There´s only one B in Brest.

Som liten parvel "lärde" jag mig att Europa var området mellan Brest och Brest. Alltså Brest vid franska Atlantkusten och Brest i Vitryssland, som då var gräns mellan Polen och Sovjet. Det här var mitten på 70-talet när någon intalade mig detta om Europa. Inte så långt senare blev jag vis nog att själv konstatera att Europa minsann sträckte sig ändå bort till Ural.
Den här sidan handlar om allt möjligt från Brest till bortom Brest.

16/3: Rullstol inne på Leninstadion efter 28 år. CL-lottningen var riggad av Uefa. Hur tar jag mig till Grozny? Fritidsfiske i stadsmiljö.

16th of March:

Olympiska spel följs alltid av Paralympics (handikapp-OS) i samma stad.
1980 sade dock Sovjetunionen "nyet" eftersom det officiellt inte fanns handikappade människor i Sovjet.
Dessa existerade helt enkelt inte.

Igår, 28 år senare, kunde man dock uppleva en rullstol INNE på Luzhnikistadion, eller Leninstadion som den hette förr i tiden.
Fakta att Moskva är en av världens mest handikappovänliga städer (inte ens sjukhusen är handikappanpassade) och att Luzhnikistadion är väldigt handikappovänligt.
Jag blev dock mycket positivt överraskad av handikappservicen jag upplevde under gårdagens premiär i ryska ligan mellan Cska Moskva och Shinnik Jaroslavl.

Poliser röjde väg i biljettkön så att vi kunde hämta våra förbeställda "handikappbiljetter", att få dessa gick dessutom chockerande smidigt, vi fick rulla in bredvid avspärrningar och väl framme vid arenan uppstod en fascinerande aktivitet hur och var vi skulle komma in arenan.
Det slutade med att vi eskorterades till arenans kortsida, där en jättegrind öppnades.
Således rullade jag och mina ledsagare in genom maratonporten och direkt in på löparbanan.

Väl där inne uppstod nästa aktivitet. När folk i walkie talkies till slut inte kunde komma fram till var vi skulle sitta/stå pekade någon på plats bredvid Cskas tränar- och avbytarbänk.
Gissar att det var lättast så, eftersom man troligtvis inte ställts inför "problemet" tidigare.
Några handikapp-platser finns mig veterligen inte och man ville väl inte ha någon krympling i någon gång, så att placera oss fem meter från sidlinjen var nog det minst besvärliga.

Vi klagade dock inte. Framför allt inte med vår entré genom maratonporten och rullstol inne på löparbanorna, som handikappidrottare inte fick uppleva 1980.
Jag har i och för sig en gång tiden bevittnat en indonesisk cupfinal sittandes på en stol en halvmeter från sidlinjen.
Men gårdagen var mer lärorik eftersom jag på nära håll kunde följa Cskas tränare Gazzaevs arbete och instruktioner.
Att avbytarna fick väja framför alternativt bakom rullstolen var dessutom en skojig bonus.

Jag har tidigare hört och läst om att Cska Moska har en kvinnlig huligangrupp.
Igår såg jag dem för första gången.
Hell´s Women.
Hmmm... jag vet inte hur jag ska kommentera detta.

I fjärde omgången, i början av april, har Cska den, i alla fall enligt mig, bästa bortamatchen för säsongen.
Nykomlingen Terek Grozny, som fått tillåtelse att spela sina hemmamatcher på en nybyggd arena i Tjetjeniens huvudstad.
Jo, jag vet att det inte är världens säkraste plats, trots att kriget officiellt är slut och uppbyggnaden av Grozny pågår för fullt, men jag ska bara dit.

Jag vet dock inte bara hur.
Jag tror inte att tågen har börjat rulla till Tjetjenien ännu och det känns som att flygplanen som går till Grozny är gamla Tupolev-maskiner.
Och tro mig, de planen är oerhört ovänliga mot fullt friska människor, då kan ni tänka er hur de är mot handikappade.

Jag kan bara hoppas att jag är redo för kryckor när det är dags för Terek Grozny-Cska Moskva. I annat fall har jag problem.
Ett Tjetjenien under uppbyggnad borde ju annars rimligtvis vara ganska anpassat för handikappade med tanke på det hemska krig som pågått där under alla år, men i Ryssland har aldrig individen prioriterats och det görs sannolikt inte heller i Grozny.

Det har diskuterats flitigt att lottningen i Champions League var riggad.
Jag tror också det, men inte för att det skulle ligga spelsyndikat eller liknande bakom.
Vad alla verkar ha missat är min teori.
Att det naturligtvis var Uefa självt som såg till att lottningen "slumpade" sig så att tre engelska lag hamnade på samma halva.

Detta är ett naturligt led i Uefas komplott och motstånd mot brittisk fotboll och dess dominans i Europa.
Uefa var livrädd för att det skulle bli fyra engelska lag i semifinalerna, vilket det med största sannolikhet hade biivit med två engelska lag på varje halva.
Att rigga en lottning i dess eget högkvarter i Nyon torde heller inte vara allt för komplicerat.

Den australienske kocken råkade ut för en olycka häromveckan och tvingas ha foten i "paket" de kommande veckorna.
Innan han drabbades av detta, tog han en bild som verkligen kan få vem som helst att bli intresserad av fritidsfiske.
Eller inte.

Plåtslagaren som är en stor fiskevän pratar sig alltid varm om fiske... miljön, att det är avslappnande, inspirerande, att ha naturen nära inpå, osv.
Jag tror inte honom längre. I alla fall inte när det gäller stadsfiske.

Dagens citat:
"I am always doing that which I can not do, in order that I may learn how to do it."
- Pablo Picasso


Andra bloggar om: , , , , , , , , , , , , , , , ,

4 comments:

Anonymous said...

Tror inte på den så kallade brittiska dominansen i fotbolls europa. Tror snarare på att UEFA inte vill att de brittiska så kallade fansen ska leva rövare och förstöra för dels lokala affärsidkare eller för familjer som vill ta med sina barn på dessa fantastiska evenemang.
Har väldigt lite förståelse för folk som kallar sig fotbollsfans men istället för att njuta av fotboll njuter av att slå sönder restauranger, barer, affärer etc samt ge sig på människor i deras väg.

Anonymous said...

Istanbul 2005, drygt 50,000 Liverpoolfans på plats. Ca 10 personer gripna för fylla mestadels. Går nog livligare till i Skövde en torsdagkväll för att inte tala om hur det ser ut när klubbar från andra länder har match som tex Italien så somna om nu herr/fru anonym ;)

Anonymous said...

I start this morning with six pints of bitter and I really feel good after that!

Six Pints of Bitter said...

Brittiska fans levde rövare på 70- och 80-talen.
Uppdatera dig gällande fotboll - och supportrar.