There´s only one B in Brest.

Som liten parvel "lärde" jag mig att Europa var området mellan Brest och Brest. Alltså Brest vid franska Atlantkusten och Brest i Vitryssland, som då var gräns mellan Polen och Sovjet. Det här var mitten på 70-talet när någon intalade mig detta om Europa. Inte så långt senare blev jag vis nog att själv konstatera att Europa minsann sträckte sig ändå bort till Ural.
Den här sidan handlar om allt möjligt från Brest till bortom Brest.

12/3: Idiotiska bilförare i UAE. Bidrar knappast till BNP-tillväxt. Kioskerna blir kvar på Moskvas gator.


12th of March:

Här har vi en till nation där befolkningen uppenbarligen inte kan köra bil: Förenade Arabemiraten.
Jag minns när jag själv en gång körde bil mellan Dubai och Abu Dhabi att det var dimma, men att det inte berörde förarna ett dugg, utan tvärtom.
Den gången såg jag i alla fall ingen olycka.

Gissar dock att dimman var något tätare igår. Hundratals bilar inblandade i en masskrock, sex döda och minst 280 skadade.
Det måste ha sett ut om krigsskådeplats.
Men att döma av mina egna erfarenheter samt de ögonvittnesskildringar jag läst, så var det sannolikt - en del av, eller många av - förarna själva som var orsaken till de hemska masskrockarna.
Det brukar oftast vara så.

Ögonvittnet Tim Anderson berättar till exempel för internationella medier:
"Jag har aldrig sett något liknande. Dimman var verkligen tjock och människor ökade farten hela tiden. Det var verkligen helt galet."

Jag skulle snarare vilja kalla det helt sjukt.
Med tillägget: idiotiska och inkompetenta bilförare.
Men i den delen av världen är det knappast intellektet som är det som lyser starkast.

Gudarna ska veta att jag inte är den som håller hastighetsgränserna.
Däremot är jag en förutseende och skicklig bilförare som kan läsa trafik, förhållanden på och vid sidan av vägbanan samt har respekt för vissa saker.
Två av de saker jag har respekt för är dimma och ösregn.

I dessa förhållanden ökar man INTE farten och man slår INTE på helljus i dimma.
Enligt ögonvittnen gjorde många förare just det senare.
Det var det där med intellekt, kunskap, sunt förnuft och logik.
Hmmm...

Något annat riktigt sjukt:

Titta på den översta bilden här intill. Den föreställer "människor" som demonstrerar mot stängningen av en skola.
Frågan är:
I vilket land är bilden tagen?

Några tips:
Dessa "människor" har noll förståelse för att skolan gjort sig skyldigt till grov kriminalitet, vilket i och för sig inte är att förvänta sig då dessa näppeligen är läs- och skrivkunniga.
De på bilden kommer följaktligen knappast att bidra till det aktuella landets BNP-tillväxt... eller till någon som helst tillväxt i övrigt, förutom då tillväxten av socialbidrag, kriminalitet och alla andra kostnader ni kan tänka er.
Nationen i fråga är också känd för att släppa in och sedan göda all världens... ja.

En av de bästa sakerna med Moskva är alla kiosker som finns på gatorna och framförallt i de otaliga gatu- och tunnelbaneundergångarna.
I dessa kan man köpa allt. Eller i alla fall det mesta man behöver, förutom möbler och vitvaror.
Moskva stad har dock med jämna mellanrum "jagat" och försökt stänga dessa kiosker.


I år har turen kommit till de cirka 12 000 kioskerna som säljer snabbmat, vilka enligt Moskvas regering förstör stans visualitet samt är potentiella hälsorisker.
Det må finnas en sanning i det senare, men den är inte mycket större än vilken restaurang som helst.
Nej, sanningen är förstås att Moskva stad vill ha in folk i alla svindyra shoppingcenters som ploppar upp som svampar ur jorden och vilka alla har snabbmat- och vanliga restauranger.

Resultatet blir förstås att allt blir ännu dyrare i denna redan sanslöst dyra stad.
Nåväl, det här är Ryssland och vi har inte sett det sista i den historien ännu.
Saker och ting har en förmåga att ändra sig snabbt i den här stan. I synnerhet om man "pratar" med "rätt" personer på "rätt" myndighet.
Mitt tips är att de flesta kioskerna blir kvar.

Förresten, svaret på frågan ovan är INTE Ryssland.
Dels skulle en sådan demonstration stoppas innan någon ens hann öppna munnen, om demonstrationen ens skulle hinna likna en demonstration, dels skulle folk som de på bilden inte ens släppas in i landet.

Dagens citat:
"Laws are like sausages. It's better not to see them being made."
- Otto von Bismarck

Andra bloggar om: , , , , , , , , , , , ,

No comments: