There´s only one B in Brest.

Som liten parvel "lärde" jag mig att Europa var området mellan Brest och Brest. Alltså Brest vid franska Atlantkusten och Brest i Vitryssland, som då var gräns mellan Polen och Sovjet. Det här var mitten på 70-talet när någon intalade mig detta om Europa. Inte så långt senare blev jag vis nog att själv konstatera att Europa minsann sträckte sig ändå bort till Ural.
Den här sidan handlar om allt möjligt från Brest till bortom Brest.

1/10: Dödsstraff för Blanchett enda rätta. Moskvas stads erbjudande till miljardären.


1 October 2007:

Vi skriver oktober 2007 och det är åter strejk i Londons tunnelbana.
Vissa saker förändras aldrig.
En av dem sakerna är att England är - och förblir - ett u-land i många stycken.
Jag lider verkligen med Londonborna.

Vi skriver åter oktober 2007 och det har varit kortbyxeväder i Moskva i drygt tio dagar.
På dagarna är det skjortärmar, kjolar, bara överkroppar och solande i parker som gällt... och på kvällarna har det varit cirka 20 grader.

Man borde inte vara förvånad efter denna sanslöst heta sommar.
Men i september och oktober?!
Jag är ändå inte en man som tror på växthuseffekt och andra teorier. Alla möjliga värmerekord har visserligen slagits, men det innebär ju ändå att det varit varmt även för typ hundra år sedan...
Pratade man om växthuseffekt även då?

Bajens extremt viktiga bortafight mot Braga i Uefa Cupen närmar sig... och jag är helt knäckt.
Det blir en av de ytterst få gånger jag inte ser Bajen i Europa de senaste 25 åren.
Men jag ska på bröllop nästa helg och måste vara på plats i den svenska fjällvärlden på fredag kväll och jag får helt enkelt till en resa som gör att jag landar i Sthlm mitt på dagen.

Bajen får klara sig utan mig den här gången - och det är oroväckande - men jag räknar med att bankmannen, världens bäste korvförsäljare, TV-administratören, brevbäraren, tifogrundaren och alla andra gör ett bra jobb på den portugiska landsbygden och på något sätt fixar avancemang ändå.
Braga har för övrigt en cool arena där en av arenans sidor består av en bergvägg.
Den andra arenan i Europa jag kan komma med samma fenomen finns i kroatiska Rijeka.

Läste om en inte allt för smart tysk tjuv.
Varje natt smugglade han ut mellan 2 000 och 7 000 skruvar(!) från fabriken han jobbade på.
Totalt stal han över en miljon skruvar och marknaden blev översvämmad av billiga skruvar.
Jo, killen sålde de stulna skruvarna billigt på nätet.

Man kan bemöta kritiker på många sätt.
Miljärden - och tillika politikern - ALexander Lebedev är en av Moskvas borgmästare Juri Luzhkovs hårdaste kritiker.
Dessutom är han en av dem som klagar allra mest och högst på att myndigheterna inte kan lösa Moskvas trafikproblem.

Till slut har Moskva stad tröttnat på Mr Lebedevs klagomål och helt enkelt erbjudit honom att leda stadens nya department: "Strategisk utveckling av vägar och gator".
Myndigheten kommer att tillägnas motsvarande en miljon US-dollar och dessutom kommer Lebedevs egen tidning, "Probka" (= köer) att bli en official tidning från kommunhuset.

I sin blogg har miljardären beskrivit erbjudandet som "outstanding" och att han "är beredd att börja ta uti med
trafikproblemen omedelbart, om staden är seriöst i sitt erbjudande".
Han skriver också att de 25 miljonerna rubel egentligen inte är nödvändiga, eftersom "Jag är villig att betala tio gånger mer för att bli av med den trafikmardröm vi alla lever i".
Jag kan inte annat än gilla och imponeras av både stadens och Lebedevs agerande.
Mer sånt.


OM, och mycket talar ju för det, den lilla engelska tjejen Madeleine blev dödad av hennes mor, Cate Blanchett... ja, då hoppas jag av hela min själ att hon låses in FÖR ALLTID och att nyckeln kastas bort.
Det är så sjukt att klockorna stannar.
Jag är en vän av dödsstraff och visar det sig att
hon mördat sin dotter, så finns det inget annat lämpligt straff än dödstraff för Cate Blanchett.

Nu ska jag inte påstå att jag från början trodde att föräldrarna var inblandade, men däremot har jag redan sedan första bilden sagt att modern på alla still- och TV-bilder ser ut som en iskall, beräknande och "smart" psykopat.
Titta bara på henne. Det finns inte en bild där hon ser bestört eller "förstörd" ut.
Nej, banne mig att allt är slugt uträknat.
Varför skulle föräldrarna annars omedelbrt startat mediecirkusen?

En annan fråga... är varför inte Väst och Ryssland en gång för alla gör gemensam sak och med stenhårt våld förintar Burmas militärjunta en gång för alla.

Andra bloggar om: , , , , , , , , , , , ,

No comments: