker att allt som har med fotboll att göra var bättre förr.
Sajten innehåller videos från brittiska arenor 1979-1981.

Minnena som väcks när jag ser Millwalls The Den, Bristol Citys Ashton Gate, Herefords Edgar Street för att inte tala om Arsenals Highbury går inte att beskriva med ord.
Ståplatsläktarna, enkelheten, det genuina...
... det är så äkta, orginellt och fantastiskt att jag kommer att drömma synnerligen våta drömmar i natt.

Jag är glad för att jag lägger av med fotboll i sommar. Dagens spel är inget för mig.

Andra bloggar om: , , , , , , , , , , , , , , ,

5 comments:

Anonymous said...

Hmmm...Du Gary som levt för fotbollen i hela ditt liv! Har många goda fotbollsminnen med dig i bl.a England o Italien. Kan för mitt liv inte förstå hur DU av alla människor bara kan säga att du ska lägga av med fotbollen!!! Skicka gärna mig en förklaring per mail eller helst ring när du har tid!
/Örnen

Anonymous said...

Instämmer med Örnen. Ska bli mycket intressant att se hur du klarar ett liv utan fotboll :)
Den som lever får se...
/JF

Six Pints of Bitter said...

Jag kommer att klara ett liv utan fotbollen.
Tror jag, i alla fall...

Anonymous said...

Tror gör man i kyrkan, du kommer EJ att klara det. Ven fan tror du att du är. Vem skall då gå med mig på boll i Moskva och besöka alla spännande VIPrum runt om Moskva. Fundera på det.

Säkerhetschefen

Dennis Alexis Hellström said...

Jag älskar Army Of Lovers. :D

http://www.bimboboy.com/blogg