There´s only one B in Brest.

Som liten parvel "lärde" jag mig att Europa var området mellan Brest och Brest. Alltså Brest vid franska Atlantkusten och Brest i Vitryssland, som då var gräns mellan Polen och Sovjet. Det här var mitten på 70-talet när någon intalade mig detta om Europa. Inte så långt senare blev jag vis nog att själv konstatera att Europa minsann sträckte sig ändå bort till Ural.
Den här sidan handlar om allt möjligt från Brest till bortom Brest.

22/3: Moskvabögar igen. Från Järfälla till USA för sex med 14-åring. Milorad Cavic - en hjälte.


22th of March


Senaste nytt på den ryska bögfronten är att organisatörerna av Moscow Pride oförtrutet kämpar vidare och hoppas på tredje gången gillt.
Alltså att det ska bli en bögfestival i Moskva i maj i år, efter att Moskvas borgmästare Juri Luzhkov stoppat spektaklet 2006 och 2007.
Ni som läser den spalten vet också att det runnit en del blod på gatorna

Nåväl, bögarnas nya drag är att sprida deras sak ännu mer internationellt.
Det senaste är att man bjudit in borgmästarna från London, Paris och Berlin för att delta i Moskvas Gay Pride i slutet av maj.

Beundransvärt, visst. Men sannolikt ganska lönlöst.
Moskvas starke man Luzhkov kommer knappast att ändra åsikt.
Och ger sig bögarna ut, så lär hyfsat många Moskvabor - liksom 2006 och 2007 - jaga bögar på stans gator.
Jag tror inte att Ken Livinstone och andra borgmästarna vill få stryk på en gata i Moskva.


Jag håller fast vid mitt mantra:
Ge upp!
Gay Pride kommer ändå aldrig (eller i alla fall inte på många herrans år) att bli accepterat i den vanlige ryssens ögon, så det är bättre att bögarna ägnar sin tid, kraft, lust och kärlek åt varandra i hemmets lugna vrå eller på deras klubbar.
Alltså precis som vi icke-bögar gör.
Då slipper alla, alla problem.
F-n, ska det vara så svårt att förstå?!

Man ju undra hur det står till i huvudet på 41-årige Jesper Lundberg från Järfälla?
Desperat?! Helt dum i huvudet?! Vad vet jag...?
Snubben stämde i alla fall träff med en 14-åring på nätet.
Ännu värre var att den 14-årige tjejen bor i Virginia, USA.
Och värst är nog ändå att snubben åkte över Atlanten för att ha sex med 14-åringen på ett hotellrum.

Han fick dock lång näsa... eftersom det var polisen som hade gillrat en fälla.
Helt rätt. Och rätt åt, Jesper.
Vad är det för på p-rullar och "köttiga" tidningar?!

Den serbiske europamästaren i simning, Milorad Cavic, får inte simma mer i EM i Eindhoven.
Det är så sjukt och jag är så förbannad att jag skakar.
Cavic straffas för att han burit en - helt sanningsenlig t-shirt - med texten "Kosovo tillhör Serbien" på prispallen.
Politisk demonstration... kallades detta av simförbundets disciplinnämnd.

Det blir f-n i mig bara värre och värre. Inte nog med att Serbien blir bestulet på sitt hjärta, nu får dess folk inte ens fredligt protestera mot det.
Sjukt... är inte ett ord starkt nog. Undrar vad som skulle hände, till exempel, en etnisk ungrare bär en t-tröja med texten "Transylvanien tillhör Ungern" på en prispall?

Cavic fick en hjältes mottagande när han idag kom till Serbien (han är dock född, bor och tränar i USA):
"I had to help my people knowing it could be a big risk for my swimming career. I'm proud of what I did."
Vi kan säga så här... Cavic lär inte bli mindre populär efter det uttalandet i serbisk TV.

Respekt.

Ännu mer intressant dock: Hur skulle olika disciplinnämnder ställa sig om någon på en prispall bar tröjan "Free Tibet", som är på tapeten nu?!
Säkerligen inte bli avstängd i alla fall.
Det stinker.

På tal om Serbien, så kom jag och tänka på en taxifirma jag lade märke till när jag där i vintras.
Detta sedan jag läst om att man ska byta ut de klassiska New York-taxibilarna mot högre bilar.

Varför inte på samma gång byta namn till "Alko Taxi", som det serbiska bolaget heter.
Jag var i alla fall extremt nöjd med dess service.

Dagens citat:
"Golf and sex are about the only things you can enjoy without being good at."
- Jimmy Demaret

Andra bloggar om: , , , , , , , , , , , ,

7 comments:

Anonymous said...

Six Pints of Bitter, du skriver att genom att välja att inte genomföra Pride kommer "alla" undvika problem.

Jag tror att det är flera som håller med mig om att det i genomsnitt 14 200 000 icke-heterosexuella Ryssar inte kan uttrycka sina ståndpunkter är ett problem som vi inte löser utan att låta dem demonstera i det offentliga rummet.

/Elin

Anonymous said...

fan vad du snackar skit om Cavic och Kosova är serbien. Det är rent skitsnack. Du borde lära dig lite geografi.

Kosovo har aldrig tillhört Serbien mer än som ett ockuperat område.

Anonymous said...

Du skriver så här: "Ännu mer intressant dock: Hur skulle olika disciplinnämnder ställa sig om någon på en prispall bar tröjan "Free Tibet", som är på tapeten nu?!
Säkerligen inte bli avstängd i alla fall.
"

Det är ju kvalificerat skitsnack. Reglerna är tydliga!! Inga politiska demonstrationer. SJÄLVKLART hade även en snubbe med Free Tobet på tröjan åkt dit lika hårt!!

Six Pints of Bitter said...

Mr Righteous:
Tror du på fullaste allvar att någon disciplinnämnd hade utdömt samma straff för en t-tröja: "Free Tibet"??? Eller för den delen "Transylvania is Hungary"???
Sorry, men jag tror inte det.

Six Pints of Bitter said...

Faktum är att är det något jag kan... så är det geografi.
Och hade inte Kosovo varit Serbien hade jag heller inte skrivit det.
Håll dig till fakta.
Och vad Cavic gjorde är beundransvärt.

Anonymous said...

Ja, Cavic är en sann hjälte! Kosovo je Serbija!

Anonymous said...

Helt rätt skrivet att kosovo tillhör serbien. Ni som inte tycker det borde läsa på om geografins historia. Kosova har ALLTID tillhört Serbien. Detta säger jag inte för att jag är serb utan jag är helsvensk. Men jag tycker det är hemskt hur Serbien blir utsatta för förtryck av de flesta länder runt i världen. Det är därför sant att någon som hade gjort en fredlig protest för ett annat land som t.ex. Befria Tipet eller något annat inte hade blivit avstängd som Cavic blev. Han är en hjälte. Hoppas att övriga värden kan inse det också. Länge leve Serbien!

Daniel