There´s only one B in Brest.

Som liten parvel "lärde" jag mig att Europa var området mellan Brest och Brest. Alltså Brest vid franska Atlantkusten och Brest i Vitryssland, som då var gräns mellan Polen och Sovjet. Det här var mitten på 70-talet när någon intalade mig detta om Europa. Inte så långt senare blev jag vis nog att själv konstatera att Europa minsann sträckte sig ändå bort till Ural.
Den här sidan handlar om allt möjligt från Brest till bortom Brest.

9/2: Bangård ändrade resesätt. Finska företag... ja... Tragiskt handbollsmord. Vodka och bira på tåget.

9th of February:

Var i Rostov-on-Don i södra Ryssland i helgen. Det är ett annat Ryssland än Moskva. Framför allt prismässigt.
Det är också mycket jordbruk i den delen av Ryssland. Oerhört mycket, till och med.
Men det jag gillade mest var den fantastiska vyn av rangergården i Bataysk, en mindre stad strax söder om Rostov.

Jag har varit i Rostov några gånger tidigare, men av någon obegriplig anledning missat Bataysk.
Den lilla stan var nämligen under Sovjettiden den enorma nationens näst största järnvägsknut.
Spårbunden trafik till Södra Ryssland och framför allt Kaukasus gick nämligen via Bataysk.

Och eftersom ban- och rangergårdar - i synnerhet stora sådana - är något av det vackraste det mänskliga ögat kan skåda, så blev jag ganska tagen.
Till och med så tagen att jag när jag kom tillbaka till Moskva igår kväll, omedelbart ändrade mina planer och köpte en tågbiljett till Helsingfors i natt istället för att flyga idag.
Så, nu har jag haft en harmonisk natt på tåget, naturligtvis sovit mycket gott och sitter nu i restaurantvagnen och tittar ut på det halvmetersnöbetäckta finska vinterlandskapet.

Tåg är kvalitet, gott folk.
Jag ska till Rostov i maj igen. Och även om S7 är det överlägset bästa ryska flygbolaget, så blir det tåg de dryga 1 000 kilometerna dit nästa gång.

Jag borde i och för sig veta, men hur finska företag över huvudtaget kan existera är för mig en gåta.
I alla fall vissa av dem.
Maken till inkompetens och stoppa-huvudet-i-sanden-mentalitet hittar man nog ingen annanstans i väst.
Jag ska skriva en bok om detta... med titeln: "Hur man inte ska driva företag".

Jag och finne sitter för övrigt och diskuterar den där svensken som stal t-shirts i Thailand i vintras.
Vi har för oss att killen dömdes till 15 månaders fängelse.
Finnen, som hade läst i finska Hufvudstadsbladet att tjuvens moder gått ut och gråtit i tidningarna över straffet, och jag är rörande överens att 15 månader bakom lås och bom är i mildaste laget.

Det handlar nämligen inte om värdet på tröjor, utan handlingen i sig.
Det blir ju heller inte direkt bättre av att det var en västerlänning som var tjuven.
Och den gråtande modern kanske 1) ska lära sig att lagar och straffsatser är olika beroende var i världen man befinner sig, 2) skulle ha lärt sin son att inte stjäla, i synnerhet inte i länder långt bort från "trygga" Sverige, där man uppenbarligen sällan straffas för brott.

Läser att den fine rumänske handbollsspelaren Marian Cozma knivhuggits till döds av zigenare i Ungern.
Cozma höggs tre gånger i hjärtat och hans två lagkamrater i klubblaget Veszprém, kroaten Ivan Pesici och serben Zarko Sesum skadades svårt.

Mord är alltid lika tragiskt. Och de blir än mer tragiska när oskyldiga drabbas av kriminella grupper.
Enligt de flesta uppgifter ska handbollsspelarna försökt hjälpa en kvinnlig bartender som misshandlades av de så kallade romerna.

Vad man också kan konstatera med den här sorgliga storyn är att medier i Rumänien och Ungern inte alltid är lika politiskt korrekta som i Sverige.
"In that restaurant took place a quarrel with a group of gypsies, in which, Cozma, together with Ivan Pesici and Zarko Sesum were attacked with the knives."

Min nyfunne finske polare på tåget, Seppo, ska för övrigt byta tåg i Helsingsfors och fortsätta så långt norrut i Finland man kan komma med spårbunden trafik.
Han kommer att klara det utan problem.
Seppo är nämligen den så att säga törstigare karaktären.
Jag kan inte tolka det på annat sätt eftersom han, klockan tio på morgonen, sitter och dricker vodka och bira medan jag dricker kaffe och mineralvatten.

Mr J ringde från Sheremetyevo-flygplatsen igår och berättade att det var kö vid passkontrollerna.
Alltså som på gamla goda tiden.
För bara två år sedan kunde det ibland ta längre tid att passera passkontrollen än att flyga Stockholm-Moskva.

Mitt personliga rekord är... 2 timmars flygresa + 2 timmar och 40 minuter i köerna till passkontrollen + 3 timmar och 45 minuter i bilköer in till Moskva.
Jag är jävligt nöjd att jag inte varit i närheten av det rekordet på sistone.

Inte för att jag hänger med... men Sverige kommer att missa VM i fotboll i Sydafrika.
Någon som sätter emot?

Dagens citat:
"The only thing I like about rich people is their money."
- Nancy Astor


Andra bloggar om: , , , , , , , , , , , ,

3 comments:

Anonymous said...

Jag sätter emot!
Om dom missar så får du en träkuk inhandlad i Thailand som du så hett eftersöker!
// Örnen

Anonymous said...

Hur går det med inhandlandet av den där träkuken?

Anonymous said...

Vill du också ha en , vem du nu är?

// Örnen