There´s only one B in Brest.

Som liten parvel "lärde" jag mig att Europa var området mellan Brest och Brest. Alltså Brest vid franska Atlantkusten och Brest i Vitryssland, som då var gräns mellan Polen och Sovjet. Det här var mitten på 70-talet när någon intalade mig detta om Europa. Inte så långt senare blev jag vis nog att själv konstatera att Europa minsann sträckte sig ändå bort till Ural.
Den här sidan handlar om allt möjligt från Brest till bortom Brest.

7/3: Putin - den blyge assistenten. Med Cska till Tjetjenien. Bygg parkeringsplats av Gaza.

7th of March:

"Gamblern" var och såg sitt lag vinna Ligacupen på Wembley nyligen.
Av princip varken skriver eller nämner jag lagets namn.
Hursomhelst, så åkte han med SAS.
Det slutade som det oftast gör när man flyger med SAS: med strul och i kaos.

"Min första flight ställdes in av SAS och sedan följde ett byteskaos utan någon som helst information. Upp till kamp mot SAS", lät hans meddelande.
Då ska ni klart för er att "Gamblern" skulle till London, en linje som det statliga bolaget flugit i "hundra år" och med flera flighter dagligen.
Men inte ens det klarar det där bolaget av.

Min polare "Riskkapitalisten" har en gammal riktigt bra story om Vladimir Putin från slutet av 80-talet.
När jag var på Svenska Rallyt för några veckor träffade jag en kille på Rallykvällsevenemanget på Travbanan som hade en annan bra Putin-story.

Killen, som Mr J känner sedan länge, säljer numera något som har med motorer att göra, men jobbade på 90-talet mycket med Ryssland som logistik-konsult.
Vid en möte med St Petersburgs dåvarande karismatiske - och törstige - borgmästare Sobtjak fanns en liten tystlåten herre med vid borgmästarens sida som assistent.
Borgmästaren skålade i - och drack - det mesta som fanns framdukat.
Assistenten nöjde sig med att skåla i champagne, utan dricka.

Kanske var det rätt taktik. Sobtjak är död och dåvarande presidenten Jeltsin, som minst var glad i spriten, höll ju på att supa bort hela landet.
Assistenten har hållit sig fortsatt nykter - och oavsett vad man tycker om det, så har det ju hänt en del i och med Ryssland sedan dess.
Assistenten var, som ni förstår, Putin.

Mr J är Englandshatare när det gäller fotboll.
Det beror, naturligtvis, mest på att han inte kan bollen så bra.
Nu är vi framme i kvartsfinal i Champions League.
Arsenal, Chelsea och Man U har enkelt tagit sig dit.
Liverpool avancerar sannolikt dit på tisdag, eftersom man knappast torskar med 3-0 i Milano mot Inter.

Att engelska lag går bra i Europa är, som vi fotbollskännare vet, inget undantag. Mr J har dock svårt att se detta fakta.
Nu hoppas jag inget hellre än att det blir fyra engelska lag i semifinal i Champions League... och höra Mr J:s kommentar om detta.

På tal om fotboll... så har Terek Grozny, nykomligen i högsta ryska ligan, fått tillåtelse att spela sina matcher hemma i Tjetjenien.
Senast laget var uppe tvingades man spela i Pyatogorsk norr om Tjetjenien.
Nu har läget visserligen förbättrats i Grozny och stan har kommit en bit i dess uppbyggnad, men säkert är det nog ingen som kan kalla det.
Jag ska dock dit och kolla när mitt Cska spelar där. Säkerhetschefen har redan erbjudit sig att följa med som min livvakt.

Jag undrar mest om arenan är handikappanpassad.
Det borde vara det med tanke på att Tjetjenien är minst sagt krigshärjat, men å andra sidan är det Ryssland.
Och tro mig, detta är världens mest handikappovänliga land.
Inget, och jag menar i-n-g-e-t, är handikappanpassat. Inte ens ett sprillans nytt sjukhus i Moskva.

Läser på BBC om den hemska arabterrorattacken i Jerusalem där en massa skolungdomar blev ihjälskjutna:
"In Gaza City, residents went out into the streets and fired rifles in celebration in the air after hearing news of the attack on the seminary."

Hur sjuka är dessa så kallade människor egentligen?
Riv skiten och bygg parketingsplats. Det finns ingen annan lösning.
Alla dessa miljarder som pumpats in i Palestina, men ännu har man inte lyckats bygga en väg själva eller ens asfaltera en gata.

Andra bloggar om: , , , , , , , , , , ,

4 comments:

Anonymous said...

Men vad för gott har Judarna gjort för palestinierna då? Har de ingen rätt att fira när döds fighten jämnar ut sig lite?

Anonymous said...

Mvh
7 sisters

Anonymous said...

www.dinröv.org

Six Pints of Bitter said...

Civiliserade människor firar inte mord eller massakrar...