There´s only one B in Brest.

Som liten parvel "lärde" jag mig att Europa var området mellan Brest och Brest. Alltså Brest vid franska Atlantkusten och Brest i Vitryssland, som då var gräns mellan Polen och Sovjet. Det här var mitten på 70-talet när någon intalade mig detta om Europa. Inte så långt senare blev jag vis nog att själv konstatera att Europa minsann sträckte sig ändå bort till Ural.
Den här sidan handlar om allt möjligt från Brest till bortom Brest.

13/7: Bag-in-box-vodka, Mr Heavy Metal - yngre och yngre, Hammarbys affärer och birafestival.

13th of July:

Jag har fått några njutningsfulla doser av tåg, den senaste dryga veckan.
Helsingfors, Stockholm, Tallinn, Moskva, "Peking"... allt har nåtts eller lämnats spårbundet.

Jag har således mått som en prins.
Få saker får nämligen människor att må så bra som att resa med tåg.

Inget ont om Oliver Cabrera (f d styrelseledamot i Hammarby Fotboll och numera agent) i sig, men det mesta kring försäljningen av Charlie Davies till Sochaux luktar.

Till exempel...:

1) att VD Michael Andersson ger bort jobbet att förhandla och sälja Davies till sin "polare", nämnde Cabrera,
2) att samme VD Michael Andersson tydligen hade semester i samband med omstarten av allsvenskan. Enligt media gick han i alla fall "inte att nås pga semester",
3) jag förutsätter att VD Michael Andersson var i Syfafrika på semester,
4) VD Michael Andersson bygger nämligen hus i Sydafrika, enligt flera källor.
5) jag vet hur mycket Michael Andersson tjänade som sportchef i IFK Norrköping, där han för övrigt gjorde ett katastrolt dåligt jobb,
6) jag vet också att IFK Norrköping - då en Superettanklubb - år efter år under Michael Anderssons ledning åkte till Sydafrika på träningsläger.
7) och, inte mycket i dagens Hammarby verkar göras utan att Oliver Cabrera är inblandad. I alla fall inte när det har med spelare och/eller monetära frågor att göra.

Hmmm... Michael Andersson skulle göra sig rätt bra som tjänsteman i det offentliga här i Ryssland.

BK Borstens starke man funderar på om Bajen inte ska ha en traktorrallysektion.
Jag tände stenhårt på denna idé.
Det vore innovativt. Och vilka bortamatcher!

Jag var på den årliga ölfestivalen utanför Luzhnikistadion i helgen.
Det var som vanligt.
Jävligt varmt. Jävligt mycket folk.
Och - som sig bör - en jävla fylla.
Att ryssar ska äta fisk när de dricker bira är dock något som jag aldrig kommer att förstå mig på.

Mr Heavy Metal har en mycket läsvärd spalt på eurosport.se. Och han tar verkligen sitt bloggande på stort allvar.
Mr Heavy Metal har jobbat med media i olika former väldigt länge.
Men så kallad nyhetsjakt är något yngre förmågor vanligtvis ägnar sig åt.
Ni vet "Aftonbladet avslöjar...", "Expressen först med...", etc, etc.

Ju äldre och erfarnare man blir, desto makligare och sakligare blir man med mer genomarbetade och analyserande texter.
Mr Heavy Metal är tvärtom.
Från sin blogg slåss han på äldre dagar med etablerade medier om att vara först med nyheter.
Entusiastiskt skickar han dessutom sms till sin omgivning om han verkligen är först med nyheter.
Som till exempel häromdagen: "Charlie såld. Bobigoal först med nyheten".

Det känns som att Mr Heavy Metal har mörkat sin ålder.
Han är nog yngre än vad han utger sig för att vara och dessutom har han rätt mycket hår kvar på huvudet.


Charlie Davies förresten. Jag förstår verkligen inte de enorma hyllningarna till honom.
Jag minns honom som Allsvenskans största målsumpare genom tiderna och allt annat än hyllad på Söderstadion.
Men det kanske har hänt något under det här året när jag inte sett en enda Bajenmatch.

När jag åkte båt på Östersjön körde vi om Ånedin-linjen.
Nostalgi.
Jag trodde inte den båten trafikerade våra vatten längre.

Det absolut bästa med Tallinn nuförtiden är att man kan köpa både "resväskor" (innehållande tio eller tolv flaskor) med vodka samt bag-in-box-vodka.
Mycket kundvänligt.
Och användarvänligt.

Jag har nu skapat en mycket fin och finessrik anläggning hemma som automatiskt blandar bag-in-box-vodka och virke.
Skål.

Dagens citat:
"To have a right to do a thing is not at all the same as to be right in doing it."
- GK Chesterton

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , , , , ,

1 comment:

Albin Selin said...

"BK Borstens starke man" - jo man tackar. Vet inte om jag ska känna mig stolt eller tragisk. :)