23 July 2007:
Var på Moskvaderbyt Lokomotiv mot mitt Cska igår.
En fantastisk kväll. Grym stämning, bra spel och tre synnerligen välbehövliga pinnar.
Första segern på åtta fighter.
Tack Vagner Love.
Representanter från Svenska Helsingsforskommittén var med mig på Lokomotiv Stadion. De var där privat, men njöt likafullt också i fulla drag av Cskas seger.
Bokade resa till Holland kommande helg och Utrecht-Bajen i Tipscupen.
Konstaterar att det är billigare att flyga från Moskva till Amsterdam än från Amsterdam till Stockholm. Då är ändå valmöjligheterna oerhört många fler på den senare rutten.
Säkerhetschefen ringde och meddelade att indiern ligger kvar på Sheremetyevo-flygplatsen. Han till och med gav luren till indiern, men jag fick inte ur honom något vettigt.
Läs Kalmar FF:s Henrik Rydströms krönika i senaste numret av magasinet Offside. Fullständigt lysande - och så fullständigt sant. Mer sådant.
En liten story om trafiken.
Moskva är ett av världens bästa "taxi-länder". Det räcker med att sträcka ut armen och vips så stannar en bil. En "vanlig" bil, alltså.
I och med det drastiskt minskande antalet ryska bilar på gatorna har det dock blivit svårare på dagtid att haffa. Ibland får man stå två, tre minuter innan någon bil stannar. På kvällar och nätter tar det dock bara några sekunder.
Igårnatt åkte jag med en två år gammal Audi A6.
Chauffören rökte, bensinmätaren lyste rött, likaså handbroms- OCH bromslampan.
Killen drog iväg med en rivstart och vi var uppe i cirka 120 när han började dra i handbromsen.
De vanliga bromsarna funkade inte.
Han inte klarade högersvängen framför KGB:s högkvarter, Lubjanka.
Med nöd och näppe undvek han att köra upp på gräsplätten där en gång i tiden KGB:s grundare Felix Dzerzhinsky stod staty.
Vi tvingades köra till vänster om Lubjanka och väl ute på Trädgårdsringen var vi uppe i cirka 130 när vi skulle vända under en bro.
200 meter innan började han dra i handbromsen. Nu pratar vi alltså inte om en gammal Lada, utan två år gammal Audi A6.
Chauffören klarade vändningen under bron, accelererade med full gas för snart svänga höger.
Nu blev det tuffare.
Det var rött ljus för högersväng, chauffören började dra i handbromsen, körde om de för rött väntande bilarna till vänster och drog hårt i handbromsen.
Vi klarade att svänga in höger framför bilarna, men farten var så hög att vi körde upp på trottoaren till vänster.
Jag, som ser det positiva i saker och ting, konstaterade att vi i alla fall hade tur att vi slapp mötande trafik i motsatt fil och gående på trottoaren.
När vi väl kommit ut på gatan... så missade killen min port med 50 meter pga för sent dragande i handbromsen.
Sånt här är inte ovanligt i trafiken i det här landet.
Det finns cirka 145 000 trafikpoliser i Ryssland.
Ingen gör något åt icke-trafikdugliga fordon eller de mest horribla trafikbrott på gatorna.
Däremot är trafikpoliserna (ö)kända för att vara den mest korrumperade yrkesgruppen i landet.
Allt sker öppet. Man blir stoppad, ombedd att visa bilens dokument och sina egna dokument, körkort och pass (man måste bära passet på sig i Ryssland).
I åtta fall av tio hittar trafikpolisen något fel på något dokument - eller att man korsat en heldragen linje.
Detta medan bilarna bredvid kör i 150, gör olagliga vänstersvängar, kör upp på trottoarer, etc.
Således är man inte förvånad att det dör 35 000 människor i trafiken årligen i Ryssland.
Officiellt.
Det verkligen antalet vill jag inte ens veta.
Andra bloggar om: Cska Moskva, Ryssland, bromsar, KGB, Felix, Lubjanka, Audi A6, trafik
Var på Moskvaderbyt Lokomotiv mot mitt Cska igår.
En fantastisk kväll. Grym stämning, bra spel och tre synnerligen välbehövliga pinnar.
Första segern på åtta fighter.
Tack Vagner Love.
Representanter från Svenska Helsingsforskommittén var med mig på Lokomotiv Stadion. De var där privat, men njöt likafullt också i fulla drag av Cskas seger.
Bokade resa till Holland kommande helg och Utrecht-Bajen i Tipscupen.
Konstaterar att det är billigare att flyga från Moskva till Amsterdam än från Amsterdam till Stockholm. Då är ändå valmöjligheterna oerhört många fler på den senare rutten.
Säkerhetschefen ringde och meddelade att indiern ligger kvar på Sheremetyevo-flygplatsen. Han till och med gav luren till indiern, men jag fick inte ur honom något vettigt.
Läs Kalmar FF:s Henrik Rydströms krönika i senaste numret av magasinet Offside. Fullständigt lysande - och så fullständigt sant. Mer sådant.
En liten story om trafiken.
Moskva är ett av världens bästa "taxi-länder". Det räcker med att sträcka ut armen och vips så stannar en bil. En "vanlig" bil, alltså.
I och med det drastiskt minskande antalet ryska bilar på gatorna har det dock blivit svårare på dagtid att haffa. Ibland får man stå två, tre minuter innan någon bil stannar. På kvällar och nätter tar det dock bara några sekunder.
Igårnatt åkte jag med en två år gammal Audi A6.
Chauffören rökte, bensinmätaren lyste rött, likaså handbroms- OCH bromslampan.
Killen drog iväg med en rivstart och vi var uppe i cirka 120 när han började dra i handbromsen.
De vanliga bromsarna funkade inte.
Han inte klarade högersvängen framför KGB:s högkvarter, Lubjanka.
Med nöd och näppe undvek han att köra upp på gräsplätten där en gång i tiden KGB:s grundare Felix Dzerzhinsky stod staty.
Vi tvingades köra till vänster om Lubjanka och väl ute på Trädgårdsringen var vi uppe i cirka 130 när vi skulle vända under en bro.
200 meter innan började han dra i handbromsen. Nu pratar vi alltså inte om en gammal Lada, utan två år gammal Audi A6.
Chauffören klarade vändningen under bron, accelererade med full gas för snart svänga höger.
Nu blev det tuffare.
Det var rött ljus för högersväng, chauffören började dra i handbromsen, körde om de för rött väntande bilarna till vänster och drog hårt i handbromsen.
Vi klarade att svänga in höger framför bilarna, men farten var så hög att vi körde upp på trottoaren till vänster.
Jag, som ser det positiva i saker och ting, konstaterade att vi i alla fall hade tur att vi slapp mötande trafik i motsatt fil och gående på trottoaren.
När vi väl kommit ut på gatan... så missade killen min port med 50 meter pga för sent dragande i handbromsen.
Sånt här är inte ovanligt i trafiken i det här landet.
Det finns cirka 145 000 trafikpoliser i Ryssland.
Ingen gör något åt icke-trafikdugliga fordon eller de mest horribla trafikbrott på gatorna.
Däremot är trafikpoliserna (ö)kända för att vara den mest korrumperade yrkesgruppen i landet.
Allt sker öppet. Man blir stoppad, ombedd att visa bilens dokument och sina egna dokument, körkort och pass (man måste bära passet på sig i Ryssland).
I åtta fall av tio hittar trafikpolisen något fel på något dokument - eller att man korsat en heldragen linje.
Detta medan bilarna bredvid kör i 150, gör olagliga vänstersvängar, kör upp på trottoarer, etc.
Således är man inte förvånad att det dör 35 000 människor i trafiken årligen i Ryssland.
Officiellt.
Det verkligen antalet vill jag inte ens veta.
Andra bloggar om: Cska Moskva, Ryssland, bromsar, KGB, Felix, Lubjanka, Audi A6, trafik
1 comment:
Kocken har nu svensk TV, njöt igår av Loffe och Härenstam i den gamla klassikern Göta Kanal...
Kollegan
Post a Comment