There´s only one B in Brest.

Som liten parvel "lärde" jag mig att Europa var området mellan Brest och Brest. Alltså Brest vid franska Atlantkusten och Brest i Vitryssland, som då var gräns mellan Polen och Sovjet. Det här var mitten på 70-talet när någon intalade mig detta om Europa. Inte så långt senare blev jag vis nog att själv konstatera att Europa minsann sträckte sig ändå bort till Ural.
Den här sidan handlar om allt möjligt från Brest till bortom Brest.

5/7: Back on air - again. Finlandsbåt - igen. Den ryska krisen är tuff - minst sagt.

5th of July:

Jag kan inte
direkt skryta över att inläggen haglat över den här spalten de senaste månaderna.
Nu blir det ändring på det.
Jag skulle med enkelhet kunna fylla två böcker med stoff som jag sett/upplevt/läst de senaste månderna.

Men det är framför allt två saker som inspirerat mig att tag i detta bloggande igen.
1) Detta skrivs på en Finlandsbåt. Och åter har jag träffat på magnifikt fulla finnar... som pratar för sig själva i bastun, som sjunger för sig själva i duschen och som beter sig, pratar och ser ut som de rymt från någon slags institution.
Jag fattar - i ärlighetens namn - inte varför jag utsätter mig för sådana här upplevelser.

2) På restaurangvag
nen på tåget från Moskva till Helsingfors såg jag en musikvideo på rysk TV med någon ung ryska.
Att en sådan video anspelar på sex... är lika säkert som amen i kyrkan. Men allt snyggt högklackat och nylonstrumpor i videon fick mig åtminstone att få skrivlusten tillbaka.

Så nu ska jag skriva kortare, men oftare
.
Ryssland är inne i en spännande och, jag skulle vilja påstå, avgörande period.
Krisen är djup.

Putin har fått spelet av rädsla, desperation, frustration och avundsjuka (pga det interna "kalla kriget" mot president Medvedev och hans "goda" sida av partiapparaten, eller i alla fall mindre dåliga).
Det ena inrikespolitiska beslutet efter det andra slår världsrekord i dumhet.

Medvedev är - utåt sett - rätt lugn, men hans lovvärda "krig" mot korruptionen firar hittills få om några segrar.
Solidaritet och hänsyn är ord som inte existerar i den ryska ordboken och existerar således inte i den ryska mentaliteten och än mindre hos någon som har någon slags position.
Korruptionen är således värre än någonsin. På alla nivåer och alla plan.
Trafiken börjar bli värre igen - av någon outgrundlig anledning. Det borde vara tvärtom nu på sommaren, i synnerhet med tanke på den djupa ekonomiska krisen som slagit mycket hårt i Ryssland.
Och det känns som att det värsta är "still to come".
Efter sommaren. När alla sjuka banker och företag helt enkelt måste klappa ihop.

Mycket är alltså som vanligt i Ryssland.

Näväl, i morgon måndag så anländer Barack Obama till Moskva.
Med andra ord var det, om jag får säga det själv, ett sunt beslut att lämna stan för några dagar.
Ni förstår, i Moskva stoppar (den extremt korrupta) tr
afikpolisen trafiken så fort en minister eller potentat ska bli körd någonstans i sin svarta Mercedes/BMW/Audi med blåljus... något som ofta påverkar trafiken i timmar efteråt.
Ni kan ju föreställa hur trafiksituationen blir när USA:s president kommer till stan.

Förresten, Moskvas bögar har ansökt om att få hålla en manifestation på Trädgårdsringen utanför USA:s ambassad i samband med Mr Obamas besök, i hopp om att väcka internationell uppmärksamhet kring deras situation i Ryssland.
Ni kan ju gissa om Moskva stad biföll eller avslog den ansökan...

Jag kan ändå inte annat än imponeras en aning av bögarnas idoga
försök.
I samband med Melodifestivalen i maj så fick dede rejält med stryk och burades in av poliser och inrikestrupper när den osanktionerade bögmanifestationen bröts upp.
Moskvas borgmästare Luzhkov skiter fullständigt i hur mycket internationell uppmärksamhet som kommer att riktas mot Moskva i samband med Barack Obamas besök.
Några bögdemonstrationer kommer det i alla fall inte att bli.

Moskva hade en vår och försommar med mycket "snö".
Men jag klarade mig, förvånansvärt nog, utan vare sig nysattacker, svidande ögon eller astmaattacker.
"Snön"... den kommer från poppelträd och i år var det värre än på länge.

Varför kom jag in på det nu då?!
Jo, vid frukostbordet på denna gudsförgätna Viking Line-båt träffade jag en finne som i våras var i Moskva för första gången.
Han var oerhört fascinerad av uppleva en "snöstorm" i plus 30 grader.
Finnen är bonde hemma i Finland och han berättade för mig att det finns "ett traktorrally någonstans i Ryssland", som tydligt ska vara rätt unikt.

Tell me about.

