There´s only one B in Brest.

Som liten parvel "lärde" jag mig att Europa var området mellan Brest och Brest. Alltså Brest vid franska Atlantkusten och Brest i Vitryssland, som då var gräns mellan Polen och Sovjet. Det här var mitten på 70-talet när någon intalade mig detta om Europa. Inte så långt senare blev jag vis nog att själv konstatera att Europa minsann sträckte sig ändå bort till Ural.
Den här sidan handlar om allt möjligt från Brest till bortom Brest.

22/7: Rysk division II-rugby, Bajen behöver åka ur. Rygg-mot-rygg med Zlatan.

22th of July:

Back in Sthlm igen och jag kan för typ en miljonte gången konstatera att vi har ett riktigt skitklimat.
Jag hade hoppats på att ha ett gäng dagars semester, men eftersom allt uppenbarligen är som vanligt (alltså moln varvat med regn alternativt moln i kombination med kyla), så blir det en tripp till solsidan av Alperna och till Medelhavet i morgon eller över morgon.

Jag är nu inne på andra säsongen som jag har noll koll på hur det gått/går i Tipscupen samt i de inledande kvalomgångarna till Champions League och Uefa Cupen.
Det känns både konstigt och lite tomt.
Just Tipscupen och de inledande omgångarna av ovan nämnda cuper är tillsammans med den engelska ligacupen trots allt det absolut finaste fotbollsvärlden har att erbjuda.

Jag ligger således rätt lågt på sportfronten för närvarande.
Eftersom både den ryska dambasketligan och damvolleyligan har sommaruppehåll, så har jag ägnat tid åt dambeachvolleyboll (både på TV och live i Moskva), Formel 1 på TV och Tour de France på Eurosport.
Jo, och så rugby förstås.

Jag har nämligen börjat följa rysk division II-rugby.
"Mitt" gäng är Zelenograd och jag har denna sommar sett dem live tre gånger.
Det kommer att bli fler och med mitt stöd räknar jag med att det kan bli avancemang till högsta serien.
Om inte denna säsong så i alla fall nästa säsong.

Jag har dock inte kunnat undgå att Bajen är rejält skit denna säsong.
I måndagskväll gjorde jag dessutom nypremiär live på Söderstadion.
Vi säger så här; jag har inte missat mycket det senaste året.

När Mr Heavy Metal och många, många fler med honom hoppas på några Oliver Cabrera-brassars övergångspapper ska bli klara... ja, då pratar vi allvarlig kris.
Men åker vi ur, så är jag tillbaka på läktarna.

Det var det fina med att jag var tillbaka på Söderstadion.
Det är nämligen Bajen som torskar hemma mot seriens hopplösa jumbo... som är mitt Bajen och det Bajen jag började älska som parvel.

Således, i Superettan blir det nämligen bara vi hardcore kvar läktarna.
Alltså 3 000-4 000 pers.

Medgångssupportrarna och alla inflyttade bönder som tycker att det är "coolt med Bajen" kommer att vara borta med vinden om vi åker ur.
Skönt.
Framför allt kan jag i Superettan skrika och gnälla på mitt lag, utan att någon j-vel bakom ryggen uppmanar mig att "peppa istället för att klaga".

Vi behöver åka ur.

Mr Heavy Metal gjorde för övrigt ett korrekt konstaterande häromdagen. Nämligen att bilden av den gemytlige dansken troligtvis är världens största folkliga myt.
En annan myt som borde dödas är den av Göteborg.
Jag fattar vad som är sååååååååå trevligt med gata (Avenyn) som kantas av en nattklubb, två pubar, två hotell och några korvkiosker.

Jag kom för övrigt åter med båt till Sthlm.
Den här gången med Silja Line.
Och det var mindre fylla den här gången. Inte en enda full finne i bastun.

Om det berodde på att det var söndag eller mitt i semestern eller att båten var fullbokad av barnfamiljer, kan jag dock inte svara på.
Men ärlighetens namn kändes det lite tomt utan "redo-för-anstalt-finnar" omkring sig.


Pratade med Mr J på telefon länge och väl ikväll.
Han tog några järn i baren på Grand Hotel för några veckor sedan... när han plötsligt noterade att praktiskt taget alla som gick förbi stannade, tisslade, tasslade och pekade.
Mr J hann tänka tanken att han kanske blivit både känd och attraktiv... tills han insåg att han satt rygg mot rygg med Zlatan Ibrahimovic.

Dagens citat:
"The higher the buildings, the lower the morals."
- Noel Coward

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , ,

1 comment:

Anonymous said...

Blir bara mer o mer säker på att din återkomst till fotbollen är endast en tidsfråga!
Dambeachvolleyboll låter iof ganska intressant , men misstänker att dina ögon är fokuserade på annat än bollen...

//Örnen