There´s only one B in Brest.

Som liten parvel "lärde" jag mig att Europa var området mellan Brest och Brest. Alltså Brest vid franska Atlantkusten och Brest i Vitryssland, som då var gräns mellan Polen och Sovjet. Det här var mitten på 70-talet när någon intalade mig detta om Europa. Inte så långt senare blev jag vis nog att själv konstatera att Europa minsann sträckte sig ändå bort till Ural.
Den här sidan handlar om allt möjligt från Brest till bortom Brest.

28/7: Utsiktsplats bästa kontaktplatsen. Bortskämd med fantastiska vägar. "Detta är Slovenien".

28th of July:
Det bästa med att vara vid Medelhavet är att jag slapp vara i Moskva i söndags när mitt Cska torskade derbyt mot Spartak.
Tyvärr finns det mobiltelefoner, så det var inte så lätt att undvika resultatet från Luzhniki.

"Ge igen för gammal ost"... heter det väl?!
Cska torskade inte enda match mot Spartak mellan tidigt 2002 och senhöst 2008.
Jag ska väl villigt erkänna att jag var rätt kaxig stundtals under den perioden.

Träffade en ryss på mitt favoritvattenhål i Kroatien i förrgårkväll.
Han hade precis gift sig, men åkt på semester utan den nyblivna frun.

Det går att skriva en hel del bara om det, men jag berättade för ryssen att en av mina favoritsysselsättningar i Moskva är att titta på bröllopspar uppe vid utsiktsplatsen vid Moskvauniversitetet.
Det är dit jag tar polare och/eller tillfälliga besökare som är singlar.
Ni förstår, det är relativt enkelt att skapa förhållanden där uppe.

Brudens snyftande flickvänner tycker nämligen att bröllopet är så fint, gulligt och romantiskt... och vill således inget annat än att själva befinna sig i brudens dress.
Ja, ni förstår...

Den nyinflyttade snubben, som jag tog dit häromveckan, förstod i alla fall direkt vad jag menade.
Ryssen från i förrgår förstod inte.
Jag vet dock inte om det berödde på vårt alkoholintag eller ej.

Att köra bil från München via Österrike till södra Slovenien är en dröm. I alla för en som är van vid ryska vägar - och för all del svenska.
Nu har jag kört dessa vägar tusentals gånger, men kommer från den ryska (och svenska) vägvardagen njuter av varenda sekund, eller om man så vill meter.

Hur mycket jag än gillar att semestra i Kroatien och bada i europas i särklass bästa vatten, så finns det vissa saker med Kroatien och kroater som jag har väldigt svårt för.
Just därför älskar jag det sista stycket i den här artikeln så mycket.
I morgon är det jag som åker hälsar på den här killen.

Dagens citat:
"Smoking is one of the leading causes of statistics."
- Fletcher Knebel

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , ,





















7 comments:

Anonymous said...

Blir det något besök i Porec o kanske engelska puben?
20år sen nu som man lapa sol o öl där , fan vad tiden går fort!

//Örnen

Unknown said...

Det är "bara" 19 år sedan men känns som 4-5 :)
Bra annars Örnen?

Vet inte varför men jag blev ganska sugen på att kolla upp den där utsiktsplatsen med bröllopspar, kanske att den där lilla blonda saken i högklackat och minimal klänning har något med saken att göra haha

/JF

Anonymous said...

He he , ja förmodligen! Fínns ju vad jag förstått gått av dom där borta i öst.
//Örnen

Anonymous said...

Jodå allt bra här. Bor i hus strax utanför stan med sambo o 2 barn.

//Örnen

Anonymous said...

20 år sedan jag fick nöjet att besöka det vackra Porec!
Bloggaren o jag var nere -89 o "rekade"

//Örnen

Anonymous said...

Här händer det inte mycket!

//Örnen

Anonymous said...

Uppdatera då din sopa :-)