There´s only one B in Brest.

Som liten parvel "lärde" jag mig att Europa var området mellan Brest och Brest. Alltså Brest vid franska Atlantkusten och Brest i Vitryssland, som då var gräns mellan Polen och Sovjet. Det här var mitten på 70-talet när någon intalade mig detta om Europa. Inte så långt senare blev jag vis nog att själv konstatera att Europa minsann sträckte sig ändå bort till Ural.
Den här sidan handlar om allt möjligt från Brest till bortom Brest.

3/7: Nytt bög-Mission Impossible. Bögar störde bygge. Dyr klocka i floden Neva.


3 July 2007:

Apropå mina skriverier om bögar och Moskva, så tyckte Moskvas främste serbiske köksmästare att jag var klädd som en bög igår.
Jag visste inte hur jag skulle tackla den anklagelsen, så jag lät den bero.
Kanske lika bra det. Serbien är inte heller känt för att vara direkt bögvänligt... utan även där prioriteras de många vackra kvinnorna.

På tal om ämnet bögar och Moskva.
Bara dagarna efter att det ortodoxa gänget varit ute och rensat Moskvafloden efter en Gay Cruise, så var det dags för nästa homosexuella motgång.
Mission impossible den här gången var att demonstrera utanför EU:s representationskontor och kräva att EU inte ger borgmästaren Juri Luzhkov visum på grund av att han stoppat bögparaderna i stan och kallat homosexualitet för "satanistiskt".

Trots att de cirka två dussin tappra bögarna den här gången hade tillstånd att demonstrera hjälpte inte det.
Polisen stoppade demonstrationen, arresterade dessutom två bögar och hänvisade till att tillståndet inte gällde eftersom bögarna hindrade och störde i ett bygge i närheten.
Otroligt kreativt, helt enkelt.

Själv fortsätter jag att fascineras över att bögarna orkar hålla på.
Kan man inte skrapa ihop mer än drygt 20 personer i en 15-miljonersstad, så kanske man bör tänka om.

Och jag vill inte höra eller läsa något mer om demokrati och annat tjafs.
Att skrika ut och demonstrera sin sexuella läggning har inte skit med demokrati att göra.
Det är inte förbjudet att vara bög i Ryssland, men precis som alla andra så bör bögarna ägna sig åt sin älskog privat istället för att gapa om den på gatorna.

Jag skulle också någon gång vilja höra en vettig och nyanserad förklaring till varför just bögar anser sig vara berättigade att skrika ut sin sexuella läggning offentligt?
Vad vill bögarna egentligen? Bättre jobb? Pengar? Gratis kondomer?
Kan någon tala om det för mig... så skulle jag bli väldigt glad.

Och varför protesterar inte dessa människor mot vad som händer i Tjetjenien, arabernas massmord på svarta i Darfur eller albanernas våldtäkt på och stöld av serbiska Kosovo... om de nu värnar om demokrati?!

Nu struntar vi i bögarna och går in på ett annat lyxproblem.
Skön story från "White Night-festligheterna i St Petersburg i helgen.
I ett uppenbart ryck av emotionell glädje, så kastade en turist upp händerna i vädret när han passerade en bro (om han promenerade eller åkte bil, förtäljer inte historien).
Problemet var bara att hans Hellmuth-klocka for av handleden och ner i floden Neva.
Shit happens... kan man kanske tycka.

Problem nummer 2 var dock att klockan kostade $200 000.
Dykare var på plats en timme senare, dock utan att lyckas hitta klockan.
Turisten ska nu tydligen ha erbjudit $10 000 till den som fiskar upp klockan.

Det jag grubblar över är dock hur man får professionella dykare att leta efter en klocka!!!
Hur gör man egentligen? Ringer man motsvarande 112?
Och skulle det funka att ringa till polis eller brandkår i Sverige om man råkar tappa någon ägodel i vattnet?

Andra bloggar om: , , , , , , , , ,

No comments: