There´s only one B in Brest.

Som liten parvel "lärde" jag mig att Europa var området mellan Brest och Brest. Alltså Brest vid franska Atlantkusten och Brest i Vitryssland, som då var gräns mellan Polen och Sovjet. Det här var mitten på 70-talet när någon intalade mig detta om Europa. Inte så långt senare blev jag vis nog att själv konstatera att Europa minsann sträckte sig ändå bort till Ural.
Den här sidan handlar om allt möjligt från Brest till bortom Brest.

24/10: Sao Paulo ett trafikparadis jämfört med Moskva. "Stan står still - ta tunnelbanan". AIK + Bajen firar 80 när DIF spelar.

24th of October:

Läser att inrikesministeriet i Ryssland registrerat 10,6% färre brott under årets första nio månader jämfört med samma period förra året.
Det är gott så. Anti-alkohol och anti drog-kampanjer anses tillsammans med ett statligt "anpassningsprogram" för utsläppta fångar vara anledningarna till minskningen.


Jag blir dock alltid misstänksam när jag läser eller hör ordet "registrerat" i Ryssland.

Innebär det att brottsligheten verkligen gått ner eller är det bara antalet rapporterade brott som minskat?
Ni ska ha klart för er att det verkligen är siochså med rapporteringen i det här landet.


Trafiken i Moskva minskar däremot inte, utan tar sig allt omänskligare former.
Klockan 09.45 i tisdags morse visade trafikövervakningen att det totalt var över 500 kilometer köer i Moskva.
Ja, 500 kilometer!
I en stad.
Då folk egentligen ska vara på sina arbetsplatser.

Den största och bästa trafiksajten var helt röd och meddelandet bredvid kartan var kort och koncist: "Stan står still".

Enligt Transportministeriet förlorar Moskva och närliggande områden cirka 15 miljarder(!) US-dollar årligen bara på ökade transportkostnader och försenade leveranser.
Hur stor förlusten är att folk sitter i köer istället för på arbetsplatser gissar jag är omöjligt att räkna ut.

Frågan är dock om inte trafiken var ännu värre på tisdagskvällen.
Inte heller då ansåg trafiksajten att det var lönt att ens kommentera trafiksituationen utan det stod bara: "Hela stan står still - ta tunnelbanan, om ni får plats."

Det var precis vad jag gjorde. Jag lämnade bilen och tog t-banan.
Den sträcka jag skulle åka ska "normalt" ta typ 30 minuter. I tisdags tog den tre timmar.

Då åkte jag ändå spårbundet 3/4-delar av sträckan.

Hade jag valt att köra (nåja, sitta still i köer) så hade det garanterat tagit sex-sju timmar. Minst.

Enligt en rapport förlorar Moskvaborna 12,5 timmar i månaden på grund av köerna.

Det är skitsnack.
12,5 timmar i veckan är mer relevant. Jag förlorade sju timmar bara under måndagen och tisdagen.

Nu räknar man med att Moskva behöver cirka 400 kilometer nya vägar för att lösa trafikproblemen.
Det finns dock ett stort MEN med det.

Var fan ska man bygga dessa vägar?

Det är redan fullt av vägar på alla områden som inte är bebyggda och vägarna och gatorna är de största och bredaste som finns i världen.


Bara en jämförelse: Sao Paulo i Brasilien är ökänt för sina notoriska trafikproblem och köer och har alltid ansetts vara kanske värst i världen.
Sao Paulos "körekord" är från maj i år då man mätte 266 kilometer i stan.

Det är hälften jämfört med vad Moskva hade i tisdags morse.
Då förstår ni kanske vilket paradis Sao Paulo är.

Moskvas tunnelbana är vacker och fantastiskt effektiv.
Varje 55:e sekund kommer ett tåg.

Men det finns ett problem även där.
T-banan är byggd för att klara av 5 miljoner passagerare dagligen. Nu snittar det över 8 miljoner dagligen.

Uttrycket "packade som sillar" är ett understatement" i rusningstrafik.


När tåglinjen mellan Moskvas centrum och Sheremetyevoflygplatsen (vilken är den flygplats som bl a Aeroflot och SAS flyger ifrån) öppnade i somras utryckte vice-premiärministern Sergey Ivanov lättnad:

"... it will spare `our precious nerves' from sitting in jams on a journey which takes `anything from two hours to eternity'."
Också mina stackars nerver har återhämtats sedan Sheremetyevo Express startade.
Således var jag avslappnad och på gott humör när jag satte mig på planet till Stockholm tidigare i veckan.

På Sheremetyevo upptäckte jag förresten en fantastisk förändring. Tro´t eller ej, men något som underlättar för passagerarna.
Man har tagit säkerhetskontrollerna som tidigare fanns utanför varje "gate" till att ha en enda direkt efter passkontrollen.

Fan, det tog bara till år 2008 innan man kom på denna "kundvänliga" åtgärd. Alltså typ 40 år efter resten av världen.
Men den som väntar på något gott...

Helvete... jag glömde laddarna till mina telefoner i Moskva, upptäckte jag nu.
Hur fan ska det här gå?


En annan relevant "hur ska det gå"-fråga... är när "AIK" och "Bajen" har "80-årsfest" på lördag i direkt anslutning till Djurgår´n spelar allsvensk fotboll.

Det ska bli intressant.
Jag undrar också vem av de två som valde festlokal utan att kolla det allsvenska spelschemat?

Dagens citat:
"I don't own a cell phone or a pager. I just hang around everyone I know, all the time. If someone wants to get a hold of me, they just say 'Mitch,' and I say 'what?' and turn my head slightly."
- Mitch Hedberg

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , , , , , ,

1 comment:

Anonymous said...

Säger du det? Välkommen till Mexico City!