Jag var nämligen på plats i Rostov i södra Ryssland i maj och bevittnade årets upplaga, inbjuden av grundaren och organisatören av detta evenemang.
Jag blev mycket fascinerad.
Cirka 15 000 åskådare i 30-35 graders värme, TV-sändning och ett 40-tal startande ekipage.

Den finske bonden blev extremt uppspelt när han till slut förstod att jag verkligen hade bevittnat denna tillställning.

Så där uppspelt som bara finnar kan bli... högljutt och med en aldrig sinande ström av ord.
Det visade sig att han runt om i frukostlokalen hade ett tiotal bondepolare.
Alla dessa drogs plötsligt som flugor runt mig när jag på datorn visade mina cirka 500 bilder från traktorrallyt.
För er vetskap, så har jag förresten numera en stående inbjudan till en bondgård någonstans norr om Lahti.

Dagens citat:
"One of the advantages of being disorderly is that one is constantly making exciting discoveries."

- AA Milne

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , ,

9 comments:

Albin Selin said...

Kanske vore nått för Bajen med en ny traktorrallysektion.

Anonymous said...

Ja du Gary , vad är det man brukar säga?
Bättre sent än aldrig....
Se nu för fan till o förse oss med mycket läsgodis....OFTA!!!

Se o lär på Albin o Bobigols blogg...

//Trevlige Örnen

Anonymous said...

вали с нашаво фустырьланду твой нацист
чья б ещё корова-то мычала о совести
гитлер с вами и расовая биология

Anonymous said...

#%#¤%&)=``?==(&/%¤/)(==(?=)/&//¤%#""#"¤#/&///==?()(&%&/=´?))=//&¤¤##%%U(/

Är inte denna blogg på svenska????

//Örnen

Anonymous said...

lägg av från vårat fosterland din rasse

dra åt rasbiologi

Anonymous said...

Är det mig du kallar rasse? Pajas!
Bloggaren skriver på svenska , kan man då inte förvänta sig svar/inlägg på svenska??

Kallar du mig rasist för att jag påpekar detta , ja då vet du inte vad rasism är.

//Örnen

Anonymous said...

rasism är då de hjärntvättade svennerassarna sprider runt ryssfientlig goebbelspropaganda

sieg heil!

Anonymous said...

fyfan vilka skadeglada människor ni är! hatar ni oss så jävligt, vafan gör ni i Ryssland då?

leve Kalle Dussin!

Anonymous said...

[url=http://pittsburghmom.com/members/Pokimon2010/default.aspx/][img]http://i048.radikal.ru/0910/57/9a759e833d4a.jpg[/img][/url]

10603 movies of scant DVD dignity

We be subjected to thousands of the hottest movies you've been waiting to supervise! And they're infrequently available in Hi-Def!
These movies are playable on most viewing devices including iPod, PDA (HandHelds), PC, DVD & DivX players.
There are indubitably no limits. Download as much as you penury with incredibly high speeds. No additional software is required!
Unreservedly click on a tie-up, download a movie and care for it on your favorite player.

[size=4][url=http://pittsburghmom.com/members/Pokimon2010/default.aspx]Sign Up[/url] today and forget about buying or renting DVDs offline. [/size]


[url=http://movies.aoaoaxxx.ru/][img]http://s43.radikal.ru/i102/0910/37/6c734f3ca5fb.jpg[/img][/url]





























[url=http://pittsburghmom.com/members/Pokimon2010/default.aspx][b]TOP 40 BEST Movies:[/b][/url]
Center Stage: Turn It Up
Nature Unleashed: Earthquake
New in Town aka Chilled In Miami
Perkins' 14
Curious George
Replicant
Looking for Eric
Love Is the Drug
Scary Movie 2
Knockaround Guys
Shaft
Moguls, The
Merlin and the War of the Dragons
Reservation Road
Inferno
Motel Hell
Botched
Goal!
Boogeyman
Spartan
Friday the 13th
Notes on a Scandal
Hotel Rwanda
2001: A Space Odyssey
Primeval
Days of Thunder
Lions for Lambs
Jersey Girl
Cast Away
Sniper 3


[url=http://labnet.cc.isel.ipl.pt/members/ilijatrepov21.aspx]Point of No Return [/url]
[url=http://coredeveloper.net/members/klarissagolutv.aspx]District 9 [/url]
[url=http://antonietasofia.com/members/pantelejmonste.aspx]Before Sunrise [/url]
[url=http://skinnerfamily.biz/members/kassianshelkovi.aspx]2010 [/url]
[url=https://www.nbhope.org/members/artemijstepiki.aspx]All Hat [/url]
[url=http://forum.fscp.org/members/abdulvahabsko.aspx]BloodRayne [/url]
[url=http://rfidguru.eu/members/nadzhiblozhnikov.aspx]Nuns of Saint Archangel, the [/url]
[url=http://cherryvalleylife.com/members/zahidbistrogla.aspx]Cover [/url]
[url=http://mauiview.com/upperbay/members/sajfuddinpamfi.aspx]Hazard of Hearts, A [/url]
[url=http://notradical.com/members/aminadimkin51.aspx]Chances Are [/url]