There´s only one B in Brest.

Som liten parvel "lärde" jag mig att Europa var området mellan Brest och Brest. Alltså Brest vid franska Atlantkusten och Brest i Vitryssland, som då var gräns mellan Polen och Sovjet. Det här var mitten på 70-talet när någon intalade mig detta om Europa. Inte så långt senare blev jag vis nog att själv konstatera att Europa minsann sträckte sig ändå bort till Ural.
Den här sidan handlar om allt möjligt från Brest till bortom Brest.

28/3: En ärlig natt på hotell i Belfast

28 March 2007:

Skulle ha åkt till Nordirland idag och sett EM-kvalet, men var på grund av jobb och annat tvungen att ställa in det.
Illa.
Dels för att jag sannolikt hade behövts på läktaren på Windsor Park ikväll, dels för att jag gillar Belfast.

Enda gången jag bott på hotell utan att ha träffat en enda som jobbat där var just i Belfast.
Jag och golfjournalisten skulle se den oerhört tunga ligamatchen Glentoran-Glenavon. Jag vill minnas att vi ringde och bokade rum och när vi istället för att checka in ägnade oss åt diverse nöjen så ringde vi och meddelade att vi skulle bli sena.
Vi fick instruktioner att om personalen inte var där, så var de bara borta tillfället, men att nyckeln i så fall skulle ligga under en blomkruka.
När vi sent om sider rumlade in på hotellet så låg nyckeln mycket riktigt under blomkrukan.

Vi gjorde oss (ännu) snyggare och begav oss sedan ut i Belfast nattliv.
När vi stadda efter åtskilliga glas kom till hotellet på natten låg nyckeln åter under blomkrukan.
När vi tidigt på morgonen skulle checka ut sågs ännu inte skymten av någon personal.
Ärliga som vi är så lade vi pengarna för rummet på sängen, jag fyllde mina fickor med godis som fanns i en skål i reception och vi lade tillbaka nyckeln under blomkrukan.
En klassnatt helt enkelt. Synd att inte fler hotellvistelser är som den i Belfast.

Jag rekommenderar verkligen Belfast. Stan har oförskämt dåligt rykte. Det är coolt, spännande, extremt varierande, det är "snygga" propagandateckningar på husfasaderna och annorlunda.
Robinson är pub som bör besökas åtminstone någon gång under vistelsen.

Det blir att se EM-kvalet på TV igen. På lokal igen.
Men.
Det blir inte lika blött som i lördags, så mycket är säkert.

Idag har åkt på både Moskvas längsta gata och kortaste gata. Det var kö alla 55 meter på den kortaste gatan. Men det är det å andra sidan på alla gator i denna stad.

Idag har jag också hunnit med att bråka med min leverantör av visitkort. Det är då självaste f-n att sådana simpla saker aldrig funkar.
Plötsligt skulle de ha betalt i förskott.
Det blir att göra - även - detta själv i framtiden.

1 comment:

Anonymous said...

Hoppas ni gav gott med dricks så de troligen förvånande ägarna kunde återställa godisskålen efter de giriga gästerna haha...
Internet är nog den mest briljanta uppfinningen människan skådat sedan man kom på att göra verktyg i dess ursprungsversioner. Där kan man till och med beställa GRATIS visitkort! Ännu bättre är att snickra själv.