There´s only one B in Brest.

Som liten parvel "lärde" jag mig att Europa var området mellan Brest och Brest. Alltså Brest vid franska Atlantkusten och Brest i Vitryssland, som då var gräns mellan Polen och Sovjet. Det här var mitten på 70-talet när någon intalade mig detta om Europa. Inte så långt senare blev jag vis nog att själv konstatera att Europa minsann sträckte sig ändå bort till Ural.
Den här sidan handlar om allt möjligt från Brest till bortom Brest.

21/3: Ararat Hyatt åt managern för 1250 euro. Björn Borg stiger i graderna.


21 March 2007: Managern för en världens mest kända magiker ringde idag. Denne man är känd för att till och med vara sämre på att planera än undertecknad. Managern ville att jag skulle greja hotellrum åt honom här i Moskva för tre nätter.
"Jag kommer med Aeroflot idag, så vi gör stan ikväll. Nu kör vi", nästan skrek den upphetsade managern i telefon.

Han var här senast för drygt en månad sedan och redan då förklarade jag noggrant att man måste ägna åtminstone en tanke åt planering innan ett Moskvabesök.
I en stad där man de senaste åren rivit jättehotellkomplex som Rossiya, Moskva och Intourist råder numera konstant brist på hotellrum.
En vecka som den här när sex eller sju mässor, bland annat den jättelika resemässan, hålls i stan är det i praktiken helt kört att få hotellrum. I alla fall till någorlunda priser.

Man ska ha klart för sig att Moskva sannolikt är världens dyraste hotellstad.
Det jag hittade åt managern, och då har jag ändå varit i kontakt med ett 30-tal hotell och bokningscentraler, är enstaka rum för 600 euro natten på Marriot, 500 euro natten på Katerina och - förvånansvärt - billiga Irbis för cirka 300 euro natten.
Hittade också ett ledigt rum på Ararat Park Hyatt för 1250 euro/natten som jag tänkte boka som straff, men eftersom jag är godhjärtad bokade jag Irbis.

Det ska dock bli spännande att se och höra managerns reaktion... när jag berättar att hotellet ligger åt h-lvete långt ifrån centrum. Okej, på kvällar och nätter funkar det, 20-30 minuter med taxi till centrum.
Värre blir det i morgon och på fredag när han ska besöka en av mässorna på andra sidan stan.
Då får han räkna med tre timmar i taxi. I vardera riktning.
Vid bardisken ikväll ska jag hånleende förklara att det är rätt honom eftersom han inte ringt mig tidigare.

Björn Borg steg i mina ögon igår sedan Sanoj Remlow (som plötsligt är frisk igen efter att ha varit döende i helgen och skyllt den missade Uppsala-resan på toalett-besök) mailat en länk om Björn Borg.
Att världens främste tennisspelare genom tiderna är bajare är vida känt.
Att han också följer Charlton Athletic har det varit mer tyst om.
I intervjun på skysports.com nästan ursäktar han sig när han berättar att han håller på Charlton.


En annan fråga/svar lyder:
What is the worst thing about being Bjorn Borg?
Bjorg: The worst thing is when Charlton Athletic lose. I am not happy.


Heder Björn... jag gillar så kallade kändisar som inte följer strömmen utan stöttar mindre lag typ Charlton, Huddersfield, Norwich, m fl.

No comments: