There´s only one B in Brest.

Som liten parvel "lärde" jag mig att Europa var området mellan Brest och Brest. Alltså Brest vid franska Atlantkusten och Brest i Vitryssland, som då var gräns mellan Polen och Sovjet. Det här var mitten på 70-talet när någon intalade mig detta om Europa. Inte så långt senare blev jag vis nog att själv konstatera att Europa minsann sträckte sig ändå bort till Ural.
Den här sidan handlar om allt möjligt från Brest till bortom Brest.

27/7: Rånar kvinnor i en Hummer. Bästa köpet: 5-litersflaska Jameson. "Vågar inte åka SAS".

27 July 2007:

Läste en notis i tidningen häromdagen. En kvinna hade blivit rånad på sin handväska i en så kallad svarttaxi på väg hem.

Det anmärkningsvärda var att bilen hon åkte med var en Hummer.
Ja, ni läste rätt. En Hummer som kostar hur-mycket-som-helst.

Jag kan inte klandra tjejen som kände sig säker när en Hummer stannade.
Ännu mer anmärkningsvärd blir dock storyn när polisen börjar nysta i ärendet och upptäcker att det finns fler kvinnor som blivit rånade... ja, just det, i en Hummer.
Polisen har nu fått tag i rånaren och det visade sig att killen också står som ägare till denna Hummer.
Det känns dock som att man inte behöver ägna sig åt att råna flickor och kvinnor på handväskor, om man äger en Hummer.

Det framgick inte varför killen handlat som han gjort, men någonstans känns det som att han har väldigt mycket pengar, att han troligtvis har ett tråkigt liv och sannolikt för utlösning eller annan tillfredsställelse av att råna kvinnor med sin lyxbil.

Vad vet jag?! Alla har vi ju våra böjelser. Smått bisarrt är det i alla fall.

Är på väg till Holland för att se Utrecht-Hammarby i Tipscupen. 0-0 hemma i Stockholm förra helgen innebär att vi har en bra chans att gå vidare till Uefa Cupen. Enligt de jag pratat med, så blir det ett stort och skönt gäng gamla hederliga bajare på plats i Amsterdam och Utrecht.
Föga förvånanade.
Holland är en bra bortaresa för fotbollsfans.

Den rugbyspelande bankanställde sms:ar att han också är på plats. Hans sms sade för övrigt allt om ett visst bolag.
"Kör KLM... vågar inte åka med SAS".

Själv flyger jag från Vnukovoflygplatsen. Det känns oerhört bra att slippa skiten Sheremetyevo. Det enda jag saknar är indiern på övervåningen.

Vnukovo har en riktigt bra taxfree.
Bästa köpet tidigare i taxfree på Moskvas flygplatser var en 4-litersflaska med vodka. Mycket prisvärt och då ingår också en pump.

Det köpet har nu slagits av 5-litersflaskor whiskey och whisky.
Fem liter Röd Johnny Gångare i all ära, men bästa köpet just nu är en 5-litersflaska Jameson för 56 Euro.
Extremt prisvärt och trevligt.
Hela härligheten väger nio kilo.
Här pratar vi om värdigt och viktigt handbagage.

För övrigt kan jag meddela att Amsterdam alltid varit en mina favoritstäder.
Jag flyger till Köln och tar tåget därifrån till Amsterdam. Det är ingen tvekan om att jag är på fotbollsresa i Europa.
Rutten är från (1. FC) Köln via (Fortuna) Düsseldorf, (MSV) Duisburg, (Rot-Weiss) Oberhausen, (Vitesse) Arnhem, (FC) Utrecht till avstigning i (Ajax) Amsterdam.
På tåget hårdpluggar jag naturligtvis tidningen Kickers matiga och välfyllda inför-Bundesliga-special.
Det finns sämre saker här i livet.

Andra bloggar om: , , , , , , , , , ,

No comments: