There´s only one B in Brest.

Som liten parvel "lärde" jag mig att Europa var området mellan Brest och Brest. Alltså Brest vid franska Atlantkusten och Brest i Vitryssland, som då var gräns mellan Polen och Sovjet. Det här var mitten på 70-talet när någon intalade mig detta om Europa. Inte så långt senare blev jag vis nog att själv konstatera att Europa minsann sträckte sig ändå bort till Ural.
Den här sidan handlar om allt möjligt från Brest till bortom Brest.

26/1: Skinnbanjo - cancer istället för hår. Maffia på Island?! Kafé utan kaffe.

26th of January:

Jag har ägnat några kvällar åt att njuta mig igenom TV-sportens årskrönikor från 80- och 90-talet.
Fantastiska minnen där. I princip varenda minut har varit en fest.
Jag noterade också att jag reste på jävligt mycket fotboll när jag var ung.

Resor som Tjeckoslovakien borta 1985 när Sverige missade VM, Schweiz i Lausanne när EM-88-chansen försvann, Polen borta -89 när det däremot gick bra är bara några exempel på resor som jag nästan glömt bort.
England på Wembley när England-Glenn Hysén spelade 0-0 är å andra sidan fast förankrat i minnet.
Jag konstaterade också att jag under 80- och 90-talen sannolikt aldrig var nykter på en bortalandskamp.
Troligtvis ingen hemmalandskamp heller.

Undrar förresten om jag varit nykter på någon bortalandskamp eller turnering under 2000-talet heller?!
Nåväl, det där är är svunna tider...

Några andra saker som slog mig under dessa njutningsfulla årskröniketimmar var att klipptekniken på TV inte var så sofistikerad på den tiden.
Alla inslag var oerhört långa.
Det positiva var att jag kunde snabbspola förbi femminuters inslag om SM-finaler i damfotboll.

Att Lancia - av alla bilmärken - dominerade rally-VM i slutet av 80- och början av 90-talen måste vara något av århundradets gåtor.
Fullt i klass med att Wales aldrig lyckats i landslagssammanhang i fotboll.

Hittade ett gammalt sms från strax innan nyår.
Hotellkocken skulle resa till något land i Sydostasien för att vila upp sig... vad han nu hade att vila upp sig från?!
Hursomhelst så var han - till skillnad från undertecknad - ute på flygplatsen i sjukt god tid.

På plats i den nya Terminal C på Sheremetyevo fyra timmar innan planets avgång hade han inte mycket annat att göra än att slå sig ned på ett kafé, tillhörande ett av de största Coffee Shop-kedjorna i det här landet.
Det var bara ett problem: det fanns inget kaffe.
Och jag som trodde att kaffe är "core business" i en kaffekedja.
Det känns som att detta inte händer i så många andra länder i världen.

Nästa sms från hotellkocken kom från Kazakstans huvudstad, Almaty, mitt i natten.
Där blev personalen väldigt överraskade att det plötsligt kom folk som hade transfer till Asien.
Nu är visserligen scenerna från Borats hemby i den senaste Borat-filmen inspelade i Rumänien (hur Rumänien kunde snyfta sig in i EU är världshistoriens absolut största gåta), men flygplatsepisoden visar att Borat och Kazakstan hör ihop.

Hotellkocken fick till slut sitt boardingkort och när det visade att han mitt i natten kunde köpa vodka och svettig korvmacka var han rätt tillfreds med livet igen.

Jag kom att tänka på hotellkockens kaffe- och kazakhistorier när jag och Mr J inmundigade en del drycker av det starkare slaget i helgen.
Det händer en hel underligt här i världen nämligen.
Mr J satt bredvid en islänning när han flög till Moskva och denne berättade att den litauiska maffian är stark på Island.

Och inte nog med det, tydligen så finns det numera även tiggande rumänska zigenare på Island.
Jag är helt fascinerad.
Island har trots allt inte mer 300 000 invånare och dessutom är det faktiskt en ö som ligger mitt ute i ingenstans.

Island är heller inget EU-land och om ni inte visste det, så är det heller inte så att det kryllar av färjelinjer till denna gudsförgätna ö.
Det är alltså inte så enkelt att bara smita in på Island.
Undrar hur den isländska ordningsmakten handskas med detta ovan.
Island har trots allt aldrig varit synonymt med kriminalitet och tiggeri tidigare.

Läser att en brittisk studie kommit fram till att män som haft sex ofta och framför allt runkar mycket löper större risk att få prostatacancer.
Hmmm... förr i tiden skrämdes vi grabbar med att vi skulle få hår på handflatorna om vi spelade skinnbanjo för ofta, men nu har man tydligen växlat upp skrämselspropagandan.
Tur att en annan alltid legat med händerna på täcket.

Dagens citat:
"A university is what a college becomes when the faculty loses interest in students."
- John Ciardi

Andra bloggar om: , , , , , , , , , , , , , ,

3 comments:

Anonymous said...

Coffe Shop utan kaffe...ja det kan väl bara inträffa i Ryssland.
Men vodka ska väl inte va några problem med att få tag på?

// Örnen

Anonymous said...

Vodka finns överallt i Ryssland. Det är i alla fall min erfarenhet.

Anonymous said...

Ungefär så jag menade.

// Örnen