There´s only one B in Brest.

Som liten parvel "lärde" jag mig att Europa var området mellan Brest och Brest. Alltså Brest vid franska Atlantkusten och Brest i Vitryssland, som då var gräns mellan Polen och Sovjet. Det här var mitten på 70-talet när någon intalade mig detta om Europa. Inte så långt senare blev jag vis nog att själv konstatera att Europa minsann sträckte sig ändå bort till Ural.
Den här sidan handlar om allt möjligt från Brest till bortom Brest.

13/3: Gayrävar på Mandus och "Postponed due to waterlogged pitch"

13 March 2007:

Fick en bra start dag på dagen. Dels fick jag ett sms av Mr Heavy Metal som meddelade att han tillbringat måndagskvällen på Mandus.
Otroligt stort.
Frågan är bara vilket som är störst; att Mr Heavy Metal diskuterade Melodifestivalen med Gamla Stans hårdaste gayrävar? Eller att Mr Heavy Metal över huvudtaget tillbringade en måndagskväll inmundigandes ädlare drycker på Mandus?
Jag måste få klarhet i detta.

De som känner mig vet att min fotbollssmak är lite udda eller i alla fall annorlunda.
Jag har till exempel svårt för dribblingar, tunnlar, klacksparkar och sånt skit.
Vackra och effektiva glidtacklingar, vunna nickdueller med knä i ryggen och knytnäve i nacken samt 1-0-segrar inslaget på straff i slutminuterna är däremot sådant som gör mig glad, lycklig och får mig att älska fotboll.
Således har jag extremt svårt för primadonnor som Ronaldinho och Zlatan, medan jag avgudar spelare som Tony Adams, Martin Keown, Stuart "Psycho" Pearce och Andoni "Slaktaren från Bilbao" Goichochea.
Tyvärr har utvecklingen med TV-kameror över hela arenan, fjärdedomare och annat inneburit att jag har få hjältar numera.
Jag fick dock nöjet att se PSV Eindhovens mittback Alex förra veckan. Äntligen en brasse som kan spela fotboll och inte hålla på dutta och larva sig. Rakad, stenhård, sparkar småpojkar på smalbenen och går upp och nickar in hörnor.
Alex kan bli min man i framtiden.

Det andra som gjorde mig glad den här morgon var när jag upptäckte att mitt maltesiska favoritlag, Marsaxlokk, fick inställt häromdagen.
Jag är nämligen extra svag för några saker här i livet, såsom stenhårda fotbollsspelare som spelar med hjärtat, järnvägsstationer och järnvägsknutar.
Således ligger engelska Crewe och tjeckiska Brno skyhögt över Cambridge och Prag på min lista över favoritstäder.

Ännu mer svag är jag dock för inställda fotbollsmatcher. Jo, jag vet att det kan låta konstigt, men när jag läser att en match ställts in "due to waterlogged pitch" känner jag ungefär samma upprymda känsla som ett barn på julafton.
Nu kanske ni förstår varför den walesiska ligan är en av mina absoluta favoritligor.
Det bisarra klimatet i kombinationen med avsaknaden av elslingor och annat tekniskt skit i och på arenorna gör den ligan mycket "inställt"-benägen. Och få saker är ju vackrare än en haltande tabell.
Den aktuella walesiska tabellen är - i mina ögon - just nu ett konstverk, där antalet spelade matcher varierar mellan 21 och 26.

En av mina absolut största fotbollsupplevelser hittills i livet är den gången jag skulle krångla mig långt åt h-lvete ut till östra London, där amatörlaget Dagenham&Redbridge skulle möta Premier League-laget Charlton i en FA Cup-match.
På grund av tunnelbanestrejk blev resan ett helvete. Efter cirka tre timmar med taxi, buss och inte minst till fots kom jag dock ut till Dag&Reds arena... bara för att mötas av skylten "Postponed due to frozen pitch".
Jag kan ännu idag inte beskriva den glädje, belåtenhet och det lyckorus jag plötsligt befann mig i.
Då jag och min vän golfskribenten ofta tar upp denna lyckostund i mitt liv, vet jag att han fortfarande är otroligt avundsjuk på mig och - tro mig - även något bitter. Mest för att hans största bedrift är en avbryten match i skotska division II.
Man måste nog ha upplevt det själv för att förstå njutningen i att mötas av skylten "Inställt på grund av..." Efter att man haft förväntningar, spenderat tid, pengar, resor och mödor för att ta sig dit...
... så kan man med stolthet säga att "Jag var i alla fall där!"

Idag ska jag försöka ta tag i problemet med SAS igen. Jag hann inte med det igår och med den här starten på dagen är jag full av tillförsikt och optimism inför denna batalj.

No comments: