There´s only one B in Brest.

Som liten parvel "lärde" jag mig att Europa var området mellan Brest och Brest. Alltså Brest vid franska Atlantkusten och Brest i Vitryssland, som då var gräns mellan Polen och Sovjet. Det här var mitten på 70-talet när någon intalade mig detta om Europa. Inte så långt senare blev jag vis nog att själv konstatera att Europa minsann sträckte sig ändå bort till Ural.
Den här sidan handlar om allt möjligt från Brest till bortom Brest.

29/10: 2,5 timmar blev 24 minuter. Säkert tecken på kris. Fler opålitligheter. Jacky Ickx, coolare finns inte.


29th of October:

Blev lite sur häromdagen när jag upptäckte att någon kört på min registreringsskylt fram.
Å andra sidan var det något som var riktigt sjukt i Moskva i måndags.
Efter förra veckans mördande trafikkaos hade jag för en av de få gångerna i mitt liv planerat lite framförhållning.

Jag var tvungen att ta bilen till Sheremetyevoflygplatsen och hade avsatt 2,5 timmar för denna färd, plus ytterligare en halvtimme om det skulle vara ett helvete på vägarna.
Det tog 24 minuter att köra!!!
Jag var där 3,5 timmar innan planet till Helsingsfors skulle lyfta.
Det har aldrig tidigare hänt att jag varit på en flygplats så tidigt - och då har jag ändå flugit jävligt mycket i mina dagar.

Jag fattade ingenting.
Det ska inte gå att köra på 24 minuter från centrala Moskva till Sheremetyevo på eftermiddagen.
Plåtslagaren fattade heller ingenting.
Hans teori var att folk enkelt struntade i jobbet i måndags efter förra veckans kaos och istället stannade hemma.

Medan jag satt som en fåne på flygplatsen så upplevde han å andra sidan ett slående bevis på att krisen nått Ryssland på allvar.
På parkeringsplatsen till ett av alla dessa stora köpcenters kom en lång donna fram till Plåtslagaren och erbjöd honom att köpa sexuella tjänster.
Det är ett bevis på att det är kris i landet.
Varken han eller jag har varit med om detta sedan förra krisen i slutet på 90-talet.

Mr Heavy Metal har, som ni förstått, svag karaktär och är ibland eller kanske till och med ofta rätt opålitlig.
När jag satt och filosoferade på Sheremetyevo i måndags kom jag att tänka på ett annat exempel på Mr Heavy Metals opålitlighet, vilket härrör sig från dennes besök på franska rivieran för något år sedan.
Han inledde besöket starkt med att sms:a att han satt på en bakgata i Nice och tänkte på den fine legendariske Formel 1-föraren Jody Scheckter från Sydafrika.

Alla som tänker på legendariska Formel 1-färare, typ Jody Scheckter, har en stor plats i mitt hjärta.
Min idol på den tiden var för övrigt belgaren Jacky Ickx, som för övrigt också är ett av sportvärldens coolaste namn genom tiderna.
På den tiden vi var intresserade av fotboll så hade jag och golfjournalisten var sitt stall i fotboll.
39 lag indelat i fyra kategorier.
Lag vi älskade eller hade starka känslor för.

Mr Heavy Metal har genom åren varit svårt avundsjuk på detta och har ibland försökt dra till med ett "Heavy Metal"-stall bestående av lag som Birmingham City och Bolton Wanderers.
Hans försök har dock bara klingat ihåligt.

Nåväl, redan innan han reste till Riverian sms:ade han att han skulle bevittna Olympique Gymnaste Club de Nice-Côte d'Azur mot AS Saint-Etienne.
Kaxigt skrev han... "Den matchen borde väl i alla fall passa er stallchefer i smaken".
Enligt Mr Heavy Metal var också det huvudsakliga målet under resan att bege sig till Stade Municipal Du Ray för att se Nice (som detta Olympique Gymnaste Club de Nice-Côte d'Azur heter i tabeller) mot det fina grönvita laget St Etienne.

Som ni säkert förstår blev det inget fotbollsbesök.
Mr Heavy Metal lyckades på något sätt "fucka bort" besöket på Stade Municipal Du Ray.
Jag minns inte riktigt detaljerna, men jag minns att hans ursäkter var minst sagt obskyra.
Det bevisar bara att Mr Heavy Metal passar bäst bland gayrävar på Mandus diskuterandes allt från schlager till homofobin i Moskva istället för att spela i den liga vi riktiga män rumsterar.

80-års födelsedagsfesten i Stockholm i lördags förflöt ungefär som väntat.
Nyopererad blev undertecknad sannolikt fullast av alla (jag hade inte riktig koll på promillehalten hos övriga på slutet) och skämde antagligen ut sig så där lagom mycket.
Flygresan på morgonen efter blev dock en pina av det värre slaget.
Ja, jag var så dålig att flygvärdinnorna passade upp mig så där överdrivet trevligt under hela resan.

Dagens citat:
"I know nothing about sex because I was always married."
- Zsa Zsa Gabor

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , , , , , ,

2 comments:

Anonymous said...

Otroligt att du var tidig på en flygplats!!
Minns när vi gjorde en "fotbollsresa" till England i början av 90-talet. Du tyckte det var viktigare att försöka hitta billig whiskey i taxfree än att försöka hinna med planet. Vi hann med , springandes till gaten o in i kabinen o blev mötta av ett 100-tal arga miner!

// Örnen

Roisin Dubh said...

Jag dementerar allt! Eller så somnade jag kanske vid den där bardisken när jag skulle uttala lagets namn...