There´s only one B in Brest.

Som liten parvel "lärde" jag mig att Europa var området mellan Brest och Brest. Alltså Brest vid franska Atlantkusten och Brest i Vitryssland, som då var gräns mellan Polen och Sovjet. Det här var mitten på 70-talet när någon intalade mig detta om Europa. Inte så långt senare blev jag vis nog att själv konstatera att Europa minsann sträckte sig ändå bort till Ural.
Den här sidan handlar om allt möjligt från Brest till bortom Brest.

30/3: Damvolleybollhuligansm

30 March 2007:

Ägnade fredagskvällen åt spårbunden trafik.
Äntrade ett pendeltåg på Leningradsky-stationen (en av nio stationer i Moskva) och konstaterade ännu en gång att det är speciellt att åka pendeltåg i Ryssland.
Alla - män, kvinnor, killar och tjejer - satt eller stod och drack öl ur burk.
Alla utom jag. Jag åt kebab och läste Moscow Times.

Jag blev polare med min bänkgranne. Han höll visserligen på Spartak Moskva, men jag hade överseende med det en kväll som denna. Vår diskussion kom mest att handla om kravaller och huliganism.
VM i, den underskattade sporten, vattenpolo pågår i Australien och vi hade både läst om semifinalen (och högriskmatchen) mellan Kroatien och Serbien. Bara sex man åkte ut från arenan den här gången och tydligen var över 100 poliser utkommenderade till arenan.
Vi pratar alltså vattenpolo.

Angående vattenpolohuliganer så upptäckte jag "fenomenet" för några år sedan när jag var i Slovenien när VM spelades. Kroatiska och serbiska fans drabbade samman i kravaller som mest liknande fotbollsditon.
Mest upprörd är jag dock över att det faktum att så fort engelsmän gör
något så gapas det i medier och bland allmänhet att engelska lag ska stängas av.

Vad media och allmänhet missat att fotbollshuliganism sedan typ 15 år
är allt annat än ett engelskt fenomen. Och jag blir heligt förbannad över att det i Italien, Grekland och Holland varje helg är svåra kravaller i samband med fotboll utan att Fifa och Uefa gör något.
En polisman mördades på Sicilien i vintras, men nog fan fick Italien spela EM-kvalfotboll i onsdags. Jag kräks över detta.

I Grekland har dock landets myndigheter - äntligen - reagerat och
ställt in all lagidrott. Detta efter den "miljonte" huligansammandrabbningen mellan Panathinaikos och Olympiakos.
Liksom i Italien så har Grekland tappat i princip alla "Svenssons" eftersom de inte vågar gå på matcher längre.
Det bisarra den här gången var att kravallerna utbröt, och en supporter knivmördades, i samband med en damvolleybollmatch lagen emellan!
Damvolleyboll...!!!

Den här ingressen bevisar att cricket är blodigt allvar. Tänk er Fredrik Reinfeldt uttala något liknande om Lars Lagerbäck:
"Pakistan president Pervez Musharraf has rejected the resignation of the Pakistan Cricket Board (PCB) chief, following the team's World Cup nightmare."

Cricket-VM har nu kommit till "Super Eight" och jag tror att Bangladesh kan överraska mot Australien i morgon.

Själv ska jag gå och se mitt älskade Cska Moskva i derbyt mot Lokomotiv Moskva i morgon.
Järnvägsgänget har värvat bra under vintern... men jag räknar iskallt med att vi vinner.

No comments: