There´s only one B in Brest.

Som liten parvel "lärde" jag mig att Europa var området mellan Brest och Brest. Alltså Brest vid franska Atlantkusten och Brest i Vitryssland, som då var gräns mellan Polen och Sovjet. Det här var mitten på 70-talet när någon intalade mig detta om Europa. Inte så långt senare blev jag vis nog att själv konstatera att Europa minsann sträckte sig ändå bort till Ural.
Den här sidan handlar om allt möjligt från Brest till bortom Brest.

15/3: Med 212 cm Andersen som riktmärke


15 March 2007:

Läste att ett mobilnummer auktionerats bort i Qatar för 20 miljoner kronor. Det tidigare rekordpriset för ett nummer låg tydligen på 3,5 miljoner kronor.
Jag har svårt att förstå det eftersom jag själv vid flera tillfällen sett nummer säljas i Ryssland för ungefär samma priser.
Och då handlar det inte om att skänka pengar till välgörande ändåmål, som i Qatar-fallet.

Jag roade mig med att göra en snabb research i morse och fann att mobilnumret "999 8888" nu är till salu för 10 miljoner rubel (cirka 400 000 US-dollar). Befinner du dig i Moskva och ska ringa ägaren till det numret behöver man inte slå något prefix typ svenska "070".
Ett nummer med prefix som är till salu just nu är (911)-111 1111... vilket också det kostar cirka 400 000 US-dollar.
Det dyraste nummer jag sett var förra hösten. Då såldes "999 9999" för 600 000 US-dollar.
Ett nummer som "226 4444" kostar dock bara - i sammanhanget - futtiga 8 000 US-dollar.

Helt sanslöst... har inte oligarkerna förstått att folk idag har telefonnummer inprogrammerade i sina mobiltelefoner. En tidigare research jag gjorde i ämnet visade att det är fler privatpersoner än företag som köper mobilnummer för dessa sjuka summor.
Också detta handlande med mobilnummer är för övrigt ett bevis på att det finns väldigt mycket pengar i Moskva.

Mitt lag i Ryssland är, som bekant, Cska Moskva... och igår tog vi ett stort steg mot att försvara titeln i basketens motsvarighet till fotbollens Champions League. Segern mot grekiska Olympiakos innebär att vi är klara för 16-dels final i Euroleague.
Av en "slump" hamnade jag på samma nattklubb (Moskvas bästa och ledande, vilken för övrigt är svenskägd) som spelarna senare på kvällen. 212 centimeter David Andersen och jag tillbringande en stor del av natten vid samma bardisk och när vi skiljdes åt var vi överens om att Cska Moskva kommer att vinna Euroleague även i år.

För övrigt så rekommenderar jag att gå på nattklubb med basketspelare. Man har aldrig några problem med att se var i nattklubben ens sällskap befinner sig när man kommer tillbaka från toaletten.
Det ska till många glas för att missa 212 centimeter som riktmärke.

Ska flyga med SAS idag. Jag bävar redan. Det statliga bolaget, med mestadels slitna papperssvalor i flottan, och jag har, som bekant, ett mycket frostigt förhållande.
Jag känner på mig att en ny incident kommer att inträffa idag.

Gällande den bisarra trafiken i Moskva så har jag mitt eget lilla "verktyg" för att mäta den aktuella "värken". Det är från Trädgårdsringen och cirka 500 meter diagonalt från den.
Idag tog det sanslösa 33 minuter att åka bil den sträckan.
Ni vet själva hur lång tid det tar att gå 500 meter.
Det blir att åka tunnelbana mot flygplatsen till tre stationer från ändhstationen och sedan ta en "bulle".

No comments: