There´s only one B in Brest.

Som liten parvel "lärde" jag mig att Europa var området mellan Brest och Brest. Alltså Brest vid franska Atlantkusten och Brest i Vitryssland, som då var gräns mellan Polen och Sovjet. Det här var mitten på 70-talet när någon intalade mig detta om Europa. Inte så långt senare blev jag vis nog att själv konstatera att Europa minsann sträckte sig ändå bort till Ural.
Den här sidan handlar om allt möjligt från Brest till bortom Brest.

29/3: Svag för ryskdambasket. Säkert vårtecken i Stockholm. Nya genidrag av SAS.


29th of March:

Läste och fick rapporter om att det var väldigt mycket snö och rena rama vintern i Sverige tidigare i veckan.
I Moskva visade termometern samtidigt på plus 14.
När jag kom till Sverige och "Peking" i slutet av veckan visade det sig stämma.
Hmmm... något stämmer inte längre.

I "Peking" var det till och med som förr i tiden (alltså på den tiden när det var vintrar i Sverige) inför den allsvenska fotbollspremiären... vaktmästaren på Idrottsparken poserade ståendes i snön på bild i lokaltidningen och den stora frågan var: match eller inte?

Eftersom jag har haft rätt mycket tid för TV de senaste veckorna har jag börjat följa rysk dambasket.
Det har till och med blivit väldigt mycket rysk dambasket.
Och jag är förvånad över mig själv att jag faktiskt gillar det.

Precis som damtennis är dambasket att föredra framför herrarnas dito och framför allt ser de ryska dambasketspelarna ut som damer/tjejer/kvinnor.
När jag tidigare i veckan såg Cska slå UMGK på bortaplan fanns inte en enda korthårig spelare i något av lagen.
Alla var - kvinnligt - långhåriga med håret i tofs. En fröjd för ögat, med andra ord.
Försök hitta något liknande i svensk damidrott.

Fick i veckan för övrigt en annan rapport från Stockholm, som tydligt visar att vissa delar av det svenska samhället är mycket sjukt:
"För övrigt kan jag meddela dig att tiggarsäsongen har kommit igång på allvar i Stockholm. Det kryllar av zigenare i T-banan och utanför butiker som ICA och Systembolaget.
När jag var liten fick vi i uppdrag av vår skolfröken att gе ut och leta vårtecken i form av tussilago och liknande för att ta med till skolan.
Dagens ungar kommer väl släpande på en zigenare för att visa vårens ankomst.
"

Sverige a¨la 2008.
En annan sak, som man kan höja ögonbrynen över:
Mitt försäkringsbolag har TVÅ gånger denna vecka tackat nej till att jag har kunnat spara cirka 50 000 kronor åt dem.
Så nu vet ni var åtminstone en del av era försäkringspremier tar vägen.

Såg för övrigt delar av ett program om trafficking och prostitution på rysk TV nyligen... detta angående ett inlägg på denna spalt tidigare.
Enligt de som intervjuades, oavsett plats/nation i Europa, och från alla platser det sändes... så är det kosovoalbaner / albaner som styr och "äger" människohandeln.
Att brudarna är lättlurade och blåögda må vara en sak, men sättet som de behandlas på är bara för sjukt och tragiskt.

Min transport till Sverige skedde med det statliga nordiska bolaget. Det finns en enda plats på deras "papperssvalor" där en person i mitt tillstånd kan sitta, plats 1C.
Jag bokades på plats 4B. Alltså i mitten på "trea".
Bara det säger en del.

När JAG uppmärksammade kabinpersonalen på detta (själva så reagerade inte de åldrande damerna över detta milt uttryckt tydliga faktum) fick jag till svar att de inte kunde garantera ett byte "eftersom någon kanske hade plats 1C och prompt ville sitta där."

"Alternativen är enkla och tre till antalet", svarade jag, "1) antingen fixar ni plats 1C till mig, 2) jag lägger jag mig i mittengången, 3) ni organiserar om bland platserna i första klass, så att jag kan ligga på en trea".
Det slutade med att det kom en kille, som pratade bred värmländska, som hade plats 1C, vilken han dock omedelbart erbjöd mig eftersom han insåg mitt tillstånd och det självklara.
Alltså något som kabinpersonalen inte gjorde.
Ju snabbare det där jävla bolaget går i konkurs, desto bättre.

Löjromsmannen skickade apropå SAS följande sms:
"Sitter på Arlanda. SAS har givetvis fuckat up. Igen. Varför har de kvar de anorektiska k***ingarna? Mer icke-serviceminded finns inte i hela jävla flygindustrin. Förresten, inte i någon industri över huvudtaget."
Jag är, som bekant, inte den ende som starkt ogillar SAS.

Det här är sannolikt min sista allsvenska premiär.
Ni som följer fotboll i oktober kan ju meddela mig hur mitt Allsvenska tips utföll:

1) Hammarby
2) IFK Göteborg
3) Helsingborg
4) Malmö FF
5) Kalmar FF
6) Elfsborg
7) Halmstad
8) Djurgården
9) ÖSK
10) AIK
11) Gefle
12) GAIS
13) Trelleborg
14) IFK Norrköping
15) GIF Sundsvall
16) Ljungskile

Dagens citat:
"Adventure is just bad planning."
- Roald Amundsen

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , ,

No comments: