There´s only one B in Brest.

Som liten parvel "lärde" jag mig att Europa var området mellan Brest och Brest. Alltså Brest vid franska Atlantkusten och Brest i Vitryssland, som då var gräns mellan Polen och Sovjet. Det här var mitten på 70-talet när någon intalade mig detta om Europa. Inte så långt senare blev jag vis nog att själv konstatera att Europa minsann sträckte sig ändå bort till Ural.
Den här sidan handlar om allt möjligt från Brest till bortom Brest.

10/3: Moskvas bästa utsikt och värsta priser


10 March 2007:

Ska hälsa på en vän som just börjat en chefsjobb i baren högst upp på Swissotel i Moskva. Bestämmer mig för att ta en promenix och tänker att det är nog är OK eftersom det lördag.
På de 20 minuterna jag går längs med en av stans ringleder får jag dock i mig mer avgaser än vad jag fått på hela veckan i Stockholm, London och Paris.
Att jag aldrig lär mig. Trafiken, priserna och avstånden gör Moskva till en stressig stad och under promenixen tänker jag således på fotbollsklubben Notts County.


Klubben gör anspråk på att vara världens äldsta, men lever sedan länge en undanskymd tillvaro i den engelska proffsfotbollens nedre regioner. Enligt en undersökning gjord av det utmärkta fotbollsmagasinet FourFourTwo är Notts County också det mest stressframkallande laget i England.
Kan man något om fotboll och följer sporten... så kan man förstå den förstaplatsen.
Rubriken på undersökningen och artikeln om Notts County lyder ”Stressed?
I´m only 41”.
Jag är visserligen inte 41 ännu, men vet exakt hur Notts Countys fans känner sig. Alla vi Hammarbyare var svårt stressade redan innan vi fyllt 25 år.

Notts County ja...1903 skänkte klubben ett extra ställ av sina svartvitrandiga tröjor till en beundrande nystartad klubb belägen cirka 1500 kilometer sydost från Nottingham. I Turin.
Utvecklingen i de båda klubbarna har onekligen gått åt skilda håll sedan dess.

Leeds slog Björn Runströms Luton med enda baljan idag. Jag hoppas av hela mitt hjärta att Leeds slipper förnedringen att flyttas ned i League 2.

Utsikten från City Space högst upp på Swissotel är bedårande. Genom glasväggarna ser man hela Moskva. Tyvärr är priserna sjuka till och med för att vara Moskva. Drygt 400 kronor för en gin-tonic (visserligen serverad i coolt lutande glas) och en milkshake är bara irriterande.
Väljer mellan att ta en ”bulle” eller t-banan tillbaka. Beslutar mig för det senare, eftersom den alltid går klockrent och man slipper överraskningar.

3 comments:

Unknown said...

Du kan med fördel länka en massa fina bilder från Pixbox!

Hälsningar från Ryska södern i Rostov..där det är sparsmakat med skybars och där man får en var gin-tonic för 400rb

Six Pints of Bitter said...

Tack för tipset... och jag hade faktiskt redan tänkt på det.
Jag ska länka därfrån... och ska också fylla på min egen Pixbox med bilder...
200 rbl per gin-tonic, alltså?

South Norwood och Far East Croydon said...

Vilken kul läsning, särskilt dina inlägg i inlägg om engelsk fotboll. På tal om stress - förlåt Notts County, har jag skrivit lite om klubben (och andra) på min blogg http://engelskfotboll.blogspot.com