There´s only one B in Brest.

Som liten parvel "lärde" jag mig att Europa var området mellan Brest och Brest. Alltså Brest vid franska Atlantkusten och Brest i Vitryssland, som då var gräns mellan Polen och Sovjet. Det här var mitten på 70-talet när någon intalade mig detta om Europa. Inte så långt senare blev jag vis nog att själv konstatera att Europa minsann sträckte sig ändå bort till Ural.
Den här sidan handlar om allt möjligt från Brest till bortom Brest.

26/2: Ögonbrynen noppade av pin up-tjejer. Dejtingsajtproblem. Njöt av mansdagen.

26th of February:

Det här med webben är farliga saker ibland.

Läser att en man någonstans borta i Ural slagit ihjäl sin fru sedan han - av slump - upptäckt att hans fru varit registrerat sin profil på dejtingsajten, Loveplanet.ru, och även varit otrogen mot honom.
Mannen slog och slog sin fru tills hon var död.

Killen riskerar minst 15-års fängelse om han fälls, vilket verkar vara troligt.

Det framgår dock inte vad killen själv gjorde på den där dejtingsajten.

Det var helgdag i Ryssland i måndags. "Försvararna av fäderneslandet" hyllades.
Med andra "mansdagen", som är någon slags motsvarighet till 8:e mars kvinnodagen.

Jag gjorde således inte skit i måndags, utan bara njöt av att vara man.


Lyssnade på Studio Ett
häromdagen och hörde en professor och någon annan som ondgjorde sig över långa pendlingstider.
Jag fattar inte det där.
Jag menar, han man valt att bo i Vingåker - vilket den intervjuade stolt kungjorde - så får man fan i mig finna sig i att tvingas pendla.

Vingåker är ingen metropol och jobbmöjligheterna är därefter.
Således finns två alternativ; sluta gnäll eller flytta till orten där man jobbar.
Det finns i och för sig ett tredje alternativ också, som kan "lindra" problemen med pendling - i alla fall i fallet i radioreportaget.


Ta bilen mellan Vingåker och Norrköping.
Det går fan så mycket snabbare än att åka tåg, eftersom bara bytet i Katrineholm innebär en halvtimmes väntan.
Och det kan inte vara mycket dyrare att köra bil de få futtiga milen än att ta tåget.


För övrigt tycker jag att det är ett j-vla lyxproblem att gnälla på pendling i Sverige.
Sverige saknar trafik i ordets rätta bemärkelse.
Och att komma hem klockan 18.00 - vilket enligt pendlaren var ett stort gissel - minns jag inte när jag gjorde senast.
Okej, Moskva är gigantiskt... men jag gnäller inte. I alla fall inte på all den tid som jag spenderar på resande fot.

Vingåker-Peking och att komma hem klockan 18.00. Hmmm, det låter helt fantastiskt.

I ett annat Studio Ett-reportage berättar en kvinnlig polis om vad hon får höra under sina pass.
"Jag ska knulla dig". "Ska jag köra upp batongen i röven på dig?". "Grisjävel".
Plus att hon och hennes kollegor väldigt ofta blir utsatta för stenkastning.
Detta ovan diskuterades i eftermälet av att någon polis i Malmö tydligen kallat invandrare för "blatte" och "apa".

Jag ställer mig bara frågan varför ska svenska poliser acceptera att invandrare gör sig skyldiga till detta ovan... när det aldrig skulle accepteras någon annanstans i världen.

Ett - sunt - samhälle vilar också på lag och ordning... och vad får vi för samhälle om vi accepteras att poliser behandlas på det sätt som, tydligen, sker o Sverige 2009?!

Skönhetssalonger är vanligtvis inget för mig, men nu har jag hittat en som jag är sugen på att testa.
Reklamskylten jag gick förbi är i alla fall mycket lockande.

Eftersom jag är mycket svag för pin up-tjejer så ska jag nu gå dit och förhoppningsvis få håret klippt och ögonbrynen noppade av tjejer i högklackat, gördel och nylonstrumpor.
Det är i alla fall förhoppningen.

Dagens citat:
"Politicians are the same all over. They promise to build a bridge even where there is no river."
- Nikita Khrushchev

Andra bloggar om: , , , , , , , , , , , ,

5 comments:

Six Pints of Bitter said...
This comment has been removed by the author.
Håkan Sjöö said...

Hej, du måste skicka ett kort efter ögonbrynsnoppandet...på pin-up tjejerna...

Anonymous said...

Ja det var en sanning som den ryska politikern sa:)
Om du gillar böcker, måste bara tipsa om min roman”Fred”. Kan ses som 2000-talets Jack om man vill:) Handlar om Fred som söker efter sanningen om livet. Sprit,sex, jobb, rockmusik, nya adresser. Humor och tragik i en symbios. Som E-bok kostar den som en bärs på Vulkan förlag. Söker bara på thomas lilja på Vulkans hemsida.
Enjoy!

Anonymous said...

"Okej, Moskva är gigantiskt... men jag gnäller inte. I alla fall inte på all den tid som jag spenderar på resande fot."

Hmmm

/Löjromsmannen

Anonymous said...

Jag hängde inte riktigt med. Var det polisen eller invandraren som var dum i skallen?