There´s only one B in Brest.

Som liten parvel "lärde" jag mig att Europa var området mellan Brest och Brest. Alltså Brest vid franska Atlantkusten och Brest i Vitryssland, som då var gräns mellan Polen och Sovjet. Det här var mitten på 70-talet när någon intalade mig detta om Europa. Inte så långt senare blev jag vis nog att själv konstatera att Europa minsann sträckte sig ändå bort till Ural.
Den här sidan handlar om allt möjligt från Brest till bortom Brest.

12/3: Vilket tåg till Uppsala? Jordanien är trevligt.


12 March 2007

Bandyfinal i Uppsala kommande söndag. Jag och Sanoj Remlow har via mail enats att prova en taktik.

Istället för att ta tåget runt klockan åtta på morgon, så kör vi den här gången på 11.10-tåget.
Sanoj Remlow ville först ta 12.10-tåget, men jag övertygade honom att vi trots allt behöver en viss "värmning" innan avslag.

Å andra sidan står inte 11.10-tåget heller skrivet i stjärnorna längre. Marknadschefen för landets största och bästa förening vill att vi ska ta 10.10-tåget till Uppsala.
Så vi har en spännande vecka framför oss... för att se om vi enas om vilket tåg vi slutligen kommer att ta.

Mr J mailar och berättar att det varit fullständigt kaos på fronten gällande plåtarna till EM-kvalet mellan Danmark och Sverige i Köpenhamn i sommar.
För att höja oddsen för att komma över några av dessa dyrgripar var Mr J personligen på plats i Köpenhamn när biljetterna släpptes.
Till ingen nytta, visades det sig.
Plåtarna således slut på nytt danskt rekord; 24 minuter.
Mr J hade dock räknat med detta och hade en reservplan. Han hade betalat in för fyra biljetter till något danskt konto i förväg.
Han verkade dock inte så optimistiskt i mailet, utan undrade mest om han någonsin kommer att få se skymten av vare sig plåtar eller pengar.
Det är ju trots allt danskar vi pratar om.

Lyssnade på P1-Morgon i morse och om någon snubbe som riskerar att skickas hem till Jordanien. Killen är klassad som en säkerhetsrisk av SÄPO och jag blir alltid lika fascinerad av att media alltid vet bättre än SÄPO och de gör ett så stort nummer av att ett fåtal demonstrerade "kompisar" gapar på gator och torg.
Det finns naturligtvis en anledning till att SÄPO klassar någon som säkerhetsrisk.
Och jag, liksom de allra flesta människor, är fullt övertygade om att SÄPO vet vad de gör.

För övrigt så rekommenderar jag varmt Jordanien som turistland. Bra klimat, fantastisk mat, många sevärdheter och trevliga människor.
Inte heller i Jordanien klassas människor som säkerhetsrisker utan anledning.

No comments: