There´s only one B in Brest.

Som liten parvel "lärde" jag mig att Europa var området mellan Brest och Brest. Alltså Brest vid franska Atlantkusten och Brest i Vitryssland, som då var gräns mellan Polen och Sovjet. Det här var mitten på 70-talet när någon intalade mig detta om Europa. Inte så långt senare blev jag vis nog att själv konstatera att Europa minsann sträckte sig ändå bort till Ural.
Den här sidan handlar om allt möjligt från Brest till bortom Brest.

24/3: 7x4 = 28 glas. Vansinnigt spännande i Västindien

24 March 2007:

Jag har varit "busy" och ber läsekretsen om ursäkt för taskig uppdatering av denna spalt.
Jag har bland annat varit upptagen med att följa det pågående cricket-VM i Västindien.
Vansinnigt intressant. Jag är oerhört svag för denna sport och dess till synes oändliga matcher.
I VM spelas dock endast endagsmatcher. Således försvinner en del av den spänning och njutning som femdagarstestmatcher erbjuder, men detta VM har ändå bjudit på sagolik dramatik.
Pakistan är en av sportens giganter och när landets stolthet förlorade mot - i cricketvärlden - obetydliga Irland försatte detta hela Pakistan i ett nationellt chocktillstånd.

Inte blev dramatiken mindre av Pakistans coach hittades död på sitt hotellrum någon dag efter förlusten.
Den jamaicanska polisen jobbar dessutom efter teorin att den världsberömde coachen blev mördad. I dagsläget pekar en del spår mot att ett spelsyndikat bragt honom om livet.
Sanoj Remlow fick för övrigt något av chock när han såg nyheten att hans namne hittats död på ett hotellrum på Jamaica.

Ni förstår kanske varför jag följer cricket-VM så intensivt och bland annat sitter klistrad framför TV:n för att se BBC Worlds dagliga och ypperliga "My Cricket World Cup".
Mig veterligen har aldrig en coach hittats död efter en VM-match i fotboll.
Och så finns det folk som säger att cricket är en tråkig och intetsägande sport.

En annan idrott som ligger mig varmt om hjärtat är squash. Nu har jag tyvärr på grund av en justerad fot tvingats lägga min spade på hyllan, annars hade jag defintivt utmanat The Eagle. Ni vet han som sadlat om från affärsman till att bli fanatiskt engagerad i ett dagiskollektiv.
TV-produktionsbolagschefen vann deras senaste drabbning med 5-0 och The Eagle har ännu inte taget ett endaste set av TV-produktionsbolagschefen.
Pinsamt.

Mr J och jag ska ägna lördagseftermiddagen, kvällen och natten åt VM-kval-fotboll.
Vi börjar med att Irland-Wales och Skottland-Georgien och rundar av denna EM-kvaldag nio timmar senare med Spanien-Danmark och Portugal-Belgien.
Det kommer att bli tufft.
Ska man se en fotbollsmatch i någorlunda form, så gäller regeln; en bira/ett glas vin i första halvlek, en i halvtid och en i andra halvlek.
Oftast blir det också ett fjärde glas i slutet av matchen.
Mr J och jag planerar att se cirka 15 matcher. Det innebär i teorin 15x4 = 60 glas.
Nu går ju vissa matcher i varandra... men våra huvudmatcher Skottland-Georgien, Färöarna-Ukraina, Albanien-Slovenien, Kroatien-Madedonien, Israel-England, Grekland-Turkiet och Spanien-Danmark kommer alla att kräva drycker enligt fotbollsdryckesregeln ovan...
Det innebär 7x4 = 28 glas.
F-n, Spanien-Danmark och Portugal-Belgien ligger risigt till.

No comments: