There´s only one B in Brest.

Som liten parvel "lärde" jag mig att Europa var området mellan Brest och Brest. Alltså Brest vid franska Atlantkusten och Brest i Vitryssland, som då var gräns mellan Polen och Sovjet. Det här var mitten på 70-talet när någon intalade mig detta om Europa. Inte så långt senare blev jag vis nog att själv konstatera att Europa minsann sträckte sig ändå bort till Ural.
Den här sidan handlar om allt möjligt från Brest till bortom Brest.

19/7: "Metallica loves Moscow". Oerhört upphetsande träningsmatcher

19 July 2007:

Sick of the studio ´07... är ett alldeles lysande namn på en turné och naturligtvis kan det bara vara ett fantastiskt band som kommer på något sådant.
Metallica avslutade denna turné i Moskva igår - och det blev en riktigt minnesvärd konsert.
2,5 timmar tung, klassisk hårdrock. Jag njöt i 2,5 timmar på stora Luzhnikistadion och rankar nog gårdagskvällen som trea på min lista över cirka tio sedda Metallica-konserter.

Vi var väl en sisådär 70 000 på plats.
Det är inte så mycket jämfört med när Metallica var i Ryssland förra gången för 16 år sedan.
Då, 1991, hade en totalitär, stängd terrorstat precis öppnat och cirka 500 000 utsvultna rockfans kom till Tushino-flygfältet för att se Monsters of Rock med bland annat Metallica.

Trummisen Lars Ulrich konstaterade från scenen igår att det varit ett misstag att gruppen inte varit i Moskva på så länge.
För övrigt gillar jag att han och framför allt James Hetfield hela tiden pratade om sig själva i tredje person och aldrig nämnde ordet "we".
Jag vet inte om alla konserter på turnén avslutats som igår, men det sista som sades från scenen var skönast:
"Metallica loves Moscow".

70 000 är för övrigt ofantligt många fler än första gången jag bevittnade och njöt av Metallica.
Det var 1984 på Göta Lejonen i Stockholm och vi var inte fler än 400 eller 500 som var där.
Jag är extremt stolt och glad att jag var en av de första som "upptäckte" Metallica långt, långt, långt innan de blev "var mans egendom".

Samtidigt som Metallica spelade Bajen ut Kalmar... och det ser verkligen lovande ut inför mötet i Tipscupen mot holländska Utrecht.
Seger där och vi är i Uefa Cupen.
Helt plötsligt är jag optimistisk och gudarna ska veta att det inte är var dag jag är det när det gäller "mina" fotbollslag.

En de tycker att somrarna udda årtal är tråkiga eftersom det inte spelas något VM eller EM i fotboll.
Jag tillhör inte dem.
Istället hetsar jag upp mig med "osannolika träningsmatcher".

Så här på sommaren kuskar Europas fotbollslag runt på diverse träningsläger. Många lag (engelska, turkiska, grekiska, etc) förlägger dessa läger i Tyskland eller Österrike eller Slovenien.
Det innebär att vi fotbollsfans kan läsa om matcher mellan lag vi aldrig trodde skulle drabbas samman.
Till den kategorin hör bland annat... Arsenal mot turkiska Genclerbirligi, serbiska Röda Stjärnan mot West Bromwich Albion och lilla Union Berlin mot fattiga Leeds United.

Münchenförortsgänget Unterhaching har den här veckan spelat mot grekiska jätten Olympiakos, holländska Willem II mot rumänska Steaua Bukarest och skräpgänget Fortuna Düsseldorf mot turkiska Galatasaray.

Paris Saint Germain mot Anderlecht blev för övrigt inställd. Undrar varför?

Förutom Union Berlin-Leeds United, så var veckans guldkorn holländska De Graafschap mot turkiska Sivasspor (3-3), Heerenveen mot Sheffield Wednesday (2-2) och givetvis skotska Falkirk mot Millwall (1-0).
Jag förstår verkligen inte hur man kan tycka att sommaren 2007 är tråkig.

Andra bloggar om: , , , , , , , , , ,

1 comment:

Anonymous said...

Megadeth!!!