There´s only one B in Brest.

Som liten parvel "lärde" jag mig att Europa var området mellan Brest och Brest. Alltså Brest vid franska Atlantkusten och Brest i Vitryssland, som då var gräns mellan Polen och Sovjet. Det här var mitten på 70-talet när någon intalade mig detta om Europa. Inte så långt senare blev jag vis nog att själv konstatera att Europa minsann sträckte sig ändå bort till Ural.
Den här sidan handlar om allt möjligt från Brest till bortom Brest.

2/2: Kors i taket, sol i Moskva. TV-mannen och hans apparater. CSKA högg ihjäl Spartak. Trafikstatistik.


2nd of February:


En sak ska ni veta... man är inte direkt bortskämd med sol i Rysslands huvudstad på vintern.
I helgen - och även idag - har det dock varit strålande sol och således klarblå himmel.
Det är blott andra gången sedan typ mitten av november jag ser sol i Moskva.

Nackdelen med denna sol är att den dragit med sig kylan.
I lördags morse visade termometern minus 15, igår var det minus 20 när jag tittade ut och i morse minus 18.
Minus 20 är rätt bitigt i en storstad.

Det är under köldknäppar som dessa jag kommer att tänka på TV-mannen i "Peking".
Hans liv är, som ni förstår, att titta på TV.
Jag var hemma hos TV-mannen två gånger för över tio år sedan - och blev helt fascinerad.

Ute på den lilla balkongen trängdes fem stora parabolantenner.
Inne i vardagsrummet stod tre stora TV-apparater bredvid varandra och en fjärde lite vid sidan om vid kanten av hörnsoffan.
På vardagsrumsbordet låg det största utbudet av fjärrkontroller jag någonsin sett.

Alla fyra TV-apparaterna var påslagna.
Det är de nästan alltid.
När TV-mannen ska koncentrera sig på något, främst då på mexikanska och brasilianska smör- och dokusåpor, så kan det hända att han släcker en av apparaterna.

Och eftersom TV-mannen är förtidspensionär kan han ägna en del tid åt sitt intresse.
Jag pratade med en polare från "Peking" häromveckan och förhörde mig om TV-mannen.
Jodå, allt är sig likt.

Han tillbringar fortfarande i princip alla dygnets timmar framför de fyra TV-apparaterna.
Han följer fortfarande dagligen mexikanska och brasilianska smör- och dokusåpor.
Originalsändningarna på mexikansk och brasiliansk TV, är kanske bäst att tillägga.
Detta trots att TV-mannen inte kan ett enda ord spanska eller portugisiska.

Förresten, en sak har förändrats.
TV-mannen har skaffat dator och ibland lämnar han TV-fåtöljen eller soffan för att surfa på nätet.
Det innebär dock inte, enligt min polare, att TV-mannen tittar mindre på TV.
Istället sover ha mindre.

Ja, ni märker... här pratar vi om artisteri på hög nivå.

Nizhny Novgorod är en miljonstad typ en natts tågresa öster om Moskva.
Läser att en 21-årig tjej knivhögg en 26-årig kompis till döds där.
Tydligen hade de två tjejkompisarna blivit riktigt gramse på varandra under en diskussion, och sedermera bråk - om fotboll.

21-åringen som håller på CSKA Moscow högg till slut ihjäl sin kompis, som när hon levde höll på Spartak Moskva.
Vad säger man om sådant egentligen?

Jag blir inte riktigt klok på statistik i det här landet.
Tydligen blir i alla fall Moskvas gator säkrare och säkrare och förra året minskade antalet olyckor (för femte året i följd).
Den här gången blev minskningen 12,8 procent... till 12 500 olyckor som orsakade 2 246 dödsfall och mer än 15 000 skadade.

Rätt sjuka siffror ändå. I synnerhet med att vi pratar om en enda stad. Inte en hel nation.
Då ska ni också veta att antalet dödsfall minskade med 21 med procent jämfört 2007.

Ytterligare statistik gör gällande att mer än 2,2 miljoner trafiköverträdelser registrerades i Moskva förra året.
Det är mer än 6 000 om dagen i snitt.
Jag fattar inte hur man kan "registrera" så många överträdelser.

Än mindre fattar jag det eftersom trafikpoliserna är det mest korrupta av korrupta i det här landet och praktiskt taget "alla" betalar trafikpoliserna svart när man stoppas.
Ännu mer konfunderad blir jag när jag läser att mer än 6 000 bilister arresterades och fick tillbringa upp till 15 dagar bakom lås och bom för diverse trafikbrott.

Man kan ju undra hur stora ovanstående siffror skulle vara om trafikpoliskåren fungerade som i Sverige, England eller Tyskland?!

Dagens citat:
"I tended to place my wife under a pedestal."
- Woody Allen

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , ,

2 comments:

Anonymous said...

Jag träffade en kille som en gång hade kollat på TV tre veckor i sträck utan att lämna lägenheten. Jag tyckte att det var rätt skruvat.

Anonymous said...

Tv-mannen följer även ett "gäng" såpor och shower från Italien samt en hel del skit från mellanöstern och Afrikanska länder!
Han kan inget av de språken heller , endast svenska och några ord på engelska!

Datan har han står på v-rumsbordet och behöver således inte lyfta på arslet när han surfar o kollar andra tv-program på nätet.
Han följer alltså 5 apparater samtidigt , sjukt , vilket jag påpekat för honom ett antal ggr. Helt normalt svarar han då allvarligt!

// Örnen