There´s only one B in Brest.

Som liten parvel "lärde" jag mig att Europa var området mellan Brest och Brest. Alltså Brest vid franska Atlantkusten och Brest i Vitryssland, som då var gräns mellan Polen och Sovjet. Det här var mitten på 70-talet när någon intalade mig detta om Europa. Inte så långt senare blev jag vis nog att själv konstatera att Europa minsann sträckte sig ändå bort till Ural.
Den här sidan handlar om allt möjligt från Brest till bortom Brest.

8/3: Sover under Engelska Kanalen


8 March 2007:


Vi är uppe med tuppen. Tar en taxi till Waterloo och checkar in för att ta Eurostar-tåget under kanalen till Paris.
Som ni förstår... så får jag ta med mig min nyinköpta schampoo-flaska.
Jag är oerhört svag för spårbunden trafik... men jag hittills aldrig, trots rätt många resor, upplevt Eurostar åka in under Engelska Kanalen, eftersom alltid lyckats somna.
Jag somnar även denna gång på den engelska sidan och mina vänner väcker mig inte förrän vi är på fransk mark.

Vi äter lunch på Lafayettes matavdelning. Skinka, sallad och ost. Jag får inte beställa vinet den här gången heller, trots att det näppeligen går att misslyckas med att beställa lokalt vin i Frankrike.

Vi äter en fantastisk middag på en hur cool-krog-som-helst högst upp på Centre Pompidou. Designen, hipphetsfaktorn, servicen, maten, vinet, utsikten... ja, allt är nio eller tio på tiogradig skala.
Tack för att du tog oss hit, Z.

Parc des Princes (Paris riktiga fotbollsarena) är slutsåld sedan länge. Paris Saint Germain tar emot Benfica i första matchen i matchen i Uefa Cupens 16-delsfinaler. PSG vänder 0-1 till 2-1 och eftersom PSG är mitt lag i Frankrike är jag nöjd och optimistiskt inför returen i Lissabon nästa vecka.

No comments: